Bukefalos 28 år!

Sjukskrivning halvtid. Vad gäller?

Om du har fått godkänt att göra så, grattis till dig. Men det är inget man generellt kan räkna med. Har du "otur" och kan jobba 50% en del dagar kan fk anse att du är frisk nog att kunna jobba 50% alla dagar och bli utan ersättning för de timmarna... Åker du på en kontroll och det visar sig att du jobbat 21 av 40 timmar och är sjukskriven halvtid kan du bli av med del av ersättning och endast få ersättning på 25% eftersom 21 timmar är mer än 50%... (Även om det är mycket mindre än 75%) Tyvärr är reglerna så stela, även om undantag absolut kan finnas, helt beroende på vad läkaren skrivit i intyg samt dialog mellan fk, arbetstagare och ev arbetsgivare om vad som är lämpligt.

Jobbade jag 21 timmar så fick jag förstås f-kassa 25 %. Det var inte några problem att få f-kassan att gå med på heltid sjukskrivning med den behandling som jag genomgick. Tvärtom. Läkaren ansåg dock att det kunde vara bra att arbeta så mycket jag orkade (däremot sa han ifrån när han insåg hur mycket jag jobbade i början) Skulle jag behandlas på em och det var några dagar sedan sist kunde jag arbeta på fm, däremot inte dagen efter.
 
Jag går emot dom flesta här och säger att det svar jag fått från flera handläggare är att normalt så är det 50% per dygn man skall jobba, alltså 4 timmar. Klarar man av att jobba 8 timmar så är det enligt dom inte sjuk nog att vara sjukskriven på 50 %. Sen har jag fått svaret att det kan finnas undantag, men att det oftast är svårt att få igenom.
 
Jag går emot dom flesta här och säger att det svar jag fått från flera handläggare är att normalt så är det 50% per dygn man skall jobba, alltså 4 timmar. Klarar man av att jobba 8 timmar så är det enligt dom inte sjuk nog att vara sjukskriven på 50 %. Sen har jag fått svaret att det kan finnas undantag, men att det oftast är svårt att få igenom.
Det var svaret jag också fick när jag ville justera tiderna lite på mitt jobb.
 
Jobbade jag 21 timmar så fick jag förstås f-kassa 25 %. Det var inte några problem att få f-kassan att gå med på heltid sjukskrivning med den behandling som jag genomgick. Tvärtom. Läkaren ansåg dock att det kunde vara bra att arbeta så mycket jag orkade (däremot sa han ifrån när han insåg hur mycket jag jobbade i början) Skulle jag behandlas på em och det var några dagar sedan sist kunde jag arbeta på fm, däremot inte dagen efter.
Som sagt jättebra att du fick ett upplägg som passade dig, men det du beskriver är ett undantag och inte något man kan kräva och i de allra flesta fallen inte ens kan hoppas på. Det är det jag ville få fram. Oavsett vad du och din behandlare tycker är bäst så är det fk som har sista ordet. Jag var också sjukskriven utan problem på heltid och ville efter en tid komma igång och jobba lite(som mycket jag orkade), på det upplägg som fungerade för mig. Min behandlare höll med om att det skulle vara bäst för mig, men upplägget funkade inte för fk - kunde jag jobba så, var jag frisk nog att jobba fullt och det var långt från vad jag faktiskt klarade av. Så jag var sjukskriven på heltid längre än jag var tvungen eftersom alternativet deltid/så mycket jag orkar inte funkade. Jag jobbar inte heltid nu heller, men eftersom deltidslönen ger lika eller mer än fk så har jag skippat dem helt och får göra mina egna upplägg på dagar som passar mig och arbetsgivare och behöver inte hålla koll på minutrarna.
 
Jobbade jag 21 timmar så fick jag förstås f-kassa 25 %. Det var inte några problem att få f-kassan att gå med på heltid sjukskrivning med den behandling som jag genomgick. Tvärtom. Läkaren ansåg dock att det kunde vara bra att arbeta så mycket jag orkade (däremot sa han ifrån när han insåg hur mycket jag jobbade i början) Skulle jag behandlas på em och det var några dagar sedan sist kunde jag arbeta på fm, däremot inte dagen efter.

Mycket beror på VARFÖR man är sjukskriven.

I normalfallet så är det 50% av 8 timmar/dag som man är sjukskriven. Klarar man av att jobba mer än 4 timmar/dag när man är sjukskriven 50% så anser FK att man brutit sin sjukskrivning om man inte har en överenskommelse om ett annat upplägg.
 
Som sagt jättebra att du fick ett upplägg som passade dig, men det du beskriver är ett undantag och inte något man kan kräva och i de allra flesta fallen inte ens kan hoppas på. Det är det jag ville få fram. Oavsett vad du och din behandlare tycker är bäst så är det fk som har sista ordet. Jag var också sjukskriven utan problem på heltid och ville efter en tid komma igång och jobba lite(som mycket jag orkade), på det upplägg som fungerade för mig. Min behandlare höll med om att det skulle vara bäst för mig, men upplägget funkade inte för fk - kunde jag jobba så, var jag frisk nog att jobba fullt och det var långt från vad jag faktiskt klarade av. Så jag var sjukskriven på heltid längre än jag var tvungen eftersom alternativet deltid/så mycket jag orkar inte funkade. Jag jobbar inte heltid nu heller, men eftersom deltidslönen ger lika eller mer än fk så har jag skippat dem helt och får göra mina egna upplägg på dagar som passar mig och arbetsgivare och behöver inte hålla koll på minutrarna.
Det är möjligt, men jag har (haft) flera kollegor som under perioder med t ex cancerbehandlingar eller andra svåra sjukdomar arbetat så mycket - och när - som de har orkat. HUr de löste det med f-kassan vet jag inte (och har inte med att göra). Ett upplägg kan ju vara att få t ex 50 % därifrån, även om man inte orkar arbeta alls ibland.
 
Mycket beror på VARFÖR man är sjukskriven.

I normalfallet så är det 50% av 8 timmar/dag som man är sjukskriven. Klarar man av att jobba mer än 4 timmar/dag när man är sjukskriven 50% så anser FK att man brutit sin sjukskrivning om man inte har en överenskommelse om ett annat upplägg.

Absolut kan det bero på varför man är sjukskriven.

Egentligen är en sjukskrivning framförallt en rättighet att stanna hemma från arbetet, inte ett underlag till f-kassan. Kan du inte arbeta alls så behöver du ett läkarintyg på 100 %, även om du bara ansöker om/kan få 50% i ersättning från försäkringskassan. Jag tror att många av gränsbekymren uppstår när man behöver maximera sin ersättning.
Sedan kan arbetsgivaren också ha synpunkter, t ex för att som i TS fall kunna sätta in en vikarie. För många år sedan var jag sjukskriven helt en period p g a strikt sängläge. Idag hade nog varken min arbetsgivare eller jag ansett det som skäl till sjukskrivning ö h t. Så tiderna ändras också (speciellt om man har förmånen att ha ett jobb som kan klaras med hjälp av en lap-top).
 
Absolut kan det bero på varför man är sjukskriven.

Egentligen är en sjukskrivning framförallt en rättighet att stanna hemma från arbetet, inte ett underlag till f-kassan. Kan du inte arbeta alls så behöver du ett läkarintyg på 100 %, även om du bara ansöker om/kan få 50% i ersättning från försäkringskassan. Jag tror att många av gränsbekymren uppstår när man behöver maximera sin ersättning.
Sedan kan arbetsgivaren också ha synpunkter, t ex för att som i TS fall kunna sätta in en vikarie. För många år sedan var jag sjukskriven helt en period p g a strikt sängläge. Idag hade nog varken min arbetsgivare eller jag ansett det som skäl till sjukskrivning ö h t. Så tiderna ändras också (speciellt om man har förmånen att ha ett jobb som kan klaras med hjälp av en lap-top).
Nej, sjukskrivning är INTE en rättighet att stanna hemma från arbetet.
Sjukskrivning handlar om nedsatt arbetsförmåga pga sjukdom.
Om arbetsförmågan är nedsatt av andra skäl än sjukdom (trötthet pga social situation, till exempel) har man egentligen inte rätt till sjukpenning men det sladdas en del på gränserna.
 
Absolut kan det bero på varför man är sjukskriven.

Egentligen är en sjukskrivning framförallt en rättighet att stanna hemma från arbetet, inte ett underlag till f-kassan. Kan du inte arbeta alls så behöver du ett läkarintyg på 100 %, även om du bara ansöker om/kan få 50% i ersättning från försäkringskassan. Jag tror att många av gränsbekymren uppstår när man behöver maximera sin ersättning.
Sedan kan arbetsgivaren också ha synpunkter, t ex för att som i TS fall kunna sätta in en vikarie. För många år sedan var jag sjukskriven helt en period p g a strikt sängläge. Idag hade nog varken min arbetsgivare eller jag ansett det som skäl till sjukskrivning ö h t. Så tiderna ändras också (speciellt om man har förmånen att ha ett jobb som kan klaras med hjälp av en lap-top).

Konstig formulering du använder, man blir sjukskriven pga sjukdom inte för att man ska ha rätt att stanna hemma från arbetet.

Och jo det är ett underlag till FK, en vädligt viktig sådan för utan den får man ingen sjukpenning.
 
Lite KL
Jag var sjukskriven på heltid p g a bruten fot som gjorde att jag inte kunde ta mig till och från jobbet själv. Det var också så lång handläggningstid på försäkringskassan att jag skulle vara frisk innan det var löst med hjälp till resor till och från jobbet. Då fick jag jobba så mycket jag kunde tidsmässigt om jag bara kunde ta mig till jobbet. Sedan redovisade jag hur mycket jag jobbat och fick avdrag på sjukpenningen för den delen.
Så ja anledningen till sjukskrivning och arbete spelar.
 
Jag har pratat med FK idag om min egen kommande halvtidssjukskrivning.

Enligt den jag pratade med ska halvtid i princip innebära fyra timmars jobb per dag. Men man kan lägga upp det annorlunda om man har särskilda skäl, som man anger då man söker sjukpenning.

Det här förklarar antagligen varför vi fått så olika besked. Jag har ju själv tidigare fått beskedet från FK att jag kan ta sjukskrivningen de dagar jag inte kunnat jobba, och den friska halvtiden de dagar jag mår bra.

(När jag googlade hittade jag också info om en dom från 2011 som antagligen mjukade upp 4-timmarsregeln: http://www.publikt.se/artikel/mildare-regler-deltidssjukskrivna-13595)
 
Jag är vikarien som ska få tjänsten för personen när dennes vikariat går ut. Det har varit ett par turer fram och tillbaka med tider osv, men det hela avlöpte med att personen ska arbeta 4tim/dag då det är halvtid och det passar verksamheten bäst ansåg våran chef och personalansvarig.
 
När jag hade gått in i den berömda väggen så var jag 100% sjukskriven och sen 50% 1 månad innan jag gick upp på 100%. Fk ville då att jag skulle jobba halva passen, vansinne för bådeigår, arbetsgivaren och vikarien eftersom det innebar att mina kvällspass vart 16-19 eller 19-22.. men så var reglerna :s

Dock pratade jag med min handledare på Fk och sa att min största chans att må bra igen är att jobba hela pass och sen ha fler dagars återhämtning. Då halva pass innebar mer stress över att behöva va på jobbet 5-6 dagar i veckan och dessutom skulle jag antingen lämna över till någon och lita på att denne avslutade mitt arbete eller ta över efter någon annan och lita på att denne gjort det hen skulle. Och jag fick då igenom att jobba hälften av mina pass istället för halva pass.

Mitt jobb var hemtjänsten :)
 
För mig så nämnde dom inte ens något annat då jag pratade med min handledare, varit helt sjukskriven, sen jobbat 25% och sen 50% och då sa dom bara att "på en 8 timmars arbetdag jobbar du 25% av tiden, alltså 2 timmar" var rätt så drygt att åka buss till jobbet och sen vänta på buss hem för 2 timmars arbete.

Men å andra sidan frågade jag inte om det gick att jobba enbart vissa dagar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 483
Senast: Mois
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 075
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 715
Senast: vtok
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp