Ska han tas bort?

Sv: Ska han tas bort?

Hon förstod nog det redan från börja men kunde helt enkelt inte förlika sig med tanken att hunden fanns kvar men inte husse.
PL

Stackars dej, jag förstår att det känns för eländigt. Kom bara ihåg, att det är DU som lider alla tänkbara kval nu, din hund förstod inget, kände inget, mår inte dåligt nu. Det är inte synd om honom alls. Det är dej det är synd om och sorg måste man gå rakt igenom, det finns liksom ingen omväg. Men känn ingen skuld! Finns det nåt att lära sig av erfarenheten, så lär! Då var inget förgäves heller.
Lycka till! Din hund hade INTE velat att du gick omkring och plågades för hans skull!

Dock tror jag att det inte är så lätt som vissa tror att hitta medicinska förklaringar till beteendeproblem.
PL
generellt sett, nej, man kan inte stämpla alla som att det är medicinska problem som kan botas, eller att det är obotligt eller att det sitter i psyket eller i träningen.. men just i TS fall, det framkom i TS andra inlägg att hunden hade magsmärtor, och nu är det bekräftat att hunden inte var frisk utan hade ont.. det är den linjen som diskuteras här..

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar. När jag kom hem från skolan i går ( 11 september) var han redan död och begraven.
Men innan så undersöktes han och det VAR fel på honom. Jag vet inte exakt vad, eftersom jag inte var med när han undersöktes. Jag kan säga att jag har aldrig gråtit såhär mycket i hela mitt liv. När jag in genom dörren så tänkte jag ropa " Niiiiiiisssee" Men då kom jag på att han finns ju inte mer. *gråter* jag har aldrig sett min bror gråta förut, men nu har han varit hemma två dagar för att han har varit så olycklig pga utav detta. Jag hatar att hunden är död. Hur ska jag klara mig nu? Han var mitt allt. Han litade på mig. Han mötte mig vid busshållplatsen varje dag. Han var alltid med mig. Vi var ute på fantstiska promenader i skogen. O så nån gång då och då högg han till och sen återgick till det normala. FAN FAN FAN FAN HELVETE! FAN, vad jag saknar honom.
RIP, Seven Card Stud. Jag älskar dig.
*tröstkram*

det är tungt att ta bort ett djur, även om det är för djurets bästa.. :( det är en sak man måste ta ansvar för som djurägare.. att göra det som är rätt för djuret..

jag undrar också vad som var felet med honom, så skriv gärna ut det när du fått veta av dina föräldrar..

*kram*

Pratat med pappa och han sa att det var något i huvudet på honom. Veterinären kunde inte svara på om det var något bakterie i magen eller så. Men min första tanke var därefter att han kanske hade en tumör eller nåt i hjärnan. Men det får jag aldrig veta. Nu ber jag bara för att vi ska kunna gå vidare utan honom. Min lilla vosse :'(

"Krya på er", eller vad man säger vid sådana här tillfällen...

Vad jag menar är att jag känner med er och hoppas att ni har fina minnen att se tillbaka på när sorgen släpper litegrann.

Kram,
Syrsa

Pratat med pappa och han sa att det var något i huvudet på honom. Veterinären kunde inte svara på om det var något bakterie i magen eller så. Men min första tanke var därefter att han kanske hade en tumör eller nåt i hjärnan. Men det får jag aldrig veta. Nu ber jag bara för att vi ska kunna gå vidare utan honom. Min lilla vosse :'(

Men om det nu var ett fel. Så hade man ju kunnat försöka göra hunden frisk, så hade ni kunnat ha honom kvar.
Kanske fult och elakt att skriva. Men jag tror inte din pappa pratar sanning. För varför behandlade han inte hunden istället för avlivade den i så fall...
Han ville nog skydda dig och säga hunden var sjuk, för då skulle du förstå avlivningen bättre.
Men sånt förstår inte jag. För man behandlar hunden först och avlivar sen om den inte går få frisk. Om man inte vet att det är en obotlig sjukdom vill säga..

ja det kan ju vara antingen en obotlig åkomma som hunden hade, eller så skulle botandet ha inneburit stora svåra operationer och lång konvalecens med samma typ av aggressivt beteende.. då familjen redan förlorat förtroendet för hunden så är det inte så lätt att kämpa.. :/

man ska inte alltid bota bara för att hunden kan bli frisk av det, ibland är det bättre att låta djuret somna in istället.. vi människor har det ansvaret, att inte låta våran egoism gå ut över ett djur som skall hållas vid liv in i det absolut sista.. :(

Jag tycket att nypet med familj gjorde rätt, även om det var svårt och väger väldigt tungt nu efteråt.. men jag hoppas att dom inte har blivit bortskrämda från hundägande, för nu har dom ändå en erfarenhet i bagaget och jag tror att dom är jättebra hundägare med en frisk hund.. :)

man ska inte alltid bota bara för att hunden kan bli frisk av det, ibland är det bättre att låta djuret somna in istället.. vi människor har det ansvaret, att inte låta våran egoism gå ut över ett djur som skall hållas vid liv in i det absolut sista..

Jag tror absolut inte att det var så Grana menade.

Hon menade nog bara att man som ägare har ansvaret för att utreda djuret helt innan man låter den somna in.

Grejn är ju oxå den att eftersom både mamma och jag var rädda för honom och tilliten för honom försvann efter det. Visst, pappa kanske ljög för mig. Men isf är jag glad att han gjorde det. Jag vill inte leva med nåt jag är rädd för. Men nu vet jag iaf att hunden har det bra, vi är sorgna här, men vi tar oss igenom det..

Jag tycker iallafall att man skulle gjort ett försök för omplacering. Hade allt bara med "ledarskap" att göra så hade hunden snart varit en trevlig hund igen.

ja det kan ju vara antingen en obotlig åkomma som hunden hade, eller så skulle botandet ha inneburit stora svåra operationer och lång konvalecens med samma typ av aggressivt beteende.. då familjen redan förlorat förtroendet för hunden så är det inte så lätt att kämpa.. :/

man ska inte alltid bota bara för att hunden kan bli frisk av det, ibland är det bättre att låta djuret somna in istället.. vi människor har det ansvaret, att inte låta våran egoism gå ut över ett djur som skall hållas vid liv in i det absolut sista.. :(

Jag tycket att nypet med familj gjorde rätt, även om det var svårt och väger väldigt tungt nu efteråt.. men jag hoppas att dom inte har blivit bortskrämda från hundägande, för nu har dom ändå en erfarenhet i bagaget och jag tror att dom är jättebra hundägare med en frisk hund.. :)

Jösses vilket utlägg ;)
Jag tror inte en endaste veterinär på så kort tid kunnat avgöra att hunden har en obotlig sjukdom eller att det inte finns något att göra.

Tycker det mer verkar som ägarna åkt till veterinären för avlivning och fått en snabb diagnos, som jag faktiskt tror är påhittad av pappan.
Så jag tror inte hunden var sjuk på något sätt.

Men nu är hunden död, så är onödigt att spekulera mm.

Och jag är nog den siste som skulle behålla ett djur för man ska rädda den för allt i världen. Men här anser jag att man hade kunnat låta hunden fått leva.

Två personer i familjen var rädda för hunden. drar du inte för stora växlar på det här med omplacering?
PL

Fullt normalt beteende för en bruksras som är kung i hushållet. De försvarar sitt med tänderna om de anser det befogat och kommer det en undersåte som ska ta det goda hunden har i munnen anses det väldigt väl befogat. Ur hundens synvinkel då.

Har man pli på sin hund skulle jag också tycka det var konstigt och oförsvarligt, men har man inte det är det här precis vad som kan hända med exempelvis en Rottweiler. Därför ska heller inte nybörjare ha någon.

Ja men frågan kvarstår vad är vettigast, avliva eller omplacera?
Problemet är att även om hunden är ok är det svårt att hitta bra nya ägare.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 225
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 614
Senast: fixi
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 087
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 925
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka