Försäkringskassan har plötsligt bestämt sig för att jag är frisk

Ang just att FK inte är något permanent man räknar med eller att det "ska vara samma för att man varit sjukskriven i många år " osv så är det ju inte så det fungerar alls .... FK har aldrig fungerat så sen "förtidspensioneringen pga sjuk" gällde för 20 år sen som möjlig motivering ...

Jag har haft anställda under många år som varit delvis sjukskrivna pga tex diagnoser som dubbel organ transplantation lever och njurar multipelt , stått på väntelistan för den komplicerade organ transplantationen med 60% överlevnad som gått i dialys länge men jobbat lite ändå osv, som ändå blivit ifrågasatta av FK .
Jag tycker dock det ändrats massor senare åren för det har blivit bättre ang att personer inte blir privat uppringda som tidigare utan mer att det kallas till organiserade bokade möten med FK , representant och "klient" .
 
Jag var sjukskriven i vintras i tre månader när tiden höll på att löpa ut fick jag ett brev från FK att fylla i med min arbetsgivare om hur vi skulle sköta rehab så min boss och jag fyllde i det .Min läkare sa jag skulle jobba 50% men jag tyckte det var lika bra att testa 100% då jag började och skulle det inte funka så skulle jag gå ner men det blev 125% istället och fk ringde efter en vecka och frågade hur det gick om jag jobbade fulltid och jag svarade att det går inget vidare har skitont men jobbar fulltid och lite till och då svarade hon vad bra då avskriver jag dig direkt !Började jobba i februari 1½ månad längre än det som beräknades vid operationen och jag mår inte bra än och läkaren vill sjukskriva mig var gång jag pratar med honom .Har alldrig förut haft någon kontakt med fk så jag vet inte hur dom har förändrats ang sjukskrivningar men lider verkligen med er som ska tampas med dom hela tiden !
 
Jag var sjukskriven i vintras i tre månader när tiden höll på att löpa ut fick jag ett brev från FK att fylla i med min arbetsgivare om hur vi skulle sköta rehab så min boss och jag fyllde i det .Min läkare sa jag skulle jobba 50% men jag tyckte det var lika bra att testa 100% då jag började och skulle det inte funka så skulle jag gå ner men det blev 125% istället och fk ringde efter en vecka och frågade hur det gick om jag jobbade fulltid och jag svarade att det går inget vidare har skitont men jobbar fulltid och lite till och då svarade hon vad bra då avskriver jag dig direkt !Började jobba i februari 1½ månad längre än det som beräknades vid operationen och jag mår inte bra än och läkaren vill sjukskriva mig var gång jag pratar med honom .Har alldrig förut haft någon kontakt med fk så jag vet inte hur dom har förändrats ang sjukskrivningar men lider verkligen med er som ska tampas med dom hela tiden !
Fast om du själv valde att börja jobba heltid och mer ändå så förstår jag att FK avskriver dig. Om du däremot fått intyg från läkaren hade det kanske inte varit nåt strul för din del.
 
I brevet som jag fick från FK stod det att jag varit sjuskriven i 90 dagar och då var min period till ända så jag var tvungen att göra något åt det och för att slippa krångel så gick jag tillbaka till jobbet så vi får se hur länge det fungerar .Tråkigt när man inte knappt klarar jobbet och inget mer !
 
I brevet som jag fick från FK stod det att jag varit sjuskriven i 90 dagar och då var min period till ända så jag var tvungen att göra något åt det och för att slippa krångel så gick jag tillbaka till jobbet så vi får se hur länge det fungerar .Tråkigt när man inte knappt klarar jobbet och inget mer !

Om du går tillbaka till läkaren igen? Kan inte vara rimligt att sätta sin egen hälsa på spel. Det är enligt min erfarenhet inte värt det.
 
I brevet som jag fick från FK stod det att jag varit sjuskriven i 90 dagar och då var min period till ända så jag var tvungen att göra något åt det och för att slippa krångel så gick jag tillbaka till jobbet så vi får se hur länge det fungerar .Tråkigt när man inte knappt klarar jobbet och inget mer !
Men tyckte inte läkaren att du skulle jobba 50%?
Men du ville jobba heltid?
 
Ja vi hade för mycket på jobbet för att jag skulle ha tid att vara sjukskriven och med en näve piller bestående av morfin och några andra så gick det skapligt men det kanske inte en nyopererad nacke tycker om ! Men har kommit fram till att det går att jobba fastän kirurgen säger att man kommer att gå sönder om man gör så .Hoppas han har fel !
 
Ja vi hade för mycket på jobbet för att jag skulle ha tid att vara sjukskriven och med en näve piller bestående av morfin och några andra så gick det skapligt men det kanske inte en nyopererad nacke tycker om ! Men har kommit fram till att det går att jobba fastän kirurgen säger att man kommer att gå sönder om man gör så .Hoppas han har fel !
Men hur tänkte du där? Tid att vara sjukskriven?
 
Ja vi hade för mycket på jobbet för att jag skulle ha tid att vara sjukskriven och med en näve piller bestående av morfin och några andra så gick det skapligt men det kanske inte en nyopererad nacke tycker om ! Men har kommit fram till att det går att jobba fastän kirurgen säger att man kommer att gå sönder om man gör så .Hoppas han har fel !
Ta av dig offerkoftan! :grin:

Det låter otroligt dumdristigt att jobba med en nacke som är så sjuk.
Behöver man ta morfin (akut) så ska man inte vara på jobbet.
Skitsamma om det är mycket på jobbet.
Hälsa går alltid före.

Var du sjukskriven eller inte? Hade FK nekat dig ersättning?
Jag fattar inte riktigt! :confused:
 
Har det försvunnit massa inlägg eller är jag totalförvirrad? :confused:
Ja, tråden verkar ha rensats.
Jag rapporterade ett inlägg som jag inte tyckte hade ett okej språk. Efter det verkar som att tråden har rensats på den användarens inlägg. Jag är för yttrandefrihet men man måste ha ett språk som känns okej tycker jag. Uppenbarligen gjorde moderatorn bedömningen att det denna skrivit inte var förenligt med forumets regler.
 
Jag fick brevet från fk och där stod det att mina 90 dagar var förbrukade så då antog jag att det var bara att börja jobba igen om jag skulle få några pengar !
 
Jag tycker dock det ändrats massor senare åren för det har blivit bättre ang att personer inte blir privat uppringda som tidigare utan mer att det kallas till organiserade bokade möten med FK , representant och "klient" .
Jag har varit hemma lite över ett år på deltid pga ryggskada och till mig har de ringt 5-6 gånger under året på min mobil. Och har jag inte svarat har det varit sura miner från tanten när jag ringt upp (har mobilen på ljudlös på jobbet och tar oftast inte samtal då). Inga möten ännu.
Dock lite hot om vad som händer efter 6 och 12 månader. Nu senast var hon tjurig för att det inte stod så mycket nytt på läkarintyget. I sak har inget förändrats så jag vet inte vad hon är ute efter. Jag som lekman inom detta tycker min läkare skriver utförliga intyg och säger att hon "måste" det för det är den enda informationen fk-tanten får. Så i mitt fall har de inte fått någon bibba med jornaler, MR-svar mm.
 
Jag fick brevet från fk och där stod det att mina 90 dagar var förbrukade så då antog jag att det var bara att börja jobba igen om jag skulle få några pengar !
Man kan ansöka om förlängd sjukpenning. Arbetsgivaren slutar betala 10% efter 90 dagar.
Jag inte vad reglerna är just nu på FK, men innan 1feb i år kunde man vara sjukskriven ett och ett halvt år.
Ersättningen från FK minskar också successivt. Kommer inte ihåg när och hur dock.

Vad i hela fridens dar pratade du inte med din läkare för? :confused:
 
Jag rapporterade ett inlägg som jag inte tyckte hade ett okej språk. Efter det verkar som att tråden har rensats på den användarens inlägg. Jag är för yttrandefrihet men man måste ha ett språk som känns okej tycker jag. Uppenbarligen gjorde moderatorn bedömningen att det denna skrivit inte var förenligt med forumets regler.
Bra gjort!
 
Ja vi hade för mycket på jobbet för att jag skulle ha tid att vara sjukskriven och med en näve piller bestående av morfin och några andra så gick det skapligt men det kanske inte en nyopererad nacke tycker om ! Men har kommit fram till att det går att jobba fastän kirurgen säger att man kommer att gå sönder om man gör så .Hoppas han har fel !

Så om jag förstår dig rätt. Ditt jobb är alltså viktigare än din hälsa? Kommer ditt företag som du är anställd hos..kommer det tacka dig för att du går emot läkarens råd och din egen kropps berättelse? Får du extra pengar för att du gör som du gör eller andra förmåner? Får du hjälp av företaget OM det går åt fanders med din hälsa? Backar företaget upp dig om det går åt fanders med försäkringar, rehab, etc?

Jag bara undrar. Vis av min erfarenhet så är det INGEN som tackar en för att man kör slut på sig själv.
 
Jag jobbade i början halvtid och kämpade istället för att vara sjukskriven, inbillade mig ju att jag snart skulle bli bättre... Det dummaste jag gjort i mitt liv. Gör inte samma misstag.

Ska ha telefonmöte med min advokat på måndag. Hoppas hon kan hjälpa mig. Har jätteont nu och allt känns svart. :cry:
 
Jag jobbade i början halvtid och kämpade istället för att vara sjukskriven, inbillade mig ju att jag snart skulle bli bättre... Det dummaste jag gjort i mitt liv. Gör inte samma misstag.

Ska ha telefonmöte med min advokat på måndag. Hoppas hon kan hjälpa mig. Har jätteont nu och allt känns svart. :cry:

Ord känns bara larvigt men jag tänker på dig. Och håller tummarna för att advokaten har något bra att komma med på måndag. Försök att tänka på dig själv och ta dig igenom helgen.
Jag hejar på dig!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 783
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 424
Senast: gul_zebra
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 431
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 415
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp