Bukefalos 28 år!

Sjukt mkt beslutsångest :/

Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Jag har inte hängt med så mkt i politiken, men var det inte ett förslag som skulle göra det svårare att läsa in ämnen om man redan hade en gymnasieutbildning?

Jo, jag tror också att det är så. Det kommer inte att bli samma möjligheter att tex läsa upp betyg på komvux som man kunnat tiidgare tex.

Till TS:
Jag skulle välja en utbildning som iaf ger allmän högskolebehörighet.
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Nya "regler" är att när man senare ska söka till högskolan så kommer de som har läst komvux att få konkurrera mot varandra om ett visst antal platser, medans de som kommer direkt ifrån gymnasiet konkurrerar med varandra om FLER platser än komvux-eleverna = större chans att komma in om man redan från början har valt rätt på gymnasiet.

Jag håller fortfarande fast vid att du ska läsa natur, om det finns vissa kurser som du inte vill/behöver läsa, så kanske du kan koll med din studievägledare om du kan ändra runt lite i ditt schema så att du kan lägga till andra kurser?

Så har jag gjort iallafall, och läst några intressanta kurser på distans eller med andra klasser :)
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Hej, går själv natur och tycker därför att det är bästa alternativet.

Man får en grund som är svårslagen, behörighet till typ alla utbildningar och, faktiskt, respekt.
Tycker själv att det mesta man lär sig på natur går att koppla till hästarna. T.ex så kan man i fysiken klura på sådant som vore svårt annars. Likaså i biologi och kemi.

Man kan alltid läsa in kurser efter gymnasiet, lättare än att läsa NV kurser. + att man inte låser sig till ett yrke på samma sätt :D

Läste dessutom att du vill starta eget, och då kan en drös av matte kurser vara bra ;):D
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Hej!

Vill bara passa på att påpeka att om man är bra på hästarna behöver man ingen direkt utbildning alls, då är 3 år "häst" rätt överflödigt, men har man gått 3 år "häst" har man mängder med andra lika talangfulla att slåss om jobben med.

Om du verkligen vill jobba med hästar tjänar du mer på att läsa natur och ha hästarna på fritiden och sen åka utomlands och jobba när du är klar.

När jag tänker efter tjänar man inte så mycket på det heller och när kroppen väl går sönder är det mycket lättare att börja läsa igen om man har ett vettigt program i bakgrunden..

(Ja jag har kompisar som jobbat i 10 år med hästar och nu tvingas läsa in natur för att kroppen gått sönder.. ).

/Lavinia, som med skräck sett vad naturbruksskolorna i mitt område skickat ut för "kunnigt" folk i arbetslivet.. dom ser inte hältor, skiter i vad hästar borde äta och vill bara rida till varje pris- även om hästen är halt!
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Hej.
Jag går i ettan på hästgymnasium. Nu till våren är det då meningen att jag ska välja mer specifik inriktning, natur eller häst. Väljer jag natur får jag behörighet till att plugga vidare till lite bättre jobb, men får mycket mindre häst. Väljer jag häst får jag inte behörighet till att plugga vidare till samma jobb, men kommer att lära mej otroligt mycket häst.
Jag vet vad jag VILL jobba med och det är hästar. Planen är att starta ett eget företag. Att ta träna s.k problemhästar och lära ut natural horsemanship.
Problemet är att jag har ingen som helst aning om vad jag ska välja :/ Natur får jag ju nåt att "falla tillbaka på" men väljer jag häst så pluggar jag ju verkligen till vad jag vill.
Även om valet såklart är mitt vore det intressant om ngn har några synpunkter eller idéer på det här...:confused:

Halloj!
Saken är ju att även om du väljer hästinriktningen så kan du fortfarande falla tillbaka på din utbildningen, du kan lägga till kurser som Naturkunskap B som ger behörighet till MASSOR av utbildningar och sådär - välj det som är bäst nu. Allt går alltid att fixa i efterhand. Ha KUL under din gymnasieutbildning, den är inte allt.
För jag fattar det som att du går Naturbruk med antingen hästinriktning eller natur+häst? Du kan fortfarande få lika bra behörighet som om du gick typ Samhäll, Estet eller vad som. Ja, natur ger behörighet till mer matte/ingenjör osv, men med tanke på att du vill jobba inom hästsektorn och sådär så tippar jag på att du inte vill bli matematiker eller ingenjör. ^^
Ett tips är att läsa Matte B - C om du får plats. Har du dem kan du läsa ett naturvetenskapligt basår på ett universitet/högskola senare om du inte fortsätter inom hästyrket. Och Högskola är grymt kul att plugga på! Allt löser sig, tro inte att allt ligger på dina val i gymnasiet. Låt gymnasiet vara en ROLIG tid!

Om det är häst du vill jobba med, välj häst och lägg till bra kurser på de individuella valen sen, prata med din SYV, de kan svara på frågor!
Lycka till.
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Hej, går själv natur och tycker därför att det är bästa alternativet.

Man får en grund som är svårslagen, behörighet till typ alla utbildningar och, faktiskt, respekt.
Tycker själv att det mesta man lär sig på natur går att koppla till hästarna. T.ex så kan man i fysiken klura på sådant som vore svårt annars. Likaså i biologi och kemi.

Man kan alltid läsa in kurser efter gymnasiet, lättare än att läsa NV kurser. + att man inte låser sig till ett yrke på samma sätt :D

Läste dessutom att du vill starta eget, och då kan en drös av matte kurser vara bra ;):D

Ska hon starta eget är inte mattekurser ett måste. Satsa istället på företagsekonomi, och anställ en revisor som har hand om siffrorna. Annars är chansen stor att bokföringen inte blir som den ska och "Hej, här kommer skatteverket eller kronofogden!".
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Nya "regler" är att när man senare ska söka till högskolan så kommer de som har läst komvux att få konkurrera mot varandra om ett visst antal platser, medans de som kommer direkt ifrån gymnasiet konkurrerar med varandra om FLER platser än komvux-eleverna = större chans att komma in om man redan från början har valt rätt på gymnasiet.

Dessutom kan man göra högskoleprovet. Så länge du har kurserna du måste ha i bagaget går det alltid att ta sig in. Skräm inte tjejen!
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

PS: Jag gick Estetiska programmet med inriktning bild och formgivning- jag lade till Naturkunskap B, Matte C och Psykologi och pluggar idag till Sjukgymnast. Min tanke är också att jobba inom hästsektorn som egenföretagare, men man behöver inte vara klar med allt när man är 23 heller.
Av egen erfarenhet är gymnasiet en sjukt tuff tid, gör något roligt av den istället för att pina dig igenom något du inte orkar med. Gå efter hjärtat! DS
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Har du funderat över vilken standard du vill ha i ditt vuxenliv sen? Om du vill kunna leva gott, ha egna hästar och kanske egen gård? Allt kostar pengar, jobba med hästar är inte bara kul, det är slitigt och inbringar inte mycket pengar. Man får jobba på andras gårdar för dålig lön.

Jag valde bort häst på gymnasiet en gång i tiden och pluggade ren natur-natur. Det var dötråkigt och jättejobbigt! Men nu ångrar jag mig inte ett dugg! Jag har en bra utbildning i bagaget och nu ett mkt välbetalt jobb. Jag har precis köpt en större hästgård och skall ha igång en verksamhet med unghästar (egna) att rida in och erbjuda stallplatser. Allt pga ett klokt val inför gymnasiet. Även om man har ett icke-häst relaterat jobb så kan man ändå jobba med hästar! Offra några tråkiga år i skolbänken så har du större möjligheter i framtiden...
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Ja, om man ska bli bäst måste man väl träna. Jag tror inte att man kan lära sig allt om hästar genom att läsa, utan man måste träna i praktiken, och det erbjuder min skola om man går häst! Dessutom är jag ju inte fast med hästar, om jag väljer häst får jag fortfarande tillgånge till att plugga vidare till bl.a. socionom, sjukgymnast, sjuksköterska, event manager eller mediekommunikation. Företagsekonomi ingår i "häst" liksom matte A & B, planerr dessutom att lägga till matte C o ev. matte D på individuella val, eftersom jag anser att matte är väldigt viktigt att kunna.
Och ja, jag har jobbat med problemhästar. Kanske inte av allra allvarligaste fallen, men jag är ju trots allt bara 16 år ännu. Men jag har jobbat med hästar som totalt tappat lusten att leva(och fått hästen att dels muskla upp sig och dels bli väldigt livsglad), hästar som vänder o sticker hemåt på en 5-öring( och nu lyckats lösa dt relativt bra, dock bara ridit den hästen 1 gång i veckan så helt bra blev det ju inte), lärt hästar som inte kunnat galoppera att galoppera i lungt tempo o bära upp sig själv, min häst var tidigare omöjlig att lasta, osv. så jag har erfarenhet, och det jag har lärt mej är att det är OTROLIGT roligt att jobba med hästar och utveckla dem, att se medgångar och försöka lösa motgångar. älskar att undervisa människor. att hästlivet är tufft, det vet jag. det fick jag lära mej för väldigt länge sedan, men jag har inget emot att stå i ösregn o mocka en hage alldeles själv, trots att dt är kolsvart för jag tycker att det är värt det. Och jag är säker på att jag fortfarande kommer att tycka att det är värt det när jag är 30.
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Välj Natur, det har du igen resten av livet! Hästkurser kan du gå efteråt om det är något ämne du tycker att du behöver mera av!

Jag valde Djurvård utan gymnasiekompetens och det är en "last" för mig fortfarande..
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Välj Natur, det har du igen resten av livet! Hästkurser kan du gå efteråt om det är något ämne du tycker att du behöver mera av!

Jag valde Djurvård utan gymnasiekompetens och det är en "last" för mig fortfarande..

Vad har jag igen att plugga till nåt jag ändå inte vill studera vidare eller jobba med? Och som jag sa så går det fortfarande att plugga vidare även om jag väljer häst, det är bara lite olika jobb...
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Natur är inget "yrke", du lär dig saker för livet. Natur har du nytta av när du vill läsa vidare på nåt hästigt. Eller nåt annat yrkesinriktat. Eller är natur för svårt?
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Har läst lite vad en del svarar dig, och om jag kunde göra mitt val annorlunda idag så skulle jag definitivt göra det. När man är så ung som du är det ytterst sällan man vet vad man vill göra i livet. Jag hoppade runt på sådant jag trodde skulle vara bra för mina kommande studier, jag gick natur och tyvärr slutade det i att jag slutade gymnasiet helt. Jag tyckte precis som dig, att studier med en bred kompetens var viktigt och bra, då kunde jag välja lite som jag ville. Det är 4 år sedan jag slutade gymnasiet och först nu har jag klarat av alla mina poäng tack vare att jag missade så fasligt många när jag hoppade av. Hade jag gått inriktning häst är jag övertygad att det hade gett mig mer glädje än vad mitt val verkligen gjorde. Går du ut med bra betyg på hästinriktningen har du helt annan tid och möjlighet att läsa upp de naturämnen som du eventuellt behöver. Jag fick läsa upp 1400 poäng vilket tog sin tid, hade varit mycket skönare för mig att kunna göra det jag tyckte var roligt och sedan komplettera om jag ville läsa vidare sedan.

Sen brukar det finnas möjlighet att läsa fler kurser än i kursplanen, prata med din studievägledare om det om du känner att du skulle kunna orka lägga in en extra kurs. Tycker du ska lyssna på det som gör dig inspirerad, inte vad som kan komma att bli bra för dina studier. Väljer du hästinriktningen, var smart och ta det seriöst! Mitt val gjorde att jag missade 3 år av mitt liv (gick först samhäll) och därefter fick med självförtroende en riktig törn... Hade jag valt annorlunda hade jag kanske varit klar tidigare med min kompetens.

Lycka till!
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Hej! Jag har pluggat Samhäll i tre år, verkligen pluggat röven av mig. Men har nu valt att ändå gå "naturbasår" på universitetet...detta trots att jag egentligen har behörighet till de linjer jag vill gå (då jag vid sidan av samhällsämnena lagt till de som saknades). Går man basåret så får man med sig allt man behöver och detta under endast ett år. Gör det du tycker är roligt under gymnasiet, medans det är gratis! Jag ångrar att inte jag valde något jag verkligen brann för, hade inga roliga tre år. :) lycka till!
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Jag säger som tyvärr ganska få andra. Häst är svårt att läsa in sedan. Det finns alltid Basår! Välj inte natur bara för att vara på den säkra sidan! Om du väljer natur ska det vara för att du verkligen vill. Oroa dig inte för att komma in på utbildningar. Om man verkligen vill senare så går det. Man får bara jobba otroligt hårt för det, genom att ex. förbereda sig för högskoleprovet.

Själv läste jag Matte C och Biologi B på min hästinriktning. På det kommer man in på ganska många utbildningar faktiskt. Och de som går min utbildning som har läst natur (dom är inte många, men några). Dom kan inte mer och är inte smartare än jag. Man lär sig inte bara på naturinriktningen. Man lär sig av livet! Glöm inte det.

I min släkt har vi ett fint exempel på hur det kan gå om andra är med och väljer för mycket. Min moster har rynkat på näsan åt min mamma som lät sina barn gå på hästhållning och estetisk på gymnasiet. Såna utbildningar kan man ju inte hålla på med, ansvarslöst tydligen... :cool: Hennes barn fick minsann inte gå hästhållning och har båda hoppat av gymnasiet och bytt inriktning. Vilket har tagit dom ett extra år. Ingen av dom har gått vidare till högskolan. Vi två som gått hästhållning respektive estetisk läste båda Matte C. Jag behövde min Matte C, men inte mer. Brodern bestämde sig medan han redan pluggade att han behövde Basår och läste (galningen...) det samtidigt som han pluggade på högskolan. Vi får både 5-åriga utbildningar när vi är klara. Så kan det gå...
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Håller med dom andra som säger att hästar kostar pengar.. massvis med pengar ;)

just nu som 16-åring säger du att du vill jobba med hästar i hela ditt liv, men när du om säg tre år har träffat den perfekta killen och bestämmer dig för att skaffa barn om ett par år sen, och kanske måste flytta, hittar inga bra hästarbetsmöjligheter osv.. så är det rätt bra att kunna visa upp en bra utbildning. I'm just saying..

Jag var fast besluten om att plugga utomlands, bo kvar där, jobba på ett stort företag, alternativt starta ett eget företag och allt. Nu har jag varit tillsammans med världens underbaraste kille i över ett år, och jag vet att inget av det jag hade tänkt mig kommer att hända. Han får förmodligen ett fast jobb som militär nästa år och då anpassar jag mig efter honom och drar till stockholm :d

Jag bara babblar på, men själva grejen är att man har stora drömmar, men saker kan ändras väldigt fort :) det räcker med att du råkar ut för en olycka och måste dras med rygg/knäsmärtor eller liknande så kan du inte prestera på topp inom hästbranschen.. :)
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Natur är inget "yrke", du lär dig saker för livet. Natur har du nytta av när du vill läsa vidare på nåt hästigt. Eller nåt annat yrkesinriktat. Eller är natur för svårt?

Klart man lär för livet, men är det inte bättre då att plugga på det man tror man kommer ha mest användning av? Tror jag kommer att ha mer användning av hästar än natur.
Haha, jag väljer inte häst för att jag är en slacker om du tror det. Tänker plugga och anstränga mej lika mycket vare sig jag väljer häst/natur. Det är snarare tvärt om, jag behöver lära mej mer om hästar och det kommer att vara svårare än natur :P
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Håller med dom andra som säger att hästar kostar pengar.. massvis med pengar ;)

just nu som 16-åring säger du att du vill jobba med hästar i hela ditt liv, men när du om säg tre år har träffat den perfekta killen och bestämmer dig för att skaffa barn om ett par år sen, och kanske måste flytta, hittar inga bra hästarbetsmöjligheter osv.. så är det rätt bra att kunna visa upp en bra utbildning. I'm just saying..

Jag var fast besluten om att plugga utomlands, bo kvar där, jobba på ett stort företag, alternativt starta ett eget företag och allt. Nu har jag varit tillsammans med världens underbaraste kille i över ett år, och jag vet att inget av det jag hade tänkt mig kommer att hända. Han får förmodligen ett fast jobb som militär nästa år och då anpassar jag mig efter honom och drar till stockholm :d

Jag bara babblar på, men själva grejen är att man har stora drömmar, men saker kan ändras väldigt fort :) det räcker med att du råkar ut för en olycka och måste dras med rygg/knäsmärtor eller liknande så kan du inte prestera på topp inom hästbranschen.. :)

Visst, risken att skada sig finns alltid, och den ökar om man jobbar med hästar. Men ska jag låta bli att änns försöka nå mina drömmar bara UTIFALL jag blir skadad? No way, jag tänker som så att blir jag skadad så jag inte kan arbeta med hästar har jag all tid i världen att läsa in det jag isf missade i gymnasiet :)

Även om jag blir tokkär så hade jag inte tänkt skaffa barn förns vid 30, och då har jag förhoppningsvis fått företaget att gå runt hyffsat bra även om jag har en liten unge. Och jag tänker som så, att om han isf inte kan tänka sig bo på landet är han nog inte "den perfekta". :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 287
Skola & Jobb ...med bibehållen lön (samma månadslön), hur mycket hade du jobbat då? Och vad hade du gjort med din nya fritid? Om du valt lika mycket...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 748
Senast: Lightzone
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 219
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 177
Senast: Supersalt
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp