Tik vs. hane

Vi hade bara tikar under min uppväxt. Sen skaffa jag min första egna, en tik. Mamma skaffa en hane. Tyvärr blev han inte så gammal. När min Plyma gick bort sen så var jag inne på att jag ville ha en tik. Men magkänslan sa att jag skulle ha en Leffe. Och det blev en Leffe åxå. Sen frågade hans uppfödare om jag ville vara fodervärd på en tik från sista kullen. En helsyster till Leffe. Så nu har jag en av varje. Jag var lite osäker på hur det skulle funka vid löp då jag bor i lägenhet och inte har möjlighet att hålla isär på ett bra sätt. Men vi löser det med att köra hem henne till uppfödaren. Dom bor nära så det blir perfekt.

Dom är hyfsat lika i sättet. Men hon är mycket gosigare och ligger gärna i knät.
 
Alltid varit tik eller ston för mig :D
Vet inte riktigt varför, bottnade nog i liiiiite mer skärpa hos tikarna för settrar (ingen direkt skärpa alls i de hundarna men ändå) Ston gillar jag att lirka med och humör!

Nu har jag en hanhund och den kärleken jag har till honom är nästan lite för mycket :heart vet inte om det är för han är en han dock...
Jag har inte sett någon skillnad på hane eller tik (förutom storlek) just för labradorer. Men jag hade redan en kastrerad tik så kunde välja vad jag ville
 
Jag har haft både hanhundar och tikar, alltid blandad flock med mestadels intakta hundar (har bara haft en kastrerad hane under dessa år), av olika raser från 2007.

För mig så kvittar eg könet lika, jag har trivts bra både med mina tikar och mina hanar, så för mig är det nog mer en fråga om individen (men även lite rasen, kommer till detta längre ner). Jag har aldrig haft vare sig en ”översexuell” hane eller en tik med jobbiga löp/skendräktigheter, så inget av detta har fått mig att vika åt ena eller andra hållet vad gäller föredraget kön. Enda som har varit surt med löptik har varit när jag tävlat som mest, i grenar där löptik inte är tillåten, men mina tikar har lyckats pricka in löp såpass bra så inga viktiga tävlingar missats :D.

Ska jag vara lite generell, så har jag under åren märkt en viss tendens till föredraget kön om man tittar till ras. Av de raser jag själv varit aktivt involverad i, så föredrar jag generellt mallehanar och aussietikar. I dvärgschnauzer så är det inte lika uppdelat (även om jag själv endast haft hanar, men har många tikar i min direkta närhet).

Så jag tänker mest att det oftast inte spelar så stor roll utan mest är en personlig preferens, men man ska nog vara medveten om att i vissa raser så kan skillnaderna mellan könen vara mycket större, och därav kan man passa bättre med det ens eller andra könet :).
 
Pratat med uppfödaren nu och ev finns tiken tillgänglig. Det var lite oklart med köpare som backat ur. Men är nästan mer sugen på hanen efter denna tråden😅.

Jag har en förmåga att bli förhastad, särskilt när jag är i sorg. Så försöker tänka så klokt som möjligt men det är lite rörigt i huvudet. Längtar sönder efter en liten kompis. Saknar tom nattkissen med min gamla tant😪.
 
Pratat med uppfödaren nu och ev finns tiken tillgänglig. Det var lite oklart med köpare som backat ur. Men är nästan mer sugen på hanen efter denna tråden😅.

Jag har en förmåga att bli förhastad, särskilt när jag är i sorg. Så försöker tänka så klokt som möjligt men det är lite rörigt i huvudet. Längtar sönder efter en liten kompis. Saknar tom nattkissen med min gamla tant😪.
Förstår exakt vad du menar :heart det är nästan exakt ett år sen min gubbhund gick bort och jag saknar hans jobbiga bjäbbande, att han tiggde vid matbordet, att han bestämt skulle ut och kissa klockan 3 på natten bara för att vilja gå in igen… Nu när det gått såhär länge är det helt olidligt hundtomt här hemma!!!

Jag tror det kommer gå bra oavsett om det är hanen eller honan du hamnar med till slut :heart
 
Det blir en liten hane😍. Nu är frågan vad han ska heta😅
Screenshot_20231115_120406_Samsung Internet.jpg
 
Mest handlar det ju om individ, men födde jag inte upp hundar skulle jag förmodligen ha hanar...jag tycker de är lite lättare överlag. Tiken ändrar sig genom cyklerna och det kan också bli mer påtagligt med åldern.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 783
Senast: Migo
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 867
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 279
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp