Ska ev. skaffa en bebis men har miljontals funderingar/frågor!

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

min_mamma

Har pratat lite med min sambo om en bebbe, jag har en otrolig barn längtan han är lite mer tveksam. Han kom fram till att efter semestern i så fall (Med början av tillverkning d.v.s :D )

Men nu har jag miljontals frågor.
Samtidigt som jag så gärna vill, vill jag inte, vi har bara vart tillsammans i lite över 2 år, bott tillsammans i lite över 1½ år, förlovade ca ½ år.
Jag kommer få fast anställning, med hans är de lite mer osäkert, jobb finns de dock.

Vi är båda 85:or, dvs fyller 20 iår, just nu bor vi i en liten 2a.
Alltså, blir jag med bulle i ugnen måste vi hitta ett större hus! Jag vantrivs nå grymt i lägenhet så jag vet inte. Det betyder alltså att vi behöver ta ett lån på ca 600.000kr (ja, så billigt är de här ute)

Samtidigt som att "allting kommer lösa" sig så känns de som att det inte kommer funka :cry:

Jag vill ju bara ha bebben i magen och inte föda *liv rädd* och jag är ju bara 20!

Har en p-stav i nu som suttit i ca ½ år, den har jag alltså 2½ år kvar på innan den måste plockas ut.

Nu till lite frågor, när man väl gjort sitt graviditetstest hemma, och det är positivt, vad gör man sen? Ska man gå till barnmorska "och skriva in sig" eller hur går det till?

När brukar man må så himla dåligt, kunde ni jobba under den tiden?

Hur länge jobbade ni innan ni födde? Och hur tidigt efter började ni jobba?


Jag är så himla osäker men samtidigt vill jag verkligen ha barn med honom, vi älskar verkligen varandra och jag vet att han inte kommer lämna mig.
Fast 2 år tillsammans tycker jag känns så tidigt, vi har kännt varandra i 4 år.

Tar man mina föräldrar t.ex var dom förlovade i 6 år innan de gifte sig och fick mig, då var de 25 resp. 26 år!


Som ni kanske förstår är jag helt förvirrad :smirk:
 
Sv: Ska ev. skaffa en bebis men har miljontals funderingar/frågor!

Jag förstår att du är förvirrad, har själv känt det där suget efter bebis.. eller känner lite då och då för att vara ärlig! ;) och när man är i ett fast förhållande, har jobb och hela baletten förstår jag att det kan kännas som att det är time för "mer".
Men jag vill gärna ge dig ett spontanråd: vänta ett tag! Särskilt efterosm du inte känner dig 100 på att det är det här du vill och inte in sambo heller. Du är så ung, du har ju ingen brådska! Ta vara på den här tiden när det är bara ni, ni har ju inte varit ihop så länge. Barn är för alltid, alltid någon att sätta i första rummet, ta hänsyn till, ge tid till.
Vänta tills både du och din sambo är helt säkra på hur ni vill tillbringa de närmaste 15-20 åren! :)
Visst kommer det att lösa sig, men det kanske blir betydligt bättre/lättare när ni båda har fast jobb, bor där ni vill bo och så vidare. Att hålla på med nytt hus när man är gravid/har liten bebis är nog inte det lättaste!
Den där bebislängtan du har kommer inte försvinna så ta det lugnt och kom tillrätta med tillvaron och dina känslor först! På så sätt blir du förmodligen även en bättre mamma i slutänden!

Förresten; p-staven kanske är en bra tidsindikator, när den är slut kanske du är säker på vad du vill! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ska ev. skaffa en bebis men har miljontals funderingar/frågor!

Klokt skrivet av Sastra! :bow:

Dessutom en sak till - man SKAFFAR inte en bebis. Det är liksom inte en sak, och man bestämmer sig inte bara för att "nu ska jag ha en sådan minsann!". Barn är en gåva som man får - och man ska vara lycklig och tacksam över att man får glädjen att uppleva livet tillsammans med en annan, alldeles ny, liten människa! ;)

Lycka till hur du än gör!
:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Ska ev. skaffa en bebis men har miljontals funderingar/frågor!

VÄNTA !

Tills ni BÅDA är säkra och har stabilare förhållanden.

Det är påfrestande att få en bebis. Mycket smartare att ha ordnat boende, jobb OCH sparkapital innan den kommer. Och ni har ju all tid i världen att göra det på.
 
Sv: Ska ev. skaffa en bebis men har miljontals funderingar/frågor!

Ha inte så bråttom med att bli "vuxen", du hinner vara det länge nog ändå.
Barnet skall tas hand om också, och det är bara bebis ett ganska så kort tag.
Sedan så kommer de riktiga problemen.
 
Sv: Ska ev. skaffa en bebis men har miljontals funderingar/frågor!

Jag röstar också för att du ska vänta ett tag, håller med om att p-staven kan vara en bra tidsindikator. :) Då får ni ju lite tid att tänka över det hela samtidigt som det inte känns så fruktansvärt avlägset, kanske..?!
Jag var själv 20 när jag fick mitt första barn, 24 när jag fick mitt andra. Dom är idag 12 och 8 år. Jag och deras pappa är skilda sedan 5 år tillbaka. En sådan utveckling kan det nog lätt bli, tyvärr, om man inte är helt förberedd och medveten om vad man ger sig in i. Nu var vårt första barn oplanerat och vårt förhållande var verkligen inte stabilt när det hände, men vi ville ändå ge det en chans..
Ja, jag är lycklig över mina barn, självklart!!!
Men jag tror också att det är roligare att få barn om allt är mera ordnat, tex med boende och ekonomi. Att känna att man faktiskt har råd att köpa den där söta koftan till bebben tex. Idag har jag haft turen att ha en bra ekonomi. Jag har råd att unna mina barn det dom behöver. Sonens hockeyklubba och innebandyklubba har precis gått sönder och båda barnen behöver nya gymnastikskor. Även om det känns värdelöst att köpa såhär i slutet på terminen så måste dom ju ha.... Och dom blir ju inte billigare med åren, heller... Nej, ta och försök att landa lite känslomässigt med detta och sen ser jag fram emot att gratulera en ny liten människa till världen... :)
 
Sv: Ska ev. skaffa en bebis men har miljontals funderingar/frågor!

Vänta helt klart!! Jag tänker i första hand på barnet, som kommer att få det mycket bättre med lite mer mogna föräldrar som är mer beredda på ansvaret det innebär att ha ett barn.
 
Sv: Ska ev. skaffa en bebis men har miljontals funderingar/frågor!

Tycker också ni ska vänta! Köp en katt så länge! (eller låna en) :D Jag och pojken köpte en gemensam katt och OJ vad mycket man lär sig om varandra. Vi har ändå vart ihop i 2 år men ändå så är det massa nya situationer som man inte är beredd på. Vi hade ifos inga plander på att skaffa barn men det är mycket nytt.Så mitt tips är att ni kan testa hur det är att "äga" något tillsammans. Kanske räcker med en guldfisk för att disskusioner om vem som ska byta vatten kommer upp!;) Lycka till hur det än blir!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska ev. skaffa en bebis men har miljontals funderingar/frågor!

Vi har en tjej på jobbet som fyller 21 i dagarna och hon har en månad kvar tills bebis ska titta ut enligt planerna, hon kommer att bli en jättebra mamma tror jag. Så att haka upp sig på din ålder vill jag inte göra!!!
Men köp hus först. Om de tär hus ni vill ha när ni har barn, köp det som sagt först, det är nog jobbigt innan man vant sig vid allt ansvar, när ni är boade där, med fasta jobb, DÅ tycker jag att ni kan börja försöka bli gravida!
Min åsikt bara :smirk: .

Och när man gjort ett gravtest som är positivt ringer man till mvc och så får man tid för inskrivning och undersökning hos dem och sen rullar allt på :banana: !
 
Sv: Ska ev. skaffa en bebis men har miljontals funderingar/frågor!

Jo dom "unga" jag träffat som fått barn i "den här" åldern har inte hållt ihop efter ca 1-2 år. Och det vill jag verkligen inte att det ska ta slut.

Men p-staven får sitta kvar, 2½ år känns väldigt långt men de är ju precis den tiden vi vart tillsammans nu coh det har gått skitfort tycker jag..Och väntar man på nått gott så väntar man inte för länge ;)

Sen ang. katt, jag har 2 kattflickor på 8 månader, dom är riktiga bebisar, en "mamma-gris" och en "pappa-gris". Tar dessutom hand om en bekants kanin och min kanin flyttar hem hit på onsdag ;) Så djur finns det i vårt hus :)


Det som gör att jag absolut inte vill bli gravid är det som skrämmer mig som smärtan när man föder, sy i de allra heligaste och hemorojder *uuusch* just det klarar jag mig utan!
 
Sv: Ska ev. skaffa en bebis men har miljontals funderingar/frågor!

Men p-staven får sitta kvar, 2½ år känns väldigt långt men de är ju precis den tiden vi vart tillsammans nu coh det har gått skitfort tycker jag..Och väntar man på nått gott så väntar man inte för länge

Det låter jätteklokt resonerat tycker jag! :bow:
 
Sv: Ska ev. skaffa en bebis men har miljontals funderingar/frågor!

Sofiplopp skrev:
Klokt skrivet av Sastra! :bow:

Dessutom en sak till - man SKAFFAR inte en bebis. Det är liksom inte en sak, och man bestämmer sig inte bara för att "nu ska jag ha en sådan minsann!". Barn är en gåva som man får - och man ska vara lycklig och tacksam över att man får glädjen att uppleva livet tillsammans med en annan, alldeles ny, liten människa! ;)

Lycka till hur du än gör!
:banana:


:bow: :bow: :bow:

Man går liksom inte bara till Konsum och "skaffar" en bebis :mad:
 
Sv: Ska ev. skaffa en bebis men har miljontals funderingar/frågor!

Förstår att du har funderingar. Men jag tycker att rådet "vänta tills båda känner sig helt redo" låter förnuftigt. Och likaså att köpa hus först - och låta de värsta utgifterna lägga sig lite (det tillkommer alltid en massa oförutsedda utgifter och arbeten när man skaffar hus).

Det där med förlossning - det kan jag ärligt säga att det var den enklaste biten. Visst gjorde det ont - men man behöver inte alls spricka o få en massa konstiga symptom under graviditeten. Det största är beslutet ÄR VI REDO? Resten sköter sig liksom självt, när man väl bestämt sig (om man nu blir gravid lätt förstås).

Men ni har många år framför er - och jag vet att när tanken väl har börjat mala så kommer ni säkert att känna er 100% säkra inom något år. Ibland behöver hjärnan få smälta saker o ting i lugn o ro.

Lycka till hur ni än väljer att göra. Tror i alla fall inte att ni ångrar er om ni väljer att skaffa barn redan nu - för det är verkligen något alldeles extra med ett nytt litet liv!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 718
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 680
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp