Bukefalos 28 år!

Ska jag byta häst?

T

Tjalfe

Som många utav er säkert vet så har jag ju haft en hel del problem med min fjording och nu har jag ju blivit ordentligt rädd. Har försökt börja träna ledarskap med honom och vissa dagar har det gått riktigt bra men för det mesta går det åt :devil: ! Jag tycker bara a6tt jag blir räddare och räddare för honom för varje dag. Så det är nog trotts allt bäst att jag säljer honom. Har nu hittat en annan häst som skulle passa mej perfekt, lugn och trygg. Men det jag är orolig för är ju att min rädsla ska stanna kvar även fast jag köper en ny häst, eller att den ska komma rusandes tillbaka om det händer minsta lilla med den nya hästen. Men vill ju så gärna ha en ridhäst. Har ju vart inne på att köpa en shettis att köra men jag tror att jag tröttnar ganska fort på det. Tror ni det finns en chans att jag kan ha en häst igen utan att vara rädd? Det finns ju ingen häst som är 100% snäll, så nått kommer ju säkert hända med den nya nån gång, om inte annat kan den ju bli rädd.
Köper jag en ny så kommer jag börja träna nh för en tränare så fort jag får hem den.
 
Sv: Ska jag byta häst?

Den frågan kan bara du själv besvara. Känn efter. Är det värt att gå till stallet med en klump i magen. Det skall vara roligt att ha häst.
 
Sv: Ska jag byta häst?

Men finns det en chans att komma över sin rädsla, så att jag kanske slipper den där klumpen i magen bara jag byter häst? Den här hästen jag kollat in nu är en så kallad "klippa", lugn, trygg och även lite mindre vilket jag känner mej tryggare med då "fallhöjden" inte är så stor.
 
Sv: Ska jag byta häst?

Jag vet inte om du ska "byta" häst. Det är bara du som an känna det.
Om jag hade känt som du, att jag hade vart rädd för min häst. hade jag försökt komma underfund med VARFÖR jag är rädd för honom, och vad jag kan göra åt saken. Varför kan du inte nh-träna med din nuvarande häst?
Det jag hade gjort, skulle nog vara att lämna ut min nuvarande häst på foder, och sen antingen hittat en medryttarhäst, eller en foderhäst. Ta gärna hjälp av en duktig tränare när du söker och får hem hästen. rätt från början är alltid bäst.
Sedan kan du ju komma på att du inte alls är rädd för din häst, utan vill ta hem honom igen när du blivit säkrare. För det är ju inte så att du hatar honom eller? han verkar bara vara något respektlös mot dig. Lämna gärna ut honom till någon som kan hjälpa honom att bli en tryggare häst, så slipper du liksom göra det igen om du tar hem honom, och kanske bli ännu räddare.
Och upptäcker du att det var just han du var rädd för kan du ju sälja honom till fodervärden om han/hon är intresserad.
det är mitt förslag. Lycka till :bump:
 
Sv: Ska jag byta häst?

Mitt råd är absolut att byta häst innan det går för långt, det finns säkert andra som vill ta på sig utmaningar och kanske tycker det är kul att jobba med en sån häst.

Nr.1; se det inte som ett nederlag

Nr.2; hitta en äldre läromästare med ett milt temperament

Nr.3; skippa det här med NH och en massa funderingar kring ledarskap hit och dit, min erfarenhet av det är att det mest gör dig osäker och att man krånglar till saker i onödan. Uppträd lugnt och konsekvent när du är med din häst, ha ett sunt säkerhetstänkande och försök att rida ut tillsammans med andra istället för ensam.

Nr.4; Hitta en bra, utbildad instruktör som du kan rida för så att du får ett fungerande markarbete med din nya häst.
 
Sv: Ska jag byta häst?

det är ju just honom jag är rädd för, inte så lätt att få ett bra ledarskap och träna nh när man knappt kan stå brevid hästen utan att skaka.
jag har en liten fundering, det måste väl vara lättare att ta ledarskapet för en häst från första början än som i det här fallet försöka få tillbaka ett ledarskap som jag varit utan under all den tid jag haft hästen(1½år).
Sen passar ju hästen inget vidare för mej överhuvudtaget. Jag gillar uteritter - hästen hatar det och kan inte ridas 50 meter från gården utan att sticka hem. och vad ska jag egentligen med en stor 500kgs klump till när jag själv är liten.
Har fått tips om ENKLA saker jag kan göra för att på börja att ta tillbaka ledarskapet men jag vågar inte ens göra det för att jag vet(tror) att hästen sätter sej på tvären redan när jag ser hans blick:(
Vågade inte ens ta upp hoven på honom i stallgången igår för att jag hade fått för mej att han skulle stegra sej för det var de han gjorde sist han stog i där.:crazy: Är så otroligt arg på mej själv att min rädsla ska hindra mej från att göra det som är roligt:mad:
 
Sv: Ska jag byta häst?

Är du rädd nu så finns ju risken att du blir rädd för den nya hästen också?
Vad är grunden till din rädsla? det handlar ju om att du är osäker och är du det så blir hästen det också ju.
Har du ingen i din närhet som kan hjälpa dig lite med din nuvarande häst?
Om du tar det lugnt och gör en sak i taget med din nuvarande häst? rid inte om du känner det minsta att du är rädd eller osäker, antingen låt bli att hantera din häst den dagen eller gå en promenad med den.

Tycker att om du har någon NH tränare i närheten redan nu så tycker jag att du skall åka dit nu med din nuvarande häst.
Börja lugnt och utveckla det i din egen takt.
 
Sv: Ska jag byta häst?

det är ju just honom jag är rädd för, inte så lätt att få ett bra ledarskap och träna nh när man knappt kan stå brevid hästen utan att skaka.
jag har en liten fundering, det måste väl vara lättare att ta ledarskapet för en häst från första början än som i det här fallet försöka få tillbaka ett ledarskap som jag varit utan under all den tid jag haft hästen(1½år).
Sen passar ju hästen inget vidare för mej överhuvudtaget. Jag gillar uteritter - hästen hatar det och kan inte ridas 50 meter från gården utan att sticka hem. och vad ska jag egentligen med en stor 500kgs klump till när jag själv är liten.
Har fått tips om ENKLA saker jag kan göra för att på börja att ta tillbaka ledarskapet men jag vågar inte ens göra det för att jag vet(tror) att hästen sätter sej på tvären redan när jag ser hans blick:(
Vågade inte ens ta upp hoven på honom i stallgången igår för att jag hade fått för mej att han skulle stegra sej för det var de han gjorde sist han stog i där.:crazy: Är så otroligt arg på mej själv att min rädsla ska hindra mej från att göra det som är roligt:mad:

Det verkar som om du redan har bestämt dig för att sälja hästen? Om så är fallet tycker jag att du skall göra det, för om du är rädd och dessutom inte tycker att hästen passar dig, så är det en bidragande faktor till att det inte är samspel mellan er.
Men är du det minsta osäker på om du verkligen inne i ditt hjärta vill sälja hästen, så tycker jag du ändå skall ge allt en chans genom att ta hjälp av en kunnig tränare.
 
Sv: Ska jag byta häst?

Jag tycker att det låter som att du redan bestämt dig. Du säger t.ex. att hästen inte passar dig, den är för stor, du är rädd för den, osv osv.. Så, passar ni inte ihop så säljer du honom. Det finns många andra som gärna tar emot en sådan utmaning (Jag, t.ex. ;) ).

Din rädsla sen då. Varför är du rädd? Vad är du rädd för? Hur har det kommit sig att du blivit såhär rädd? Det är frågor du måste ställa dig själv. Man måste veta vad problemet är, så att man sen kan lösa det. Om jag var du så skulle jag behållt hästen, men det är ju jag. Om jag mot all förmodan skulle sälja hästen, så skulle jag komma underfund med rädslan innan jag skaffade en ny häst, du kanske behöver lite ledigt från hästarna ett tag?

Och sen tycker jag inte alls att du ska skippa NH:n som någon sa, prova på så får du ju se hur det känns. Ta med hästen vettja!

Lycka till, det ordnar sig ska du se!
 
Sv: Ska jag byta häst?

Men då tycker jag att du ska sälja hästen, för det låter ju som om du redan har bestämt dig. är det så att du är rädd för hästen, och du inte vågar hantera onom alls är det nog lika bra att sälja honom. Jag ser ingen anledning till att ha kvar en häst som man inte vågar umgås med. Jag vet inte om jag direkt hade köpt en ny häst heller. har du ingen i närheten som har en snäll häst, som du kan få ta hand om. Lära känna och komma över rädslan, för att sedan kanske köpa en ny. Det är mycket möjligt att du kan bli rädd för den nyköpta hästen också, och då blir det bara värre för både dig och hästen.
I och för sig är det aldrig för sent att få ledarskap och "förändra" hästen. Jag hade haft min häst i 1 1/2år, och på en ridlektion fick jag honom från urslö till totalvild, med hjälp av min dressyrtränare. Sen beror det ju klart på hästens psyke och din inställning. men jag tror inte att det är svårare nu än innan, bara ni förstår varandra. Har man en duktig tränare och gör rätt tror jag inte det tar längre tid än innan. Men nu är du ju rädd för honom, och då är det inte mycket som hjälper, eftersom man då får fel inställning till arbetet och hästen.
Men du verkar ju ha bestämt dig, och din häst verkar inte passa, så jag hade nog sålt honom, för hans skull också.
 
Sv: Ska jag byta häst?

Men då tycker jag att du ska sälja hästen, för det låter ju som om du redan har bestämt dig. är det så att du är rädd för hästen, och du inte vågar hantera onom alls är det nog lika bra att sälja honom. Jag ser ingen anledning till att ha kvar en häst som man inte vågar umgås med. Jag vet inte om jag direkt hade köpt en ny häst heller. har du ingen i närheten som har en snäll häst, som du kan få ta hand om. Lära känna och komma över rädslan, för att sedan kanske köpa en ny. Det är mycket möjligt att du kan bli rädd för den nyköpta hästen också, och då blir det bara värre för både dig och hästen.
I och för sig är det aldrig för sent att få ledarskap och "förändra" hästen. Jag hade haft min häst i 1 1/2år, och på en ridlektion fick jag honom från urslö till totalvild, med hjälp av min dressyrtränare. Sen beror det ju klart på hästens psyke och din inställning. men jag tror inte att det är svårare nu än innan, bara ni förstår varandra. Har man en duktig tränare och gör rätt tror jag inte det tar längre tid än innan. Men nu är du ju rädd för honom, och då är det inte mycket som hjälper, eftersom man då får fel inställning till arbetet och hästen.
Men du verkar ju ha bestämt dig, och din häst verkar inte passa, så jag hade nog sålt honom, för hans skull också.
 
Sv: Ska jag byta häst?

Tycker du ska byta till en betydligt "snällare" häst som du kan känna dig trygg med kanske en gammelgubbe lr nått:angel: Då får man upp självförtroendet och man kan då senare ta sig an tuffare hästar. För du kommer aldrig bli ledare över en häst om du är rädd för den. Det spelar ingen roll hur många ledarskapsövningar ni gör om hela du utsrålar rädsla.
 
Sv: Ska jag byta häst?

kl*

Det jag är rädd för är att jag ska tappa kontrollen. som jag nu gjort så många gånger.. Det är så otrligt otäck känsla när 500kg muskler gör som dom vill med en:cry:

Jag tycker att det borde vara svårare att få tillbaka kontrollen över en häst som vet att den kan göra som den vill (samtidigt som jag tvivlar starkt på att jag klarar av honom) än en häst som är ny och inte vet vart den står och som man kan visa på en gång vart man själv hör hemma. eller har jag fel där? Kan tänka mej att många utav dom tuffare ryttarna har svårt att förstå sej på det här... Så är det iaf med mina bekanta här omkring. Men rädslan finns där, innan allt det här började hända kände jag mej så otroligt trygg på mn häst men nu blir jag skakig bara jag ser honom. Allt jag har i huvudet är hans blick när han gör nått "hyss" och hur han ser ut när han gör det. Det är det enda som går in i mitt huvud när jag är i närheten av honom. Han blir som ett stort otäckt monster i mina ögon:o Självklart vill jag helst slippa sälja honom, jag fäster mej otroligt mycke vid mian djur och det kommer vara extremt jobbigt att se honom åka iväg med nångon annan:cry: Men det är för mycke jobb(som jag inte ens vet om jag klarar) för att klara av att rida ut själv på honom, vilket det är det jag vill göra med min häst. Nu vågar jag inte ens ställa honom i gången och borsta honom. Har även föräldrar och kille som puttar på mej att det är lika bra att sälja efter som många besök numera slutar i tårar för min del... Både av rädsla och besvikelse och ilska på mej själv för att jag inte klarar av situationen..:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska jag byta häst?

Tycker du ska byta till en betydligt "snällare" häst som du kan känna dig trygg med kanske en gammelgubbe lr nått:angel: Då får man upp självförtroendet och man kan då senare ta sig an tuffare hästar. För du kommer aldrig bli ledare över en häst om du är rädd för den. Det spelar ingen roll hur många ledarskapsövningar ni gör om hela du utsrålar rädsla.

precis så här tänker jag;)
 
Sv: Ska jag byta häst?

mår ju väldigt dåligt psykist och går hemma 24timmar/dygn så det är väldigt viktigt att jag har något att pyssla med så att jag kommer ut, men som det är nu vågar jag ju inte göra nått med min häst när jag är själv hemma. Så ridningen är inte bara viktig på det sättet att jag tycker det är roligt, utan det är ett krav för att jag ska kunna komma ur min "bubbla" i mellan åt. Har inte direkt något annat intresse än det och kan inte komma på nått som kunde passa heller.
 
Sv: Ska jag byta häst?

Jag är absolut ingen tuff ryttare. Jag är jätterädd för en häst i mitt stall som stegrade sig med mig när jag ledde henne från hagen. Och hon går alltid på min häst i hagen, vilket gör att jag är rädd för att hämta honom, i fall jag skulle bli sparkad. Hon har redan sparkat mig en gång, och det var inte kul alls. Så visst förstår jag dig, man får den där jobbiga känslan som aldrig vill försvinna hur mycket man än ger sig käftsmällar för att morska upp sig.

Men jag tycker du ska sälja honom för hans skull. han mår inte heller bra av att kunna göra som han vill. Han måste få utlopp för sin energi, och det utloppet kan inte du ge honom. Då tycker jag att du för hans skull ska sälja honom, så att han kan röra på sig normalt. Ingen frisk häst mår bra av att bara stå still i hagen. och det här kommer bara bli ännu värre om du inte ger honom ett nytt liv.
 
Sv: Ska jag byta häst?

mår ju väldigt dåligt psykist och går hemma 24timmar/dygn så det är väldigt viktigt att jag har något att pyssla med så att jag kommer ut, men som det är nu vågar jag ju inte göra nått med min häst när jag är själv hemma. Så ridningen är inte bara viktig på det sättet att jag tycker det är roligt, utan det är ett krav för att jag ska kunna komma ur min "bubbla" i mellan åt. Har inte direkt något annat intresse än det och kan inte komma på nått som kunde passa heller.

Har följt din historia i andra tråden och jag tycker absolut att du ska sälja, kostar man på sig en häst med allt vad det innebär i tid o pengar ska man må BRA av det inte dåligt. Och du verkar ha nått vägs ände med din häst och förstått inombords att han är för mycket för dig. Sen att du tycker om honom, det är bra för då kommer du att se till att han får det bra. :idea:

Men jag blir lite tveksam om du ska kasta dig in i en situation där du har en ny häst som då ska ha som uppgift att "bota" dig. Har du ingen möjlighet att umgås med hästar ett tag, typ med kompisars hästar, pyssla i stallet osv och hinna lugna ner dig lite och bygga upp ditt förtroende för hästar innan du skaffar en ny egen?

Sen är du inte den enda som är rädd - det har varit många trådar här på Buke om rädsla och det brukar krypa fram en massa om hur folk är faktiskt rädda inombords och har varit med om det enda och det tredje som gjort dom rädda. Sen finns det dom som aldrig blir rädd, och dom avundas jag ska jag säga.....men rädsla är nog ett stort och dolt fenomen inom hästeriet misstänker jag. Så du är inte dum och inte ensam.

Hoppas det går bra för dig :)
 
Sv: Ska jag byta häst?

Jag har ju en liten ponny också, så jag blir ju inte helt av med "hästandet" för att jag säljer min fjording. Men den här lille kan jag ju bara ta enstaka ridpromenader på, annars blir det bara pyssla med henne, tömköra osv för hon går tyvärr inte att köra. men jag vill kunna åka till ridhuset och ta en sväng och träffa lite folk. Ha lite mål och så. På den lille får jag ju dåligt samvete när jag rider på även fast jag märker tydligt hur mycket hästen tycker om det. och jag vågar inte direkt säga "ja, jag har ju min lilla häst som jag rider på" för då kollar folk på mej som om jag vore helt dum:crazy:

Har tyvärr ingen kompis som har häst jag kan rida på..:( Alla mina kompisar är shettis ägare precis som jag själv:(
 
Sv: Ska jag byta häst?

Hejsan! du skas defn. byta häst!! Att ha häst ska som nån tidigare sa, ska vara roligt.
För både dig o hästens skull.
Jag hade själv för många år sedan en häst i sju år innan jag blev så förståndig att jag insåg att han var för mycket för mig.
Hade klump i magen varje gång jag skulle ut o rida, visste aldrig om jag kom hem i ett stycke osv. jag tog mycket hjälp av bra nh tränare men vi var inte ämnade förvarandra, helt enkelt.
Det tog sin tid innan jag sålde han, beslutsångest, stolthet!! jag gav ju liksom upp i andras ögon!!
Idag närmare tio år senare, har jag en häst som jag litar på o förhoppningsvis litar han på mig, känns så allafall.
Jag har aldrig ångrat mig att jag sålde min för mycket häst, däremot att jag inte fattade beslutet tidigare. Ska sägas att han fick det mycket bra hos sin nya ägare oxå.
Lycka till :)
 
Sv: Ska jag byta häst?

Vet bara inte HUR jag ska klara av att sälja honom. Fäster mej så otroligt även fast jag vet att han kan få det mycke bättre hos någon som kan ge honom den motion han behöver så får jag en klump i magen. Vi hade ju så roligt tillsammans innan allt det här började. Min plutt:cry: Önskar att jag kunde vara som min kille, helt orädd och lugn. När han är ute hos Tjalle så är verkar Tjalle vara så otroligt lugn och sansad. Hittar aldrig på hyss. Ändå är min kille helt ohästkunnig. Han vet bara hur rutinerna går till vid in och utsläpp mer är det inte. Men ändå lyssnar Tjalle på honom och verkar ha respekt. Tänk om man var så:(
DSC00360.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 651
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 398
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp