Sjunker skaftet på ridstövlarna även om det är dragkedja bak?

A

Albin

Har inhandlat ett par nya fina Cavallostövlar. Jag tyckte de satt lite högt i knävecket, men nu när jag prövar dom så undrar jag om jag ens kan böja benet så att jag kan sitta upp i sadeln. Skafthöjden är 47cm, jag är 166cm. Är det en hög skafthöjd? Jag vet att "vanliga" ridstövlar sjunker ett par centimeter men det kanske inte dessa kommer göra iom. att det är dragkedja bak?
 
det gör dom nog. ring butiken och fråga.. men jag tror dom gör det... :)
 
man säger att vanliga syövlar sjunker 1-1,5 cm i skaften om du sköter dem. Stövlar med dragkedja sjunker oftast max 1cm eftersom dragkedjan inte veckar sig.
 
Dom kommer säkert att sjunka i skaftet. Det gör ju i princip alla stövlar förutom såna i plast.. :p
 
Om de inte sjunker tillräckligt kan du ju alltid lägga i kilsulor i hälen. Brukar man ju göra tills de satt sig ändå :)
 
Mina stövlar är i och för sig inte så "fina" utan grövre, Mountain Horse HR, men de har dragkedja och de har sjunkit ett par centimeter, dragkedjan har veckat sig lite nere vid foten. Alla stövlar sätter sig, men ring och hör vad de själv har för erfarenheter om du är osäker.
 
Hvis du synes støvlene er litt for høye i starten kan du kjøpe kork kiler hos Hooks, eller i en annen hestebutikk. De hjelper endel. Og når støvlene etterhvert har sunket er det bare å ta disse ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska nu köpa ett par nya ridstövlar och eftersom jag ej haft några sen tidigare så är det lite svårt att veta hur dem ska sitta och...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Piaff
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 230
Senast: domesticus
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 624
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 106
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp