Bukefalos 28 år!

Ska jag låta någon annan gå MH??

L

liten82

Jag har lite funderingar runt Midas kommande MH-test i Juni.
Jag funderar på att låta någon annan gå med honom, eller är det dumt?
Varför tanken slagit mej är för att han är väldigt noga med att "be om lov" innan han gör grejer.
Alltså, han skulle förmodligen inte jaga varken trasor eller nåt annat utan ett "varsågod" från mej.. Han skulle nog inte heller kasta sej in i lek med någon annan om jag inte sa att det var okej.

Jag har tränat otroligt mycket stadga med honom eftersom att han kan vara ganska "fladdrig" och det har lett till att han ber om lov...

Å andra sidan så kanske jag får en sämre reaktion på andra moment, som tex. spökena och ljud tillsammans med någon annan än mej?!

Men känner jag mej själv så kommer jag att vara ganska nervös om jag går med honom, varpå hans reaktioner förmodligen kommer att påverkas av det ändå.
Hur skulle ni göra?
 
Sv: Ska jag låta någon annan gå MH??

Om du känner någon som han är bekant med och du tror kan hantera situtationen på ett bra sätt så kan det nog vara en fördel att han inte "frågar om lov" på samma sätt. Så ja, om du tror att du kommer att påverka din hund så tycker jag det är en bra idé.
Mina hundar är precis likadana som din, jag har tränat stadga med dem sedan de var små och de skulle aldrig dra iväg utan min tillåtelse.
 
Sv: Ska jag låta någon annan gå MH??

När jag gjorde MH-test med min hane (nu 8 år gammal :love: ) blev jag väldigt förvånad för även om vi har tränat mycket lydnad, stadga o apportering så var jag helt säker att han skulle följa efter lilla bytet men han reste sig, tittade på mig och sen satte han sig igen... Ibland kan de verkligen överraska :rofl:

Jag skulle nog inte vilja att någon annan gick med mina hundar, hellre då att de "frågar" än blir osäkra om någon annan är med...
 
Sv: Ska jag låta någon annan gå MH??

När jag gjorde MH-test med min hane (nu 8 år gammal :love: ) blev jag väldigt förvånad för även om vi har tränat mycket lydnad, stadga o apportering så var jag helt säker att han skulle följa efter lilla bytet men han reste sig, tittade på mig och sen satte han sig igen... Ibland kan de verkligen överraska :rofl:

Jag skulle nog inte vilja att någon annan gick med mina hundar, hellre då att de "frågar" än blir osäkra om någon annan är med...

Jo, fast det finns ju inte ett alternativ på MH-resultatet som säger
"ville ta föremålet men frågade matte om lov" :P
Jag vill ju gärna att hans, faktiskt enorma, kamplust och jaktlust ska visa sej på resultatet, vilket jag tror skulle visa sej betydligt bättre om han gick med någon annan än mej.
Han tenderar till att inte lyssna speciellt bra på andra, och definitivt inte be andra om lov för saker :)
Fast som sagt, vad händer då med spökena, ljudet och överrasknings-grejen?? (är inte så insatt på vad alla momenten heter....)
Han visar nog garanterat större reaktion med andra än med mej.. och i hans fall rädlsa/osäkerhet :crazy:
 
Sv: Ska jag låta någon annan gå MH??

Ja, jag ska testa min tik nu under våren (om jag kommer med) o jag kommer att gå med henne själv för att kunna ge henne det stödet hon behöver vid tex spökena... Hon är ganska vek o jag vill inte att det ska bli "fel" pga någon annan förare... Men det är ju väldigt individuellt... Lycka till i alla fall ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 824
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 118
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 003
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp