Ska fodervärden ha passet?

T

Tingeling

Håller just nu på att skaffa pass till min gammla travare, allt är inskickat så jag väntar mest på att få passet.

Min häst är ute på foder och min fråga är nu, är det fodervärden som ska ha passet hos sig? ( jag är inte så insatt men det kanske behövs om hon vill tävla eller liknande?)

Vad gör jag om hon slarvar bort passet? ( mitt pass kommer komma från Finland eftersom min travhäst fortfarande är registrerad där).

Något jag ska tänka på när det gäller fodervärd och pass?

/ J

Sv: Ska fodervärden ha passet?

Min fodervärd har hästens pass hos sig just nu.

Fodervärden ska ha passet och du ägarbeviset.

Skriv ett kvitto där hon får signera att hon tagit emot passet samt att hon får stå för eventuella kostnader om hon slarvar bort det.

Ja, fodervärden borde väl ha passet eftersom det ska visat upp vid veterinärbesök som vaccination å sånt.

Jag skickade inte med passet på den ponnyn jag hade ute på foder för försäljning eftersom det är en värdehandling. Hade iofs ett ägarbevis liggande i passet och det är det viktigaste pappret av alla. Lätt att skriva över sig som ägare med det pappret. Gammelponnyn ska ut på foder, men han blir kvar i samma stall så då om dom behöver det så finns jag i närheten, men passet följer inte med någon hem. Har tyvärr inte något större förtroende för andra, så dom papprena blir kvar hos mig. (rekomendation även av en hästadvokat)

Hur menar du då att man ska lösa det om hästen är ute på foder en bra bit "hemifrån" :confused: :confused: ?

Min fodervärd ska få min hästs pass.
För som ngn skrev, det behövs ju tex om han blir sjuk och ska medicineras.

Klart passet ska finnas hos fodervärden! Vitsen med passet är ju att veterinären ska fylla i alla behandlingar, kan bli svårt om inte passet finns med:D . Att det skulle vara lätt att ändra ägare, hm jo men det vore ju under förutsättning att man FÖRFALSKADE en namnteckning=brottsligt!!! Så enkelt är det ju inte....
Men som lil-sis skrev så går det ju att skriva papper på att fodervärden har det.

Visst är det brottsligt, men jag litar inte tillräckligt mycket på folk ändå. (Vet en som blev av med en häst på så sätt, fick dock tillbaka den, när den stog på djurklinik utdömd för ett krossat knä, när "ägaren" inte kunde betala för sig, kröp det fram vad som hänt)Om hästen inte ska tävlas eller visas på utställning/premiering, så behövs väl inte ägarbeviset? Behåll det isf, så om det skulle bli något, så kan du bevisa att du är ägare.

Knepig fråga det där.
När man läst alla trådar om oseriösa fodervärdar och sånt, så vet jag inte om man skulle våga utlämna passet till fodervärden om det inteär nån man känner allt för väl. Fast samtidigt så bör väl Fodervärden ha passet om hästen blir sjuk eller ska vaccineras. Det är nog en bra idé att låta fodervärden skriva på ett papper att dom mottagit det.

mul skrev:
Visst är det brottsligt, men jag litar inte tillräckligt mycket på folk ändå. (Vet en som blev av med en häst på så sätt, fick dock tillbaka den, när den stog på djurklinik utdömd för ett krossat knä, när "ägaren" inte kunde betala för sig, kröp det fram vad som hänt)Om hästen inte ska tävlas eller visas på utställning/premiering, så behövs väl inte ägarbeviset? Behåll det isf, så om det skulle bli något, så kan du bevisa att du är ägare.

Men du måste väl lita på den som har din häst på foder??? Hästen är väl mer värdefull än själva passet??

Visst måste man lita på folk, absolut, men det är fasen svårt inom hästvärlden...alla lägger väl sig till med den trevligaste sidan manhar när man träffar nytt folk?!..speciellt o man är "ute efter något".

Jag lämnade inte med passet när min ponny lånades ut och de var av den enkla anledningen att de är de enda beviset jag har på att han ägs av mig, dom gånger passet behövdes så åkte jag ner till fodervärden med de.
Visst..du kan skriva in i fodervärdskontraktet att pass medföljer och vilka konsekvenser det blir om passet försvinner eller liknande. ..men något säger mig att de kan bli grymt jobbigt om fodervärden ex. säljer hästen & man i sin tur ska hålla p och bevisa hit och dit så man kan få tillbaks allt igen.

Passen är ju bra,men inte vid sådana här tillfällen, men skulle fasen haft ett ägarbevis åxå eller nått..just när man lånar ur hästen eller så.

Om man har nära till varandra så kan man ju göra så men om det är lååångt emellan ägara o fodervärd?
Jag skulle inte låna ut hästen till någon jag inte litade på.

Vimsan skrev:
Men du måste väl lita på den som har din häst på foder??? Hästen är väl mer värdefull än själva passet??

Håller absolut med dig - hästen är ju SÅ mycket mer värdefull än passet!

F.ö. litar jag helt och fullt på vår fodervärd. Hon är värd hur mycket som helst :bow: :love: !

Hur kan du vet att du kan lita på personen i fråga om ni inte känner varandra sen innan & även o man känner varandra sen innan..hur kan man vara säker på att man kan lita på den personen?
Jag har själv precis hjälpt en vän att avsluta en tråkig "affär" med dom som haft hennes häst på foder (deom var oerhört trevliga när dom tog sig ann hästen....men det vände när de sen blev jobbigt och när saningen kom fram).

Jag är grymt misstänksam mot folk inom hästvärlden... och det beror på att jag råkat ut för ett antal puckon under åren, men jag har lärt mig en del av de...bla. att ha allt allt allt allt allt på papper...minsta lilla sak.

Z3:an skrev:
Håller absolut med dig - hästen är ju SÅ mycket mer värdefull än passet!

F.ö. litar jag helt och fullt på vår fodervärd. Hon är värd hur mycket som helst :bow: :love: !

:o Tack :bow:

Man står ju som ägare på hästen i och med passet, så skulle det försvinna av ngn anledning, då kan man ju få ett nytt.
Likaså går det ju inte att sälja hästen annat än att fodervärden förfalskar namnteckning, fejkar adress osv.

Hästpass

Från och med 1 mars 2002 ska alla svenska hästar ha ett pass. I första hand krävs hästpass för föl, vid tävling, export och slakt, men före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass. I Sverige utfärdas passen av de rasföreningar som är godkända av Statens Jordbruksverk som register- och stamboksförande förening. SH rekommenderar varje hästägare att införskaffa hästpasset snarast, då det kan bli lång väntetid vid slutet av år 2005. Det är varje hästägares ansvar att ombesörja detta!

Hästpasset innehåller ägare, identitetshandling, konturdiagram, vaccinationer, laboratorieundersökningar, behandlingar mm.

Konturdiagram (beskriver hästens färg, tecken, virvlar och andra kännetecken) ska fyllas i av en ID kontrollant. Hästpasset ska alltid följa hästen, t.ex vid veterinärundersökning, tävling, betäckning mm.

När du ansöker om hästpass kontaktar du den rasförening (se förteckning över SH:s medlemsföreningar) din häst tillhör, där får du också information om vilka papper du ska skicka tillsammans med din passansökan. Råder det tveksamhet vart du skall vända dig kontaktar du Svenska Hästavelsförbundet, tel 0220-45400, eller gå in på SH:s hemsida under passinformation.

Svenska Travsportens Centralförbund (STC) utfärdar pass till kallblodiga och varmblodiga travhästar, tel 08-6272120 eller www.travsport.se.

Svenska Galoppförbundet (SG) utfärdar pass till galopphästar, tel.08-6272279, www.galoppsport.se eller email: info@galoppsport.se

Handläggningstiden varierar mellan de olika rasföreningarna beroende på arbetsbelastning samt föreningens resurser.

---------------------
http://www.svehast.se/allm/h%E4stpass-info.htm

Jag har lämnat ut passet till min fodervärd eftersom hon tävlar med pållan och alla vaccineringar finnns i det.
Jag har själv behållit blanketten som man får med passet som gäller ägarbyte. Den ska ju skickas in i samband med ägarbyte för att kvittera ut en ny ägarlapp att klistra in i passet.

Apo

Hmm man blir lite rädd när man läser om alla oseriösa människor.
Jag har en häst på "foder" eller typ lånar så länge jag vill av min jätte bra kompis. Vi har inte skrivit ett dyft om någonting, bara muntligen att jag får lämna tillbaka han när jag vill och att han ska vara tillbaka till henne senast i början av Juni 2006. Sedan får jag ta tillbaka han efter sommaren om jag vill. Jag fick passet med honom för det tyckte hon var viktigt om nåt händer.
Min kompis är av uppfattningen att händer det något så händer det, jag står för vetrinär kostnader så länge han är hos mig, men han är ju försäkrad och hon vet att jag är och lita på. Skulle han skada sig allvarligt så känner jag att det är min förbannade plikt att ta hand om honom.
Fast jag brukar skoja med henne och säga att hon aldrig mer får tillbaka honom då jag och hela min familj älskar detta djur.
Då tittar hon lite snett... :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 582
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 933
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 243
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 539
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈