sjukvårdstråd - lång

tanten

Trådstartare
Jag brukar akta mig för att klaga över hälsan men nu är det så förbryllande att jag vill tillfråga buke-kunskapen.

för ett par månader sedan vaknade jag med ont i bröstet och svårt att andas. Det höll i sig och när jag så småningom dök upp på jobbet tyckte min kollega att jag var alldeles för blek och skakig så på hans inrådan ringde jag 1177. De skickade en ambulans och jag fick tillbringa dagen på akuten. Efter en hel drös EKG och en massa prover kombinerat med nitro, lungröntgen och blodförtunnande för säkerhets skull fick jag åka hem. De hittade absolut inget på lungröntgen.
Läkarens besked var att de inte hittade någon förklaring men att jag för säkerhets skull skulle kallas till ett arbetsprov - få cykla. Själv bestämde jag mig för att det nog var psykiskt. Jag hade rätt stor press på jobbet den tiden.

Sedan kom kallelse till provtagning följt av ett brev med resultaten. Allt var oförändrat och njurvärdena var normaliserade. Eh? Vadå normaliserade - allt var ju bra när jag åkte hem??

Efter några veckor ytterligare provtagning och brev med resultat. Då skrev en ny läkare att äggviteämnen i blodet var för låga. Så jag skulle kallas till läkarbesök med föregående provtagning. Eh - äggviteämnen? allt var ju bra??

Eftersom jag inte fattar någonting så ringde jag medicinmottagningen och frågade. Där kunde de inte förklara någonting. Men de såg att jag skulle kallas till denna nya läkare samt kallas på sedvanlig diabeteskontroll inom några veckor.

Kallelse till att komma och cykla har jag fått nu.

Summa summarum har jag alltså tre provtagningstillfällen efter att jag lämnat sjukhuset med beskedet att allt ser bra ut. Ett inbokat "arbetsprov" på cykel samt ytterligare läkarbesök. Samt efter det - enligt mottagningssköterska i samma tidsperiod - kallas till diabeteskontroll - med föregående provtagning.

Vad håller de på med?? Och vad innebär det att man har för lite äggvita i blodet?

tanten - inbillningsfrisk
 
Senast ändrad:
Sv: sjukvårdstråd - lång

Arbetsprov för att utesluta kranskärlssjukdom (lurigt hos kvinnor!).

För lite äggvita = protein = vanligast är läkage i urin (proteinuri). Albumin behövs i blodet för en mängd saker (lightvarianten nu orkar inte skriva romaner på iphonen). Tillverkas i levern. För låga nivåer ger bl.a. Ödem. Inte det du sökte för :)

Mer kan jag inte säga, behöver se allt för att kunna dra slutsatser. Bakomliggande sjukdomar etc. Att klämma på patienten är ett måste också!:up:
Ibland beställer jag fler undersökningar/tar fler prover på patient inte för att jag misstänker något definitivt, utan för att tidigare sjukdomar kan göra det lurigt. Och jag vill ergo inte missa nått!
 
Sv: sjukvårdstråd - lång

Arbetsprov för att utesluta kranskärlssjukdom (lurigt hos kvinnor!).

För lite äggvita = protein = vanligast är läkage i urin (proteinuri). Albumin behövs i blodet för en mängd saker (lightvarianten nu orkar inte skriva romaner på iphonen). Tillverkas i levern. För låga nivåer ger bl.a. Ödem. Inte det du sökte för :)

Mer kan jag inte säga, behöver se allt för att kunna dra slutsatser. Bakomliggande sjukdomar etc. Att klämma på patienten är ett måste också!:up:
Ibland beställer jag fler undersökningar/tar fler prover på patient inte för att jag misstänker något definitivt, utan för att tidigare sjukdomar kan göra det lurigt. Och jag vill ergo inte missa nått!

Japp, jag har läckt äggvita i urinen i närmare 30 år. Det har funnits där i princip sedan de började mäta det. Då är det konstigt att man börjar krångla om det nu?

Nåväl. Svar kommer vid de där läkarbesöken... Mest irriterande eftersom jag som sagt inbillar mig vara frisk (jaja, lite cancer och diabetes - men annars FRISK). Jag har inte tid att ränna hos läkare och på provtagning stup i ett ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp