Bukefalos 28 år!

Sjukskrivning halvtid. Vad gäller?

Aslan

Trådstartare
Om någon är sjukskriven på 50%, och en arbetsvecka innebär 40 timmar, då ska denne alltså arbeta 20 timmar per vecka. Dessa 20 timmar, kan personen fördela dom hur den vill (till exempel arbeta 5 timmar per dag) för att kunna få en kortare vecka och bli ledig på till exempel fredagar, eller är det 4 timmar per dag som gäller rakt av?

Hur får jag reda på fakta vad som gäller? Jag är inte den sjukskrivne utan jag har fått ett erbjudande på en tjänst med 50% och tycker schemat är lite suspekt.
 
Det gör man upp med arbetsgivaren. FK bryr sig inte, så länge man redovisar rätt till dem. Så har de i alla fall sagt till mig.

På mitt jobb säger HR 4 tim/dag. Men min chef säger Äsch då, vi gör upp nåt annat (4 tim funkar dåligt i mitt yrke).

FK sa t o m i nåt läge att jag kunde bestämma i efterhand hur tiden skulle fördelas. Var jag akut dålig måndag och tisdag kunde jag göra den veckans 20 tim de andra dagarna.
 
Det viktiga är antalet timmar som den sjukskrivne jobbar. Om det är bättre för den sjukskrivne att jobba alla timmarna samma dygn så är det okej med fk.
 
Rent allmänt så innebär ju ett strikt 4h/dag en rätt rejäl begränsning i vilka arbeten som är möjliga och inte för någon som är sjukskriven på deltid (jaja, beroende på varför en är sjukskriven osv). Jag menar, alla yrken är ju inte möjliga att anpassa på det viset och om målet är att få tillbaka folk i arbete så är det urkorkat att ta bort arbeten som kanske kan vara bra för individen enbart för att dessa inte går att kombinera med 4h/dag.

Hälsar hon som jobbar tämligen oregelbundna tider eftersom det är en förutsättning för att jag ska kunna jobba öht.
 
Det beror väl på varför man är sjukskriven? Hade en kollega där läkaren sagt att det var halva dagar som gällde eftersom det inte var bra för personens hälsa att arbeta hela dagar (minns inte om det var hjärtbesvär eller ngt sådant). Annars så finns det inget formellt som hindrar att man är hemma mindre än sjukskrivningen. Jag hade en tid heltids sjukskrivning, men med uppmaning att arbeta så mycket jag orkade.
 
Fks grundregel är att om en normal dag är 8 timmar ska man som sjukskriven på 50% jobba hälften av dessa - alltså 4 timmar. Jättedumt tycker jag, men så är det. Med goda skäl och godkännande från ens handläggare kan ett annat upplägg vara ok.
 
Om någon är sjukskriven på 50%, och en arbetsvecka innebär 40 timmar, då ska denne alltså arbeta 20 timmar per vecka. Dessa 20 timmar, kan personen fördela dom hur den vill (till exempel arbeta 5 timmar per dag) för att kunna få en kortare vecka och bli ledig på till exempel fredagar, eller är det 4 timmar per dag som gäller rakt av?

Hur får jag reda på fakta vad som gäller? Jag är inte den sjukskrivne utan jag har fått ett erbjudande på en tjänst med 50% och tycker schemat är lite suspekt.

Fråga Försäkringskassan?
Normalt sett handlar det om en överenskommelse mellan den sjukskrivne, arbetsgivaren och försäkringskassan.
Schemaläggningen lägger sig oftast inte försäkringskassan i utan det blir en överenskommelse mellan arbetsgivaren och den sjukskrivne, där den sjukskrivnes önskemål/behov som regel väger tyngst.
 
Det beror väl på varför man är sjukskriven? Hade en kollega där läkaren sagt att det var halva dagar som gällde eftersom det inte var bra för personens hälsa att arbeta hela dagar (minns inte om det var hjärtbesvär eller ngt sådant). Annars så finns det inget formellt som hindrar att man är hemma mindre än sjukskrivningen. Jag hade en tid heltids sjukskrivning, men med uppmaning att arbeta så mycket jag orkade.

Alltså får du ersättning för sjukskrivning kan du inte jobba så mycket du kan eller vill. Är du 100% sjukskriven och får ersättning ska du inte jobba alls eftersom du anses för sjuk att jobba... Dessutom jobbar du 15% kan du bara få ersättning från fk på 75%. Tyvärr är det så att man i vissa fall tjänar på att vara sjukskriven helt om man bara kan jobba lite. Det tycker jag är ganska skevt.
 
Fks grundregel är att om en normal dag är 8 timmar ska man som sjukskriven på 50% jobba hälften av dessa - alltså 4 timmar.

Precis så är det. Man får inte själv bestämma hur man ska förlägga deltiden, utan det ska vara delen av den hela dagen. Och man får inte jobba in timmar om inte särskilt fått det godkänt vid ett möte mellan FSK, arbetsgivaren och arbetstagaren. I annat fall riskerar man att bli utan pengar från Försäkringskassan.
 
*kl*

Precis så är det. Man får inte själv bestämma hur man ska förlägga deltiden, utan det ska vara delen av den hela dagen. Och man får inte jobba in timmar om inte särskilt fått det godkänt vid ett möte mellan FSK, arbetsgivaren och arbetstagaren. I annat fall riskerar man att bli utan pengar från Försäkringskassan.

Den infon fick jag med när jag frågade (trippelkollade med tre olika handläggare vid tre olika tillfällen också).
 
Den informationen finns skriftligen på arbetsgivarsidan på Försäkringskassan, om jag inte minns fel. Som instruktion att arbetsgivaren inte får tillåta deltiden att ligga hur som helst. Vilket är trist, för det är lättare att hitta en vikarie för hela dagar, än för halva (t ex)
 
Det beror väl på varför man är sjukskriven? Hade en kollega där läkaren sagt att det var halva dagar som gällde eftersom det inte var bra för personens hälsa att arbeta hela dagar (minns inte om det var hjärtbesvär eller ngt sådant). Annars så finns det inget formellt som hindrar att man är hemma mindre än sjukskrivningen. Jag hade en tid heltids sjukskrivning, men med uppmaning att arbeta så mycket jag orkade.
Jag fattar det som att TS ska vara vikarie för en deltidssjukskriven och att hon fått ett knepigt schema eftersom den sjukskrivne jobbar knepigt.

Och enligt den handläggare på FK som jag hade vid ett tillfälle är det alltså ok med knepiga upplägg.

(Vad det finns för regler kring scheman, som TS kunde ha nytta av, vet jag däremot inte).
 
Det är lite tråkigt att vara den som får vikariatet, men allt styrs av hur sjukskrivningen ligger. Sedan behöver de ju en ersättare för den tiden den sjukskrivne är borta, och det lär ju bli utifrån sjukskrivningen. Inte önskemål från vikarien.
 
Alltså får du ersättning för sjukskrivning kan du inte jobba så mycket du kan eller vill. Är du 100% sjukskriven och får ersättning ska du inte jobba alls eftersom du anses för sjuk att jobba... Dessutom jobbar du 15% kan du bara få ersättning från fk på 75%. Tyvärr är det så att man i vissa fall tjänar på att vara sjukskriven helt om man bara kan jobba lite. Det tycker jag är ganska skevt.
Självklart kan man bara begära ersättning för den tid som man inte arbetar. Men är man t ex helt sjukskriven kan man arbeta halvtid och få ersättning 50 % de dagar som man orkar det.
Själv anpassade jag mig inte efter fk:s skarvregler, jag jobbade så mkt jag kunde även om det inte blev 100% av lön+f-kassa. Om det gav mer eller mindre pengar tänkte jag nog inte på. Tror att lönen ändå var så pass mkt högre än f-kassa att en diff i % inte var till nackdel.

Detta upplägg förutsätter förstås att man inte har ett jobb där ag behöver ta in en vikarie de tider som man är borta. I mitt fall var ag bara glad ju mer timmar jag kunde arbeta eftersom vikarie inte var möjligt. Dessutom var det under en begränsad, känd, tid.
 
Självklart kan man bara begära ersättning för den tid som man inte arbetar. Men är man t ex helt sjukskriven kan man arbeta halvtid och få ersättning 50 % de dagar som man orkar det.
Själv anpassade jag mig inte efter fk:s skarvregler, jag jobbade så mkt jag kunde även om det inte blev 100% av lön+f-kassa. Om det gav mer eller mindre pengar tänkte jag nog inte på. Tror att lönen ändå var så pass mkt högre än f-kassa att en diff i % inte var till nackdel.

Detta upplägg förutsätter förstås att man inte har ett jobb där ag behöver ta in en vikarie de tider som man är borta. I mitt fall var ag bara glad ju mer timmar jag kunde arbeta eftersom vikarie inte var möjligt. Dessutom var det under en begränsad, känd, tid.

Om du har fått godkänt att göra så, grattis till dig. Men det är inget man generellt kan räkna med. Har du "otur" och kan jobba 50% en del dagar kan fk anse att du är frisk nog att kunna jobba 50% alla dagar och bli utan ersättning för de timmarna... Åker du på en kontroll och det visar sig att du jobbat 21 av 40 timmar och är sjukskriven halvtid kan du bli av med del av ersättning och endast få ersättning på 25% eftersom 21 timmar är mer än 50%... (Även om det är mycket mindre än 75%) Tyvärr är reglerna så stela, även om undantag absolut kan finnas, helt beroende på vad läkaren skrivit i intyg samt dialog mellan fk, arbetstagare och ev arbetsgivare om vad som är lämpligt.
 
Självklart kan man bara begära ersättning för den tid som man inte arbetar. Men är man t ex helt sjukskriven kan man arbeta halvtid och få ersättning 50 % de dagar som man orkar det.
Själv anpassade jag mig inte efter fk:s skarvregler, jag jobbade så mkt jag kunde även om det inte blev 100% av lön+f-kassa. Om det gav mer eller mindre pengar tänkte jag nog inte på. Tror att lönen ändå var så pass mkt högre än f-kassa att en diff i % inte var till nackdel.

Detta upplägg förutsätter förstås att man inte har ett jobb där ag behöver ta in en vikarie de tider som man är borta. I mitt fall var ag bara glad ju mer timmar jag kunde arbeta eftersom vikarie inte var möjligt. Dessutom var det under en begränsad, känd, tid.
Det är knappast standardupplägg att du får vara helt sjukskriven men ändå jobba och få lön.
Det normala är att det anses vara bedrägeri: du uppbär sjukpenning trots att du jobbar...
nu känner ingen av oss andra till din specifika situation men den är uppenbarligen ett undantag och det kan vara lite farligt att beskriva ett undantag som en norm: människor kan luras att tro att de kan göra lite hur de vill och sedan blir de återbetalningsskyldiga - inte så kul. Eller så blir de helt utan ersättning och det är inte heller så kul.
 
När jag var sjukskriven på 75% och 50% så var det enligt FK halva (alt 25% av) arbetspass som gällde. Vilket ledde till att jag jobbade 4 timmar och 7 minuter vissa dagar när jag var sjukskriven på 50%. Jag fick bestämma vilka tider jag ville jobba helt själv. Arbetsgivaren var väldigt ovillig i övrigt till schemaändringar överhuvudtaget, så någonstans fanns det nog en paragraf som styrde det.
 
Det är knappast standardupplägg att du får vara helt sjukskriven men ändå jobba och få lön.
Det normala är att det anses vara bedrägeri: du uppbär sjukpenning trots att du jobbar...
nu känner ingen av oss andra till din specifika situation men den är uppenbarligen ett undantag och det kan vara lite farligt att beskriva ett undantag som en norm: människor kan luras att tro att de kan göra lite hur de vill och sedan blir de återbetalningsskyldiga - inte så kul. Eller så blir de helt utan ersättning och det är inte heller så kul.
Men hjälp - självklart kan man inte få lön och sjukkassa samtidigt! Jag skrev ju tvärtom (men formulerade mig tydligen oklart), jag jobbade så mycket jag kunde - även om lön+sjukpenning blev mindre än 100% (vilket det blev ibland p g a f-kassans gränser)!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 476
Senast: Mois
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 722
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 707
Senast: vtok
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp