Ska det vara såhär!?

Domino_s

Trådstartare
Tänk er en Foxterriermix (75% fox och 25% tysk jaktterrier).... ca 7 månader gammal. Tik

Katt nr: 1 lever på toaletten
Katt nr: 2 lever så högt han kan över golvet
Katt nr: 3 Lever under soffan

Bara för att dom är så rädda för hunden....Hunden anfaller dom och hoppar på dom och biter i dom när dom visar sej i marknivå.....

Denna hund kan inte heller komma på inkallning, har hon gjort något eller tagit nåt hon inte får hjälper inget lock eller pock i världen för att få det från henne...Enda sätter är att finta hunden och ta det ifrån henne....

Hon morrar och biter ibland när man ska fösa undan henne....

Hon ger sej aldrig....när hon bråkar med hund som väger bra mycker mer än henne (26 kg) så slutar det med att vi får slita bort den lilla terriern från den stora hundens hals....

Ska det vara såhär!?

Vill bara ha folks första åsikt/tanke när dom läser detta....

//Domino_s

Sv: Ska det vara såhär!?

Absolut inte!

Jag har själv en vuxen Beauceronhane, en Malinoistik på 4 månader och två katter. Djuren fungerar utmärkt ihop!

Tror din hund behöver få veta lite regler, vad som gäller helt enkelt!

Har du ingen kunnig i närheten kan du alltid kontakta någon privat tränare.

vi har en foxterrier tik på 5 år, hon e minstsagt bestämd, men hon kan visst morra med, mend et är bara att säga till henne på skarpen och visa vem som bestämer, genom att göra det man tänkt göra...

Foxterriern är en vä'ldigt speciell ras, men mycket vilj tänk på det.. och jag tror inte det gör de bättre att du dessutom har jaktterrier i din med..

Mitt tips, motioner han/hon mycket.. Det behöver de..

kan tillägga att det är trotts allt en gryt hund och sedan ahr du jakt i din med, våran gilalr inte heller katterna, men som tur är är de stall katter.

vet en borderterrier om inte helelr tycker om katter, tror faktiskt många har problem där med just terrier...ävenom de kanske inte vill erkänna det..

Känner jag att behöver uppdatera lite....

Hunden i fråga är alltså min mammas....ej min....skulle aldrig tillåta ett sånt beteende....

Men eftersom min mamma och resten av den familjen verkar tycka att det är helt normalt att hon strimlar katter och biter i händer/fötter....Så tänkte jag rådfråga er här på Buke....:idea:

Hunden är hemma hela dagarna när dom jobbar....Hon får promenader...Men ej någon "tänkjobb" Dom tränar med henne kanske 1-2 gång/månad vad jag har fattat det som....

Hon är oftast väldigt överaktiv och har svårt att tagga ner....när hon väl lugnar sej är hon oftast så flåsig o trött att hon somnar...Alltså hon får aldrig någon riktig "avslappning"....

Hunden har även stora separationssvårigheter....sitter o ylar o riktigt skriker så fort hon inte ser någon i familjen....eller om hon sitter fast och ser någon ut familjen på håll....

Hon verkar heller inte fatta när vår (min sambos o min) schäferhane på 10 år morrar och är riktigt irriterad på henne....hon börjar iställer skälla på honom och vi har flera gånger fått plocka bort henne från honom innan han blir riktigt arg/irriterad på henne....

//Domino_s

Usch vilket tråkigt beteende.. Nej så ska det verkligen inte vara. Som någon skrev, hon behöver komma ner med tassarna på jorden!

Vi har en rottweiler-hane, fick tas över av oss när han var 8 månader. Han var lite så, styrde och ställde, morrade och bet sin förra ägare när han inte fick som han ville. Han var grymt under-stimulerad och ägaren väldigt rädd för honom.

Hos oss har vi aldrig haft detta, eller dessa, problem. Tror det har mycket med motionen och hjärn-gympan att göra, de behöver sysselsättas, annars blir de bra lustiga..

Ja vad ska man säga. Vad sjutton skulle dina föräldrar med en hund som har terrier i sig till? Och för att inte tala om tysk jaktterrier:eek:Annars kan jag bara säga att jag förstår att hunden är som den är. Jag tycker att du ska säga åt dina föärldrar att läsa på om bägge raserna och framförallt jaktterriern och försöka få dom att inse vad dom gett sig in på.Nu har dom köpt sig den sitsen att dom sitter med en hund som är av alldeles för aktiva och skarpa och tuffa raser än vad dom faktiskt borde ha. Som man bäddar får man ligga, och det är dina föräldrars ansvar att se till att hunden får tillräckligt med stimulans, att få utlopp för sina mentala såväl som fysiska energi och därefter kunna bli passiv (som måste tränas in). Något nosarbete kanske vore något för vovven och föräldrarna?
Gällande katterna är det ju fruktansvärt synd om dom..det kanske är värt att påpeka.

Skriv ut diverse faktablad om hundraserna och stryk under viktiga bitar och stick in dom under näsan på päronen. Skriv även ut olika blad om hur man kan aktivera hunden..måhända att dom tänker om då?

http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/sph.asp?menuindex=7

http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/agility.asp?menuindex=7

http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/lydnad.asp?menuindex=7

(kan ju understrykas att man inte behöver tävla i grenarna..men för hundens skull träna dem iaf)

http://www.tjtk.se/

http://www.foxterrier.se/

Den blandningen skulle nog gjort sig betydligt bättre som jakthund hos en kunnig jägare, än som sällskapshund..

Det de måste göra är att ta tillbaka ledarskapet, innan det går alldeles för långt!

Det gäller till att vara väldigt konsekvent och ta konflikterna direkt och aldrig någonsin backa..
Samt att låta hunden få jobba med hjärnan en hel del.

Har de tid, kunskap och en del tur så kanske de i slutändan kan få en hyfsat trevlig hund.

Jo...ja sa också att ja inte tyckte att en terrier övre huvud taget va en bra ide...

jag har en hund med mycket stort motions och "tänk" behov och vet hur mycket jobb det är med dom, dock har jag upplevt att psyket är lite mildare....men gud ja vet hur min tik blir om jag inte orkar träna med henne 1 dag....(sjuk el. liknande)

Jag är rädd att det kommer att gå åt skogen då hunden får göra som hon vill och är allmänt störig....

//Domino_s

Skriv ut diverse faktablad om hundraserna och stryk under viktiga bitar och stick in dom under näsan på päronen. Skriv även ut olika blad om hur man kan aktivera hunden..måhända att dom tänker om då?

http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/sph.asp?menuindex=7

http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/agility.asp?menuindex=7

http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/lydnad.asp?menuindex=7

(kan ju understrykas att man inte behöver tävla i grenarna..men för hundens skull träna dem iaf)

http://www.tjtk.se/

http://www.foxterrier.se/

Jag har försökt att dom ska jobba mer med henne....ta kontakt med en tränare / brukshundsklubb.....Där får man ju alltid bra hjälp o råd....Men dom anser inte att dom behöver detta....Eller så säger mamma att hon inte har tid att träna med henne..:eek:..Va sjutton skulle hon skaffa hunden för då....:crazy:

//Domino_s

Då sticker du helt enkelt informationen under näsan på henne och förklarar att saker och ting går utmärkt att göra på hemmaplan.

Då sticker du helt enkelt informationen under näsan på henne och förklarar att saker och ting går utmärkt att göra på hemmaplan.

Jag ska försöka med detta imorgon....räknar med en sur mamma och en utskällning....men försöka ska ja....:D

//Domino_s

å jag har nästan samma raser i min som du,min e 50%fox och 50 tysk....vart har du köpt din hund? våran hund e oxå väldigt svår med katter inte förrän förra året kunde våran katt vistas ute i huset(bodde på toaletten innan)

å jag har nästan samma raser i min som du,min e 50%fox och 50 tysk....vart har du köpt din hund? våran hund e oxå väldigt svår med katter inte förrän förra året kunde våran katt vistas ute i huset(bodde på toaletten innan)

Min mamma har köpt SIN hund utanför Jönköping någonstans....vet inte riktigt...men vet att det var "privat" person och ej någon uppfödare/kennel....:)

//Domino_s

Min första "åsikt" på inlägget var: Så ska det inte vara.

Läser man sedan vidare så blir min "tanke" att denna hunden kommer att blir ytterligare en i statistiken som kommer att må bäst i hundhimlen om din kära mor inte tänker om.

Min första "åsikt" på inlägget var: Så ska det inte vara.

Läser man sedan vidare så blir min "tanke" att denna hunden kommer att blir ytterligare en i statistiken som kommer att må bäst i hundhimlen om din kära mor inte tänker om.

Det var det svaret jag trodde skulle komma....:crazy:

Jag och min sambo har själva haft hunden hemma under några dagar i veckan tidigare (nu är hon så överjävlig att vi inte orkar bry oss)....Och sen har vi flyttat också....

Då jobbade min sambo med henne varje dag....(endast vardagslydnad att fungera i hemmet, typ vad man får och inte får göra, plats och återkallning)....

Allting fungerade mycket bra tyckte jag....även om jag märkte att hon spjärnade emot mer än våra schäfrar, men hon gav sej alltid tillslut....Hon försökte mörda en av mina katter 1 gång, men då fick hon veta att hon levde..:devil:..sen lät hon dom faktiskt va....rusade efter någon gång, men försökte inte bita....

Så jobbade man bara med henne så tror jag att det skulle kunna bli en trevlig hund iaf....

//Domino_s

ok då e det inte samma uppfödare våran e köpt utan för kristianstad i skåne

ok då e det inte samma uppfödare våran e köpt utan för kristianstad i skåne

Ok....dom e söta dom små liven, man kan inte tro att det ryms så himla mycket vilja i sån liten förpackning...

Här är en bild på mammas Mimmi som hon heter: (passade namn...njae :angel:)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 430
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais... 2
Svar
28
· Visningar
6 771
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har en kompis som har hundproblem, jag tänkte fråga om någon har tips på hur dom ska lösa dom. Min kompis har en hanhund, vit...
Svar
14
· Visningar
14 803
Senast: kamomillo
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 658
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka