ska jag para eller inte.....

Meibla

Trådstartare
Min tik började löpa igår, har fortfarande ett par dagar kvar att bestämma mej för om hon ska paras eller inte...
Har varit hos vet. med henne för en hälsokontroll och det va inga fel på henne. har även en perfekt hane att para med, men jag vet fortfarande inte... Hon är trots allt 6 år gammal nu och om jag ska ta en kull så måste det bli nu...
 
para tycker jag.. vi para vår tik när hon var 6, gich utan problem! så para på... :banana:
 
mmm... men jag är fortfarande lite osäker.. nånting kan ju gå fel. man vet ju aldrig.
Hon har ju visserligen fått 2 st kullar innan utan problem, men ändå..
 
90% BC 10 % labbe. Nu kommer det bli ett himla levande igen... :(
ska paras med en ren BC i så fall. Samma hane som till dom förra kullarna. Å valparna ska endast säljas till "vallhundsfolk". Lika bra å säga detta på en gång.
 
Klart du ska para om du känner att du vill ha en kull till, och om du har avsättning för "Bulparna" :love:
beträffande åldern så bör det ju inte bli några komplikationer pga den iallafall om hon är frisk vilket du säger....min tik (Sch/Bc/collie) blev tjuvbetäckt när hon var 8 eller 9 år(ompl så jag vet inte 100 hur gammal hon är) och det var första kullen och hon klarade det utan komplikationer...lycka till. :)
 
Om du känner att hunden är i perfekt kondition och hälsa så gör det!

Vad jag vet måste man endast (Tyvärr..) kolla en tik och få intyg om dom är över 7 år. Tycker att alla klubbar borde ha det som en regel vid varje parning! Dom tikar som inte klarar kollen, får inte registrera sina valpar. Såå många har jag sett (Inom Franska Bulldoggarna) som inte alls borde ha valpar. Nu har klubben iaf sagt nej tll kejsarsnitt. Snittas tiken första gången så får hon inte paras igen, gör hon det iaf, får inte valparna en "godkänd-stämpel" av klubben :bow:
 
jag har varit hos vet. med henne inför varje parning, eftersom jag hellre tar det säkra före det osäkra. Jag tycker oxå att man ska kolla ALLA tikar innan man parar dom. En kompis tik avled nu för en månad sen när hon fick valpar p g a att hon hade något fel, vet inte riktigt vad d var för fel. Hon kunde i vilket fall inte få ut valparna och så hade hon fel på hjärtat.. Plus att hon smällfet och hade absolut ingen kondition, men ändå parade dom henne. *suck* Tyvärr så får ju inte mina valpar reggas, förutom i Blandis.
:(
 
Visst, para! Det är gulligt med små valpar och hur mentalitet osv blir är inte så viktigt. Dessutom kan du göra dig en liten hacka på kuppen. Som jag alltid brukar säga "De bästa parningarna är impulsiva" :)
 
Varför utgår folk alltid från att man är intelligensbefriad och det bara är en viss någon som förstår en innebörd av det nu kan vara :mad:
Om nu hon redan fått 2 kullar på samma hane så BORDE man ju faktiskt ha kunnat se mentaliteten på dessa valpar redan ....eller :mad:...dessutom så skrev hon ju att de endast säljs till vallintresserade.... :mad: :mad:

Jag blir bara så irriterad på vissa ibland...LÄS inläggen...DESSUTOM så kvittar det vad man gör med en blandrasvalp.....tar man 3-4 000 ja då ska man tjäna sig en hacka....tar man "ingenting"...ja då är man oseriös och inte bryr sig :crazy:....HUR ska ni ha det egentligen... :crazy:
 
Visst, para! Det är gulligt med små valpar och hur mentalitet osv blir är inte så viktigt. Dessutom kan du göra dig en liten hacka på kuppen. Som jag alltid brukar säga "De bästa parningarna är impulsiva" :)

Jag förstår mej inte på en del människor. :mad: Vadå det spelar ingen roll hur mentaliteten blir?
Eftersom jag redan har tagit 2 kullar på samma hane så vet jag ju redan hur dom andra valparna är., den äldsta kullen är nu 4 år gamla, och deras mentalitet är mkt bra. Även den andra kullen som är 2 år har mkt bra mentalitet.

Jag är inte ute efter å tjäna pengar på valparna, med tanke på vad allt kostar runt omkring så är det snarare att man ligger minus i slutändan iaf.
Sen finns det ju dom som tar en kull enbart för att tjäna pengar, men jag är inte en av dom. Men du kanske är det Klok_man????? :confused:
 
Jag håller med dej. Som jag skrev nyss i det förra inlägget så vet jag dom andra valparna i dom förra kullarna är mentalt.
Jag vill även att mina valpköpare ska mentaltesta hundarna. anledningen till att jag enbart säljer valparna till dom som ska använda dom till vallning är att en BC eller en blandis med så pass mkt BC i sig inte kommer funka som sällskaps hund.
Jag har 8 st valpköpare redan, varav 5 st är såna som redan har en valp ur den kombinationen redan och är MKT nöjda med hunden.
Sen tjänar man inga pengar på valpar, allt kostar ju, jag har då aldrig luggit plus.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 234
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 195
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
541
Senast: Elvasaga
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 539
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp