Ska köpa westernhäst!

Sv: Ska köpa westernhäst!

Om hästen har en försäkring som täcker eventuella framtida problem med denna skada skulle jag chansa! Himla bra pris, en vettig häst får du i vanliga fall ge det dubbla för...

Stallet vi köpte våran nyaste häst ifrån har en trevlig paint till salu som är tävlad, också där bra pris: HÄR

Henne har jag också tittat lite på (annonsen alltså), men varför så billig? Man drar öronen åt sig lite.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Jag tycker den hästen ser alldeles för tungriden ut för lilla mej.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Titta gärna på www.sqha.com på deras säljannonser, uppfödare etc. Det finns Quarterhästar till bra pris. Titta även på olika westernklubbars annonstorg.
Lycka till.
Mvh Anna.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska köpa westernhäst!

Ja den ser faktiskt lite tung ut, och om du inte är så stor heller.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Är 155cm lång och är så normalviktig man kan bli efter två förlossningar:p
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Den ÄR ganska tung, enligt säljaren också. Har för mig att hon sa den passar allra bäst till kor om man är intresserad av den grenen... Alla vill ju inte ha små kvicka livliga reininghästar :) Hästen vi köpte därifrån var också väldigt tung, men vi ville ha någonting rejält med pålitligt temperament till gubben här hemma. Fast våran nya pålla är väldigt lättriden trots sin storlek, t.o.m. för mig som rider D-ponny i vanliga fall :angel: .
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Med begränsad ekonomi pga av badrumsbygge (har bott utan varmvatten och dusch nu i 3 månader) så har jag bara 40 tusen att köpa häst för. För dom pengarna kan man ju nedast få en renrasig quarter eller paint som är 1-2 år gammla. Hittar inga korsningar heller som är westernridna. Hur är det om man köper en arab 4-9 år som är "vanligt" riden är det svårt att skola om den till western?
Då jag inte vill skynda på och göra ett förhastat köp igen så ska jag försöka låna in någon shettis som skall gå sällskap med arabunghästen.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Vore det inte lättare om du köper det du vill ha från början:angel:

Beror på hur långt du vill komma med din ridning. Vill du ha skoj på klubbtävlingar och andra WRAS-tävlingar, så kan en arab bli en jättemysig western-häst.
Vill du komma långt, så hade jag satsat på en två-årig quarter (född 2005), och påbörjat inridning under 2007, för att kunna tävla från säsong 2008.

Men smaken är som baken...
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Henne har jag också tittat lite på (annonsen alltså), men varför så billig? Man drar öronen åt sig lite.


Jag gillar den där typen av häst och skulle gärna åka och titta på hästen om jag hade pengarna...

...men man undrar ju lite varför vissa hästar är svårare att sälja än andra. Kanske därför priset är så lågt?
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Om det är den hästen ni menar som jag tror har jag spekulerat på den vid två olika tillfällen, en gång nu i somras-höstas och en gång för något år sedan. Båda gånger för elevers räkning men jag fattade inte direkt att det var samma häst.

Båda gångerna har vi droppat av pga ett mycket underligt bemötande från ägaren... Konstiga svar på mail och jag har fått en underlig känsla i maggropen. När vi velat komma och provrida så har det varit något fel och vi har inte kunnat komma....

Dessutom kröp det fram saker om hästen i takt med att jag ställde en del frågor, som jag kan tänka mig att man inte ställer om det är den första hästen man tittar på tex... och i slutändan lät det inte alls lika bra som i annonserna...

Nu vet jag inte om det är denna hästen ni menar, och jag kan ju givetvis haft otur båda gångerna jag har spekulerat på den hästen. Men till det priset, om den varit vad utlovats och med en ok provridning så hade jag haft den såld 2 gånger åt den ägaren....

Hästen kan ju vara kanonbra, men ägaren inte så bra på att sälja häst? Eller så är det något lurt. Eller så hade vi otur.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

...men man undrar ju lite varför vissa hästar är svårare att sälja än andra. Kanske därför priset är så lågt?

Så tänker jag också. VARFÖR är priset lågt, jag menar en renrasig Paint brukar inte vara särskilt billig. Har nog aldrig sett en så billig Paint om den nu inte varit T-märkt, äldre än 15 år eller något i den stilen.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Det är ett sto med lite speciell teckning, lite flammig i det vita på något sätt, född 99.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Jag var och provred en 12-årig arabvallack idag som var grundriden i western och tävlad en gång på mkt lätt nivå i reining,pleasure och barrelrace. Tyvärr som på alla andra provridningar jag varit på så var provridningsförhållandet dåliga. Denna gång skeddes det på en grusväg + på en mötesplats/liten parkering vid en grusväg. Det jag hann snappa upp var att han lyssnade inte tillfullo på mej, speciellt inte mkt på sits och tygel utan man styrde honom mkt med rösten. Han låste sej helt för vänster skänkel och vägrade förstå en gång när min kompis (westernryttare) provred. Dock var han lätt att fatta galopp på men sprang bara på om man inte pratade med honom och då lugnade han ner sej. Han hade även hovsprickor som jag inte gillade men om köp skulle bli av skulle han verkas innan.
Han hade annars ett milt sätt och slickade mina händer och kelade men var väldigt bortskämd med godis.
Han kunde även slidestop,spinn m.m. men gick inte att testa pga det dåliga underlaget.
Jag tyckte om honom men det sa inte "klick", han kunde sina saker dock ville han inte konsentrera sej på vad jag/min kompis/ägaren bad honom om utan ville köra sitt rjs.
Jag funderar lite vidare på honom och skall även ringa min "tränare" och rådfråga om honom. Hur har det varit för er när ni köpt häst? sa det "klick" för er vid första gången? Med Imre gjorde det inte men det gjorde det med Phigalle och väl hemma så känns det just att att rätt känns fortfarande rätt hemma.
Tyvärr så fick jag inte ta den på prov om det blir köp av.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Jag gick in med teorin om att jag skulle köpa mig en pleasure häst och hamnade med ett dressyrsto ist.. ^^

Det sa klick - och för mig är det ett krav, känslan ska infinna sig direkt som i alla andra förhållanden. Hon är kärleken i mitt liv och många gånger har sambon fått stryka på foten för hennes skull :devil:

Någon ställde en gång frågan till mig om jag Tyckte om min häst - eller Älskade henne, och hur mycket jag var villig att ge för henne. Svaret var för mig enkelt, Självklart älskar jag henne och jag skulle gå genom eld och vatten för henne vilken dag som helst.. :love: SÅ ska det vara! :D
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Tack för dom kloka orden! Dom ska jag verkligen ta tillvara i mitt hästsökande och i min dagliga hantering!! Min arabunghäst Phigalle har jag älskat från första sekund och han är helt gudomlig.:love: :love:
Imre som nu säljs på fredag har jag tyckt om men det är ngt som tagit emot hela tiden och nu när det är bestämt med försäljning och i den sekund som handpenningen blev lagd känndes det som en lättnad. Hellre behålla en häst som man älskar än att ha en som man inte njuter av till fullo och gör allt halvhjärtat med. Då är det bättre att någon annan kan älska honom för den han är och som passar honom mkt bättre än mej.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Ja, det är inte svårt att falla för Phigalle....

Går det att inte falla för en unghäst? ;)

TS: För mig är hjärtat viktigast, att allt känns bra.. ^^ Resten kan man ju jobba upp - däremot lär man sig inte älska någon varesig djur eller människa med tiden.. Lycka till med allt! :banana: :bump: :banana:
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Men du... Vore det inte bättre att spara de där 40000:- och lägga en del på träning och bra utrustning till araben?
Vore jag du skulle jag leta efter en utbildad foderhäst istället och ta massor av lektioner i väntan på att lillpållen växer till sig. Det går mycket fortare än man tror och man kan ju göra massor av andra saker med dem i väntan på ridningen, så du behöver knappast ha tråkigt ;)
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Phigalle köpte jag akut som endast som sällskapshäst men ifs visades det sej han han är himla underbar.Jag tränar honom dagligen och skall bli min framtida westernhäst. Men jag letar även efter att ha en och rida på nu.
Men på fredag åker Imre så jag letar förfullt efter sällskap som vill flytta in i mitt stall innan fredagmiddag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 659
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp