Ska köpa westernhäst!

Sv: Ska köpa westernhäst!

I mitt tycke, är det bästa för den oerfarna weternryttaren att köpa en läromästare (alt en yngre häst med VÄL satta grunder) och fortsätta träna för en tränare!

Om man inte tränar alls, kommer hästen till slut att hamna på ryttarens nivå. Är det dock en duktig ryttare, men bara inte en westernryttare, så är det väldigt individuellt hur långt man kan "träna" sig själv/lära sig av hästen.
Dock finns ju kunskaperna mer eller mindre kvar (ber på tid och hur den rids) och går till viss del att plocka fram av en rutinerad ryttare senare, men givetvis tapaps mycket av "finliret" under tiden.

Att lära sig western, på en unghäst utan grunder, är mkt svårt, och sätter tränare, häst och ryttare på prov! Inte att rekomendera, isåfall bör man ha tillgång till en mer tränad häst att rida paralellt, och ta mkt hjälp under tiden. Det bästa i det läget är kanske att lämna bort hästen på inridning/grundträning och vara delaktig så mycket man kan, komma och titta/rida lektioner så mycket man kan och har möjlighet.

I mitt tycke...
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

I mitt tycke, är det bästa för den oerfarna weternryttaren att köpa en läromästare (alt en yngre häst med VÄL satta grunder) och fortsätta träna för en tränare!

Om man inte tränar alls, kommer hästen till slut att hamna på ryttarens nivå. Är det dock en duktig ryttare, men bara inte en westernryttare, så är det väldigt individuellt hur långt man kan "träna" sig själv/lära sig av hästen.
Dock finns ju kunskaperna mer eller mindre kvar (ber på tid och hur den rids) och går till viss del att plocka fram av en rutinerad ryttare senare, men givetvis tapaps mycket av "finliret" under tiden.

Att lära sig western, på en unghäst utan grunder, är mkt svårt, och sätter tränare, häst och ryttare på prov! Inte att rekomendera, isåfall bör man ha tillgång till en mer tränad häst att rida paralellt, och ta mkt hjälp under tiden. Det bästa i det läget är kanske att lämna bort hästen på inridning/grundträning och vara delaktig så mycket man kan, komma och titta/rida lektioner så mycket man kan och har möjlighet.

I mitt tycke...
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

...fortsätta träna för en tränare!

Det bästa i det läget är kanske att lämna bort hästen på inridning/grundträning och vara delaktig så mycket man kan, komma och titta/rida lektioner så mycket man kan och har möjlighet.


HeHe bra med lite pikar, du vill alltså tjäna pengar på mej eftersom jag troligtvis kommer att vända mej till dej när jag köpt häst!
:D
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

:bow: Tack för ditt svar Wrangler.....
Nån mer som har åsikter i detta?
Ursäkta TS om jag "lånade" tråden lite..
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

I mitt tycke, är det bästa för den oerfarna weternryttaren att köpa en läromästare (alt en yngre häst med VÄL satta grunder) och fortsätta träna för en tränare!

Om man inte tränar alls, kommer hästen till slut att hamna på ryttarens nivå. Är det dock en duktig ryttare, men bara inte en westernryttare, så är det väldigt individuellt hur långt man kan "träna" sig själv/lära sig av hästen.
Dock finns ju kunskaperna mer eller mindre kvar (ber på tid och hur den rids) och går till viss del att plocka fram av en rutinerad ryttare senare, men givetvis tapaps mycket av "finliret" under tiden.

Att lära sig western, på en unghäst utan grunder, är mkt svårt, och sätter tränare, häst och ryttare på prov! Inte att rekomendera, isåfall bör man ha tillgång till en mer tränad häst att rida paralellt, och ta mkt hjälp under tiden. Det bästa i det läget är kanske att lämna bort hästen på inridning/grundträning och vara delaktig så mycket man kan, komma och titta/rida lektioner så mycket man kan och har möjlighet.

I mitt tycke...

Kan inget annat än att hålla med Wrangler som är så klok!;)

En ovan western ryttare på en unghäst kan nog tyvärr sluta i att både ryttare och häst har dragit på sig väldigt många onödiga buggar..

Sattsa på en lära mästare
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Jag tyckte det var en smart idè eftersom du inte bor så långt bort dessutom bara 1 1/2 mil enkel. Jag har ju redan köpt hästtransport innan jag köpt häst;)
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Hur gick det?
För det va väll idag du skulle provrida?
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

otränad skogsryttare som jag är så var jag helt slut efter en kvart men jag ska dit och provrida igen.

När jag kom dit så red redan ägaren på ridbanan.
Blev lite förälskad för den var så lugn på backen, jätte kelig och barnvänlig..gosade jättmkt med min 4-åring och han kunde både skritta på honom och springa runt hans ben och borsta hovarna. Han var lätt styrd och skritten och joggen jätte skön, oki trav. Galoppen var ganska frisk men jag hade svårt för att fatta galopp på honom och han fattade gärna felgalopp på mej men det var mitt eget fel. Hade en kompis som även hon provred och då såg det genast mkt bättre ut.
Han hade några egenskaper..öppnade grimskaftknutar,tog av sej sin och andra hästars grimmor, red på ston när de var brusntiga i hagen.

Och som jag misstänkte så var stiglädern (lr vad säger man) förlånga därför blev det inte en superbra provridning men jag kännde mej ändå säker på honom.

Han reds alltid med något som gick från sadelgjorden mellan bena och någon gummi snodd? genom bett till tygeln.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Bild074.jpg


nybörjar sambon
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Hej!
Vill börja med att säga att jag inte känner till varken hästen eller nuv.hästägaren, och att han ser väldigt fin (fast trött) ut på bilderna.

När jag tittar på en häst, vill jag vara med när han hämtas i hagen, för att se om han gärna följer med. Och själv hantera honom, sadla, kratsa hovar etc, också för att se hur lätt det går, före ridning. Hur länge hade de ridit honom innan du kom dit?

Om du inte ska ha honom tillsammans med andra ston, så gör det inget att han rider dom. Men som sto-ägare vill jag ALDRIG ha in en valack som betäcker, mkt stor infektions- och allmän skaderisk. Tänk på det om du ska stalla honom hos någon annan. Kan kanske bero på att de kastrerade honom sent, försvinner aldrig.

Tugga på grimskaft och grimmor, ja, grimmor ska man helst inte ha på ändå, fast kan bli jobbigt om du vill ha flugskydd på sommaren.
Grimskaft kan man knyta så att de inte får upp dom, några egenheter ska de väl få ha...

Om kemin stämmer, och du tror/känner att han är rätt för dig, med de mål du har med din ridning (mysfaktor, tävling...) så LYCKA TILL! Ska bli roligt att ses på tävlingar framöver, du går ju inte att missa...;)
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Om han har ett lugnt och snällt temperament så KÖP. Detaljer i själva ridningen kan man fixa till i efterhand. Har själv letat häst nyligen och är så innerligt trött på alla knäppa tokhästar folk försöker sälja på en!! Man tror att hästar ska ha bra temperament bara för att dom är westernridna quarters, men så är tyvärr inte fallet :o
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Aaaa, då fick du mersmak iaf?
Ja, nog kommer du att synas om du börjar tävla...det vill jag lova...
Blå ögon...häftigt, hade lite svårt m det, kändes "falska" på nåt vis, men sen köpte jag en häst med och han var allt annat än det...:love:
Va det 7 han va?
"Små" egenskaperna, som att "tjuvbetäcka", är ju inte bra...
Det gjorde min förra med, han kastrerades först som 2,8 åring..så han hade hunnit med en hel del...resultat=hingstföl...
Den hästägaren hade noll koll där....hade lämnat dom vind för våg...

Öppna grimskaft och tugga på allt, det hör väll unghästen till...men de brukar väll växa ifrån det, så har iaf min gjort....avhjälpte med att hon lärde sig Tight down (felstav?)...då var inte det kul o "svälja" skaft länge...hehe

Läderlängden....nu vet jag inte hur lång du är, men till din sambo ser dom aldeles för korta ut;)
Lycka till önskar jag er...i en ev hästköp....:bow:
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

haha du vet ju att du är såld i honom;) o han var jättego!
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Han ser fin ut och det mesta låter ju bra. Lite "egenheter" får man ju räkna med, går att jobba bort och en del är väl personlighet.

Dock vill jag aldrig se en häst redan under ryttare när jag åker o provrider. Då ringer genast en varningsklocka för mig. Behöver dock inte betyda något i detta fallet.
Själv sadlar jag aldrig på förrän spekulanten har kommit när jag visar häst.

Vad säger din magkänsla?
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Han reds alltid med något som gick från sadelgjorden mellan bena och någon gummi snodd? genom bett till tygeln.
Varför behövs det egentligen hela tiden. Skulle vara för att hästen skulle arbeta mer med ryggen och vara lättare för ryttaren att ta tag i hästen om det hände ngt/hästen gjorde ngt.

Japp han var 7 år.

Kastrerades som ca 8-månader gammal.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Jo läder längde är alldeles för kort för karln men men han skrittade bara lite..och han var helt fast.

Ska dit och 1 1/2 vecka igen för provridning och ska ta med transporten och om jag då känner att det funkar så tar jag hem honom på prov.

Han var även klättrad mkt dan före.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Ang snodden så frågade jag mig detsamma som du frågar här: behövs den verkligen hela tiden? Och pga han kanske hittar på nåt?
Varningsklockor för mig, tyvärr.
Och apropå det att han skulle jobba bättre med ryggen med den,jag personligen tycker att man som ryttare ska kunna påverka hästens gångarter och bärighet med korrekt ridning inte med hjälpmedel!!
Även det du skrev att han var mycket klättrad dagen innan, varför då? Är det för att han ska vara lugn och fin när du kom dit?
Lite som for genom huvudet på mig...
Men det behöver naturligtvist inte alls vara så som jag befarar här ovan.
skickar ett pm senare med tips om vad du ska tänka på till nästa tillfälle! Ska bara natta sonen först!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 659
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp