Ska jag välja tik eller hane?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Lindyhop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 8 321
Sv: Ska jag välja tik eller hane?

men det e inte ng fel på han utan hundarna har varit väligt besvärliga...mestadels har han haft korsningar me rottis/schäfer el schäfer/dobberm....alla har varit aggresiva och har aldrig litat på ng annan än han och ev hans sambo!( han har haft hundar i över 20år, så han vet nog vad han talar om!!)

Jag har hittills bara haft positiva erfarenheter av hanar, men det är ju så olika från individ till individ! Min hane är en riktig guldklimp som verkligen är lyhörd med mycket "will to please" medan min tik går i sin egen lilla värld och lallar runt.
Sedan är de också totalt skiljda raser, men jag upplever ändå hanen mer lyhörd.
Nästa vår blir det hane för min del, av samma ras som tiken. Jag känner att jag aldrig kan arbeta riktigt ordentligt med henne då löpen avlöses av skendräktigheter..och så löp igen.

men det e inte ng fel på han utan hundarna har varit väligt besvärliga...mestadels har han haft korsningar me rottis/schäfer el schäfer/dobberm....alla har varit aggresiva och har aldrig litat på ng annan än han och ev hans sambo!( han har haft hundar i över 20år, så han vet nog vad han talar om!!)

Men då är dom inte mentalt kassa för att dom är HANHUNDAR, som ju tråden handlade om...

jo det e väl så....vist finns det hanhundar som e trevligare än tikar men jag har aldrig träffat ng iallafall....men visst finns det...

Har man inte kunskap nog att reda ut problem hundar så bör man hålla sig till annat än knepiga blandraser.
Inom många lättare raser är det dessutom mindre tydlig könsprägel än på de "svårare".

Rent spontant säger jag hane.
Iochmed att det är blandis, så ska du naturligtvis kastrera den sedan.
Och det är säker lika dyrt att kastrera en tik som vad du får ge för hunden. Dvs mycket billigare att kastrera hanhund.
Och kastrerar man en hane tidigt innan han själv har :idea:på tikar så slipper man oftast allt hand hund beteende. Och får en hund med jämt humör, (du slipper tikarnas jävla PMS humör) och en hund som inte kommer rymma för att den själv löper eller någon i grannbygden...
Och revis pissande, som jag själv hatar.. Inte så kul om man e på besök och får hela handväskan fylld med äckepäckel. (JO det har hänt. mer än en gång..)

Hade jag varit i din sits, en hane, helt klart.

Lånar knapp och svarar alla!!

Tack så jätte mycket för alla era tankar och åsikter. För min del känns det som att en hane skulle passa mig jätte bra. Jag vill ha en hund med ganska jämnt teperament. :)
Så det blir till att kastrera isf. Men ungefär vid vilken ålder är lagom att kastrera?
För det bästa är väl att få det gjort innan han blir alltför intresserad av damerna :angel:

Sen är ju såklart alla hundar individer så det finns ju inget som garanterar varken det ena eller det andra bara för att man köper en hane.
Men jag känner mig rätt trygg i mitt val ändå! Så jag hoppas att det kan bli en hundaffär nu i dagarna :bump::bump:

:bow:

Jag föredrar tikar. Jag tycker de brukar vara trevligare. Men det där är väl en smaksak och är ju också en fråga om individ.

Jag har bara valt hanhundar eftersom jag tycker dom är stabilare i humöret, dom löper inte (vilket är ganska jobbigt i en lägenhet) och jag gillar deras temprament bättre, men det är nog väldigt individuellt, jag tycker t.ex. bättre om hankatter också. Jag har aldrig behövt kastrera någon av mina hanhundar, dom är lugna bland löptikar, det har säkert lite med rasen att göra också.

Ja så tidigt som möjligt ska man kastrera (om man vill få bäst efekt) Jag kommer inte i håg riktigt hur gamla våra har varit men du kan ju höra med din vetrinär när det tidigast är möjligt att ta dem.(bollarna altså;))

De måste ju har utveklats så pass att det liksom finns nåt att skära bort. Liksom att båda kulora måste vara i påsen.

Har nu kollat upp och så tidigt som vid 6 månade kan man kastrera. Men det är även individuellt. en del raser utvecklas tidigare än så.

Senast ändrad av en moderator:

har haft både två tikar av en liten ras, långhårig.... och nu en stor grand danois hane.
de två tikarna vi hade var väldigt olika, den ena skötte sin löpning jättebra..man såg aldrig något blod vare sig på golvet eller i rumpan..hon tvätta sig jättebra.
den andra däremot, låg ju med bakbenen rakt bakåt...så där blev det naturligtvis fläckar på golvet...men det var väldigt marginellt tyckte jag med så små hundar. kanske hade varit skillnad med en grandis tik:angel:

hanarna överlag tror jag kan behöva mer ledarskap, blir nog mer vaktiga än tikarna när dom blir lite äldre. även om de inte är hanilska så kan det vara besvärligt att hälsa på andra hanar när de blivit lite äldre, för det kan räcka att den ena hunden bjäbbar till så svarar den andra hanhunden emot liksom...

fast det kanske oxå försvinner när man kastrerar hanhundarna...det vet jag faktiskt inte...

Jag tycker helt klart tik!!
Har varit dag matte nu ett tag och precis ALLA han hundar jag har haft har problem med andra han hundar...och NEJ nu säger ja inte att ALLA han hundar kommer vara så men de är MYCKET större riskt att ha en han hund som blir ilsk på andra han hundar än tikar blir på tikar.
Tänk på de nästa gång nån annan hundägare som vill fram och hälsa frågar dig om du har en tilk eller hane.
De är offtas för dom har han hund och den inte tycker om andra han hundar!

Jag Har tränat hundar i många år och har inte träffas så många arga tikar...visst är tikar mer Bitchiga men offtas räcker de med att dom skäller ifrån så går de flesta hundar där ifrån medan han hundar hoppar på den andra och ska fajta ner den och visa vem som bestämmer.
Men de är ju så de är ute i vildmarken oxå.

Jag skulle i alla fall skaffa en till tik :smirk:

Lycka till

Jag tror att tikarna och hanarna beter sig olika beroende på vad det är för ras. Hos vissa raser så är hanen den lättsammare och samarbetsvilligare, medan tiken är lite tjurigare och domintare. Det här gäller t.ex. små sällskapshundar enligt mig. Men det är självklart olika från individ till individ.
Hos andra raser, t.ex. lite dominanta raser såsom Rottweiler, är det hanen som är den lite mer svårhanterliga och dominanta, medan tiken är mildare och lugnare. Rätta mig om jag har fel, men det här är min uppfattning av det hela (:

Jag passar på att lägga in ett citat, ursprungligen skrivet på engelska, och det här beskriver skillnaden mellan tik och hane hos rasen Bichon Havanais (en liten sällskapshund). Självklart följer inte alla Havanaiser det som står i texten (: Överlag så skulle jag tro att dessa olikheter mellan könen stämmer vad gäller de flesta lite "mildare" hundar. Hos lite "tuffare" raser kan jag tänka mig att det är lite som exemplet med Rottweiler som jag nämnde tidigare.

”När folk talar om könsvariationer pratar de generellt sett om okastrerade hundar. Hos Havanaisen tycker många människor att hanarna är lättare att leva med än tikarna. Hanarna är mer mogna, bekväma och tillbakalagda såsom försiktigare, lugnare och tålmodigare än deras kvinnliga motsvarighet. Vissa tycker att hanhundar är bättre med barn eftersom de tycks vara mer toleranta, tillgivna och lekfulla. Vissa hannar har också en större vilja att göra oss nöjda vilket kan göra dem mer lätttränade.
Å andra sidan, kan hanar också uppvisa sexuella beteenden såsom lust att sticka iväg, upphetsning och att markera. Det här tenderar till att bli ett problem om det finns tikar som löper i närheten, och det är viktigt att veta att hos vissa hundar kan det här beteendet bestå.

Vi tror ofta att sexuella beteenden och markering är lite av en han-grej, men egentligen markerar tikar också.
Tikar är överlag lynnigare och känslosammare samt dominantare. De kan också ha ett större behov av tid och uppmärksamhet. Dessutom kan de vara kvicktänkta, och ha en ”lite speciell humor” vilket vissa finner väldigt omtyckt. Hos tikar är självklart brunstcykeln ett vanligt problem att ta itu med. Under löpningen får tikar ofta humörsvängningar, och ibland kan pälsen bli lite sämre under brunsten. Päls kan lossna och så. Vissa utställningsentusiaster föredrar hanen eftersom den alltid kan visa sig i en vacker päls. De är också mer förutsägbara och inte lika tempererade (såvida en av älsklingarna i närheten brunstar). Båda är ungefär lika stora, men hanarna kan vara lite större och robustare än tikarna.

Om din Havanais är menad till att bli en familjehund och endast en sällskapshund och en god följeslagare, så är kastrering ett bra alternativ. Då försvinner många av de ovannämnda beteendena som är associerade med hormoner hos båda könen. Hos kastrerade Havanaiser är skillnaden mellan könen för liten för att uttalas. Kastrerade Havanaiser blir de bästa sällskapshundarna. Men överlag, kastrerad eller inte, är Havanaishanar kärleksfullare och mer okomplicerade medan tikar är mer krävande och temperamentsfulla. Det här är inte att säga att det ena könet är ett bättre husdjur än det andra, utan bara att det här gäller överlag. Det är något att ha i åtanke när man ska välja valp, framförallt om barn är involverade. Naturligtvis kan individskillnader inom en kull eller mellan avelslinjer också bidra till temperamentvariationer hos båda könen.

Hur som helst, vare sig det gäller hanar eller tikar, så är Havanaisen en underbart söt och personlig hund. Varje Havanais är värdefull och fötjänar bästa möjliga hem.”

Jag hoppas att det här kan vara till hjälp :)

Nillah

Vad kan det vara för nöje att ha aggresiva gatukorsningar av det där slaget?
Och bara för att man har haft hund i 20 år innebär inte det att man behöver vara en så särskilt duktig hundägare.
Jag vet människor som har haft hund i 30, 40 och tillochmed 50 år som absolut aldrig ens skulle haft en leksakshund.

Men whatever floats your boat.

TS; Jag tycker bäst om tikar, likväl som jag tycker bäst om ston.
Jag upplever tikar som tjurigare, bökigare och det är mer lirkande med dem när de har en dålig dag, men samtidigt är det mycket roligare med dem :D
Men det är ju min åsikt baserat på mina upplevelser och erfarenheter, man måste pröva sig fram och se till individen före hane/tik.
Visst skulle jag kunna hitta en perfekt hanhund kanske, men jag håller mig nog till att titta på tikar, av gammal vana.
Anledningen till min förkärlek för tikar kommer garanterat av att jag på senare år har/haft uteslutande pensionerade avelstikar från en kompis som är uppfödare.

Det måste ju vara väldigt individuellt. Man kan inte säga att alla hanar är hundaggressiva eller att alla tikar är jobbiga vid löpperioderna.

Vår tik blir om möjligt lite slöare vid och efter löptiden, annars märker man inte stor skillnad. Hon är snäll mot både tikar och hanar. Min kompis däremot har tre tikar, varav två ständigt ryker ihop och är osäkra vid hundmöten, den tredje funkar med alla förutom stora hanhundar.

Min erfarenhet av hanar har varit att dem är lite mer självständiga, inte så gosiga men lätta att träna. Dock ibland skälliga mot andra hanar/jobbiga vid löptider.

Vi har ofta en kastrerad hane hos oss, som blivit mycket lugnare och gosigare efter kastreringen men som har jättelätt att gå upp i vikt och ständigt får gå på diet istället. Jag skulle personligen skaffa tik om det blev en ny hund men det är inte så stor skillnad egentligen.

Jag var så inställd på en tik när jag letade valp. Men sen fastnade jag för en uppfödare som skulle få valpar längre fram, och det föddes bara hanar... Men eftersom jag så gärna ville ha från just den uppfödaren så fick det bli en hane :)

Är så himla nöjd med honom! Kan säga att jag var hemskt avigt inställd mot hanar innan, men nu :love:
Iofs är han bara 5 månader, så det "värsta" flörtandet har väl inte riktigt börjat.
Han är inte så gosig av sig, men ändå väldigt mammig, vill hålla sig i närheten av mig, men det är väl individuellt.

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 637
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
924
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen... 2
Svar
31
· Visningar
3 494
Senast: Fiorano
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 926
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka