Bukefalos 28 år!

Sjukskrivning?

Hade inte rätt till studiebidrag eller studielån, utan hade aktivitetsersättning pga diagnos kan tilläggas.

Spelar ingen roll, jag tror rent av att du har haft tur som fått plugga på aktivitetsersättning. Tur som i att ingen upptäckte det och drog in ersättningen alternativ tvingade dig sluta studera.
 
Aktivitetsersättning kan man ha medan man studerar med vissa funktionsnedsättningar. Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång kallas det och det är alltså inte bara möjligt, utan nödvändigt att studera med den ersättningsformen.
 
@NotlikeI kolla också upp om arbetsgivaren har några försäkringar. Både från arbetsgivaren och tex AFA. Då kan man få ytterligare 10% på sin sjukskrivning. (Man får alltså 90% av sin lön istället för 80%).
 
Spelar ingen roll, jag tror rent av att du har haft tur som fått plugga på aktivitetsersättning. Tur som i att ingen upptäckte det och drog in ersättningen alternativ tvingade dig sluta studera.

Pratar vi om samma grej? Aktivitetsstöd eller aktivitetsersättning heter det, man får det för att t ex läsa klart kurser man inte kan klara i "normal" takt pga funktionsnedsättning. Varför skulle de dra in det för mig när jag skötte studierna enligt den planen som var lagd för mig?
 
Pratar vi om samma grej? Aktivitetsstöd eller aktivitetsersättning heter det, man får det för att t ex läsa klart kurser man inte kan klara i "normal" takt pga funktionsnedsättning. Varför skulle de dra in det för mig när jag skötte studierna enligt den planen som var lagd för mig?

Ni pratar nog om olika saker :)

Med aktivitetsersättning får man som tillexempel i ditt fall plugga.
Med aktivitetsstöd får man inte plugga.
 
Vad man får hjälp med från soc bestäms av inkomst vs fasta utgifter och ligger man inom existensminimum kvar på kontot när alla fasta kostnader (boende, försäkringar, a-kassa och sånt), så får man ingen hjälp även om pengarna inte finns i en egna kassan för att täcka såna oväntade kostnader.
 
Pratar vi om samma grej? Aktivitetsstöd eller aktivitetsersättning heter det, man får det för att t ex läsa klart kurser man inte kan klara i "normal" takt pga funktionsnedsättning. Varför skulle de dra in det för mig när jag skötte studierna enligt den planen som var lagd för mig?

Vi pratar om olika saker, jag var inte medveten alls om att man kunde få den typen av ersättning med stuider, vanligtvis får man inget form av ekonomiskt stöd eller ersättning utöver bostadstillägg som student. T ex får man inte försörjningsstöd eller A-kassa (vilket gäller även om man inte är berättigad studiemedel). Därav mitt tidigare svar, ber om ursäkt för det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 059
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 328
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 341
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp