Bukefalos 28 år!

Ska jag ta ett test?

Fundersam_

Trådstartare
Jag vill absolut inte att mitt mer välkända nick här på Buke ska förknippas med den här tråden, då jag har vänner här på forumet, men jag skulle vilja ha friska ögon som ser på det här.

Jag har haft mens regelbundet i tio år. Den har alltid kommit cirka en månad efter den förra, plus/minus någon dag. I våras skedde några saker i mitt liv som gjorde att jag under någon månad mådde väldigt psykiskt dåligt, och mensen kom inte som den skulle, inte helt ovanligt vad jag har förstått. Det fanns absolut inte den minsta risk/chans att jag skulle vara gravid då (inget sex), och efter någon månad kom mensen igång igen, men efter det har den varit lite mer oregelbunden, men fortfarande har det handlat om två-tre dagars felmarginal, utom en gång precis i början när den hade kommit igång igen, och den har närmat sig "rätt" datum mer och mer för varje månad.

Nu kom inte mensen i december. Inför varje mens så blir brösten ömma, jag mår illa och det har hänt att jag har både kräkts och svimmat, så det är inga tecken jag kan lita på, de finns där jämt. Den här gången känns däremot magen annorlunda, "svullen" på något sätt, jag har hemska humörssvängningar och börjar gråta helt utan anledning, och inte lite heller. Efter en vecka utan mens hade jag precis bestämt mig för att knalla iväg till Apoteket och köpa ett test. MEN, sen fick jag lite blodiga flytningar, inte så att det direkt kom något i bindan utan mer att det var lite blod på pappret efter att jag hade varit på toa. Dagen efter kom "mensen" igång, var som vanligt, för att nästa dag återigen vara blodiga flytningar, litegrann i bindan men mest på pappret. Jag brukar alltid blöda mycket de fyra första dagarna, för att sen successivt klinga av, men så här lite brukar det vara runt dag 6-7. "Gravid-tecknen" brukar försvinna i samma ögonblick som blodfläcken uppenbarar sig, nu är samtliga fortfarande kvar. Jag googlade lite, och såg att man kan blöda lite om man har känsliga slemhinnor, jag blöder alltid lite, litegrann efter sex, så jag förmodar att mina är rätt känsliga?

Är det en bra idé att ta ett test i alla fall? Är det någon här som varit med om att vara gravid fast det kommer en "mens"? Eller är mensen ett "säkert" tecken på att det inte är någon graviditet?
 
Sv: Ska jag ta ett test?

Nej mens är definitivt inget säkert tecken på att du inte är gravid. Jag hade "mensliknande" blödningar flertalet ggr under första halvan av min graviditet.
 
Sv: Ska jag ta ett test?

Tack till er båda.

Följdfråga då: Jag har beslutat att ta ett test nu i början på veckan. Men är det alltid säkrast att göra det på morgonen? Sen senaste "normala" mensen är det sex veckor. Finns det risk att man får ett "felaktigt" svar om man gör testet någon annan tidpunkt under dagen än på morgonen?
 
Sv: Ska jag ta ett test?

Du får aldrig ett falskt positivt resultat. Du kan dock få negativt resultat även om du är gravid om inte hormonnivåerna är tillräckligt höga.
 
Sv: Ska jag ta ett test?

Skulle du haft mens för 2 veckor sen borde en eventuell graviditet vara såpass långt gången att den ger utslag närsom på dagen.
 
Sv: Ska jag ta ett test?

Uppdate då: Tog ett test idag på morgonen. Det var negativt. Så så var det med det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: Norma
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
419
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 535
Senast: Tora
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill inte det här. Varför fick jag en glimt av ett annat liv när det bara var just en glimt som gav ett hopp som åter grusades? Jag...
Svar
16
· Visningar
1 384
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp