Sjukskrivning/vab

sandra87_

Trådstartare
Vi har en dotter som blir 2 om ett par veckor. Jag är gravid med nummer 2 som är beräknad i början av september. Ska till läkaren imorgon för att diskutera ev sjukskrivning bland annat pga sammandragningar och förvärkar samt väldigt elak foglossning. Sjukskrev mig själv på Bms inrådan i fredags och imorgon tills läkaren har sagt sitt.
Nu till min fråga. Dottern vaknade med hög feber imorse och kan således inte gå till förskolan imorgon. Vad gäller för regler då? Kan/ska hon vara hemma med mig eller kan/ska pappan ta ut vab?
Min ev sjukskrivning framöver handlar ju om att jag behöver vara hemma och ta det lugnt för att orka med. Det är ingen överhängande risk att lillebror ska komma för tidigt pga detta som det ser ut nu, men förvärkarna och sammandragningarna blir mkt värre ju mer jag gör vilket leder till att jag har svårt att ens sova på natten och det har blivit väldigt tufft att orka med dagarna.
Jag har aldrig varit sjukskriven mer än nån dag för typ förkylning eller huvudvärk så har ingen koll alls på det här känner jag. :o
 
Följdfråga.. Även när jag än sålänge sjukskrivit mig själv och inte har träffat läkare? Ska dit imorgon eftermiddag.

Mannen kommer att vara hemma med dottern imorgon men är nyfiken hur reglerna är så man inte gör fel framöver.
 
Jag var sjukskriven från v 22 av läkare och sjukskrev mig själv en vecka innan. Valde att ha dottern (f 2014) hemma på heltid. Blev jag sjuk "utöver" graviditeten så vabbade pappan, ifall att barnets mormor/farmor inte kunde passa dottern.
Du kan alltid dubbelkolla med FK om du känner dig osäker. :)
 
Om du klarar av att ha ditt barn hemma lär det inte vara några problem med FK. Det beror på vad du är sjukskriven för och vilken handläggare du har, men jag vet många kvinnor som varit hemma med sitt förstfödda barn medan de varit sjukskrivna under graviditeten. Det är ju skillnad om man beordrats strikt sängläge förstås.
 
Jag behöver ju egentligen vara hemma och ta det så lugnt som möjligt för att inte trigga mer sammandragningar så tanken är väl att hon ska vara på förskolan i normala fall, men hon borde med andra ord kunna vara hemma med mig ifall hon blir sjuk utan att det påverkar min ev sjukskrivning?

Tänkte kolla med försäkringskassan imorgon med när jag vet mer om hur det kommer se ut framöver men vill gärna ha lite kött på benen.
 
Jag blev sjukskriven i v.15 pga foglossning. Jag frågade om det med att ha äldsta barnet hemma men fick tvärnej. Hon skulle gå på förskolan på heltid om det var på heltid jag var sjukskriven. Detta trots att jobbet och ta hand om barn skiljde sig enormt mycket åt. Väldigt jobbigt då den förskolan inte alls var bra för henne och hon mådde väldigt dåligt där. Däremot fick jag ta hem barnet när det övergick i havandeskapspenning.

Vad som gäller i fallet från ts vet jag inte. Jag vet att vissa haft sjuka barn hemma samtidigt som de själva varit typ förkylda. Vad de tagit ut ledighet som vet jag inte, om det är vab eller sjukskrivning.
 
När jag blev sjukskriven som gravid frågade fk inte alls om det äldsta barnet.
Jag ansåg dock att jag inte klarade ta hand om honom själv på heltid, hela veckan. Så han gick på förskola 9-15 varje dag. Vid sjukdom så var han hemma med mig, blev det längre än 1-2 dagar alt var jobbigt (för mig), så kom pappan hem tidigare alt tog ut vab. Allt efter vad jag behövde för hjälp.
Hade aldrig några problem med fk ang det.
 
När jag blev sjukskriven som gravid frågade fk inte alls om det äldsta barnet.
Jag ansåg dock att jag inte klarade ta hand om honom själv på heltid, hela veckan. Så han gick på förskola 9-15 varje dag. Vid sjukdom så var han hemma med mig, blev det längre än 1-2 dagar alt var jobbigt (för mig), så kom pappan hem tidigare alt tog ut vab. Allt efter vad jag behövde för hjälp.
Hade aldrig några problem med fk ang det.
I mitt fall var jag rädd att få smisk senare och frågade. Då var det tvärnej trots att det är stora skillnader på mitt jobb och att vara förälder. Det var enormt bittert.
 
Verkar vara olika vem man pratar med alltså.
Jag blev sjukskriven på heltid fram till förlossningen i september så ringde därför och pratade med försäkringskassan igår för säkerhets skull. Eftersom jag blev sjukskriven från jobb fick hon vara hemma med mig om jag kände att det gick bra. Utan att ansöka om vab då såklart. Hade jag däremot blivit sjukskriven från föräldraledighet hade det varit annorlunda. Det var även ok att pappan vabbar när jag är sjukskriven så vi fick välja själva vad som funkade bäst.
Gällande att ha henne hemma i övrigt frågade jag inte då det inte är aktuellt för oss utan hon kommer vara där när jag skulle ha jobbat förutom under semestern då hon dels älskar att gå dit och så får jag lite avlastning när maken jobbar.
Hon går inte heltid i vanliga fall då jag bara har en 75 procents tjänst.
 
Verkar vara olika vem man pratar med alltså.
Jag blev sjukskriven på heltid fram till förlossningen i september så ringde därför och pratade med försäkringskassan igår för säkerhets skull. Eftersom jag blev sjukskriven från jobb fick hon vara hemma med mig om jag kände att det gick bra. Utan att ansöka om vab då såklart. Hade jag däremot blivit sjukskriven från föräldraledighet hade det varit annorlunda. Det var även ok att pappan vabbar när jag är sjukskriven så vi fick välja själva vad som funkade bäst.
Gällande att ha henne hemma i övrigt frågade jag inte då det inte är aktuellt för oss utan hon kommer vara där när jag skulle ha jobbat förutom under semestern då hon dels älskar att gå dit och så får jag lite avlastning när maken jobbar.
Hon går inte heltid i vanliga fall då jag bara har en 75 procents tjänst.
Men morr. Tänk om fk kunde vara sjyssta och säga samma sak till alla.

/Plågade mig själv och dottern genom flera månaders barnomsorg på en förskola som var rent skräp i våra ögon :mad:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Angel
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 515
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 429
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 705
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp