Bukefalos 28 år!

Ska brott preskriberas?

Ja, många mördare låser vi ju faktiskt in på livstid. Men det är inte proportionerligt att låsa in varenda pedofil eller våldtäktsman på livstid.
Kanske inte våldtäktsmän för de kan nog rehabiliteras beroende på hur störda de är men pedofiler? Det är ju en läggning. Det tror jag inte kan terapeutas bort.
möjligen frigång med kemisk kastrering men om man våldtagit ett barn tycker jag visst att man kan få bo på en anstalt eller bära fotboja med GPS resten av livet. Vad är viktigast, barnen eller en pedofil? De ska inte få chansen att förstöra fler barns liv.
 
Ja, många mördare låser vi ju faktiskt in på livstid. Men det är inte proportionerligt att låsa in varenda pedofil eller våldtäktsman på livstid.

Det är inte alls oproportionerligt att låsa in pedofiler på livstid. Möjligt att du anser det, men det är inte fakta, och bland annat jag är av en annan åsikt. Pedofili är en sexuell läggning och de flesta är överens om att man inte kan förändra sin sexuella läggning. Det går inte att rehabilitera pedofiler och det är orimligt att barn ska behöva lida och dö för att vuxna människor inte kan/vill agera.
 
Det är inte alls oproportionerligt att låsa in pedofiler på livstid. Möjligt att du anser det, men det är inte fakta, och bland annat jag är av en annan åsikt. Pedofili är en sexuell läggning och de flesta är överens om att man inte kan förändra sin sexuella läggning. Det går inte att rehabilitera pedofiler och det är orimligt att barn ska behöva lida och dö för att vuxna människor inte kan/vill agera.

Men bara för att man tänder på barn behöver man väll inte agera utifrån känslorna. Inte så att ’normalt’ folk antastar kvinnor/män de tänder på utan det är ju något mer som är fel i de fallen.

Har för mig att jag sett en dokumentär om just personer med pedofil läggning som inte levde ut sina känslor.
 
Det är inte alls oproportionerligt att låsa in pedofiler på livstid. Möjligt att du anser det, men det är inte fakta, och bland annat jag är av en annan åsikt. Pedofili är en sexuell läggning och de flesta är överens om att man inte kan förändra sin sexuella läggning. Det går inte att rehabilitera pedofiler och det är orimligt att barn ska behöva lida och dö för att vuxna människor inte kan/vill agera.

Det går ju inte att på något sätt fastställa att en person är pedofil. Det enda som går att vara säker på är vad en person har gjort. Då blir det ju lite vanskligt om man tänker sig att man ska låsa in människor för tid och evighet. Var ska gränsen gå för när du anser att en person är pedofil och har begått ett brott som borde innebära livstids fängelse? Är det redan vid grooming-stadiet? Eller behöver hen faktiskt ha vidrört ett barn först?
 
Mmmm och den självrisken går ju på bilens värde, vilket om man har en dyr bil kan bli riktigt dyrt tyvärr även om man inte alls är orsakande. Det kan jag tycka är lite surt faktiskt! Det borde inte vara beroende på bilens värde på det viset.
Är det högre självrisk på en dyrare bil? Konstigt, min självrisk har inte sjunkit efterhand som min bil blivit äldre och tappat i värde.
 
Är det högre självrisk på en dyrare bil? Konstigt, min självrisk har inte sjunkit efterhand som min bil blivit äldre och tappat i värde.

Jag har haft samma självrisk för vagnskada (och annat) oavsett om bilen varit värd 30.000 kr, 100.000 kr eller 230.000 kr. Vilket kanske är konstigt, men det är så det funkar. Det finns säkert undantag gällande specialförsäkringar för extremvarianter, men för en vanlig personbilsförsäkring är det ingen värde-proportionalitetsfaktor på självrisken.
 
Jag har haft samma självrisk för vagnskada (och annat) oavsett om bilen varit värd 30.000 kr, 100.000 kr eller 230.000 kr. Vilket kanske är konstigt, men det är så det funkar. Det finns säkert undantag gällande specialförsäkringar för extremvarianter, men för en vanlig personbilsförsäkring är det ingen värde-proportionalitetsfaktor på självrisken.
Tack, jag har samma erfarenhet. Det lät så obekant att det skulle vara olika självrisk beroende på bilens värde.
 
Kanske inte våldtäktsmän för de kan nog rehabiliteras beroende på hur störda de är men pedofiler? Det är ju en läggning. Det tror jag inte kan terapeutas bort.
möjligen frigång med kemisk kastrering men om man våldtagit ett barn tycker jag visst att man kan få bo på en anstalt eller bära fotboja med GPS resten av livet. Vad är viktigast, barnen eller en pedofil? De ska inte få chansen att förstöra fler barns liv.

Det är klart att terapi kan hjälpa mot såväl pedofili som andra oönskade tändningsmönster genom att man får hjälp och verktyg för att få kontroll över såväl sina tankar som sina handlingar.
 

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
14 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp