Ska köpa westernhäst!

Sv: Ska köpa westernhäst!

BTW snodden ser ut att vara en "german martingal"- variant, svårt att se exakt på bilden
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Ang snodden så frågade jag mig detsamma som du frågar här: behövs den verkligen hela tiden? Och pga han kanske hittar på nåt?
Varningsklockor för mig, tyvärr.
Och apropå det att han skulle jobba bättre med ryggen med den,jag personligen tycker att man som ryttare ska kunna påverka hästens gångarter och bärighet med korrekt ridning inte med hjälpmedel!!
Även det du skrev att han var mycket klättrad dagen innan, varför då? Är det för att han ska vara lugn och fin när du kom dit?
Lite som for genom huvudet på mig...
Men det behöver naturligtvist inte alls vara så som jag befarar här ovan.
skickar ett pm senare med tips om vad du ska tänka på till nästa tillfälle! Ska bara natta sonen först!


jag hade faktiskt samma tanke..klättrar dan före för att bli lugnare. Han var ändå frammåt när jag red men var så lugn på backen. Han brukar oxå vara lite lat.

Vill oxå kunna rida enbart med vanliga tyglar.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

..................
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska köpa westernhäst!

Hmm, vet inte om man ska kommentera sånt här egentligen men...

okej, han verkar ganska framåt, funderar på om han är het med tanke på klättring och ridning innan ni kom osv....
DOCK, detta behöver inte vara ett problem, det beror liksom på hur man rider också! Mkt svårt att säga utifrån en beskrivning och kort filmsnutt.

MEN jag TROR att det är lite att jobba på ridmässigt...
Han går inte i form. Förmodlingen är martingalen där av denna anledning (fast den hjälper inte direkt) men det är också ett ridproblem.
Den saktades inte heller ned korrekt utan togs in på en liten volt...

Nu vet jag ingenting om denna häst och utalar mig INTE om någons tränings eller ridförmåga! Jag bara konstaterar det jag ser från videosnutten (vem det nu är som rider) och det du har beskrivit.

Det kan ju vara så att han har varit "mkt värre" och någon har gjort ett mkt bra jobb.
Eller så är han en superhäst som är riden av en okunnig.

Svårt att säga, uttalar mig inte om det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska köpa westernhäst!

Jag håller med dig i dina iakttagelser, tyckte ung detsamma,skickade nyss ett pm med nästan identiskt innehåll;)

Men det ÄR lite vanskligt att råda och bedömma efter en minuts videosnutt, och precis som du skriver , hurdan är bakgrunden?
Hästen kan ju varit en riktig tonåstrotsare som nu börjar komma rätt.

Vill också påpeka att jag inte vill kritisera eller värdera hurdant jobb någon gör, utan bara kan kommentera det jag sett på den mycket korta videosnutt som lagts upp här, och efter TS kommentarer i denna tråd.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Jag var med o om du ursäktar TS så sticker jag in med ett litet svar här;) när jag red honom så märkte man att han gärna drog sig in på volter/in mot mitten.. men annars var det inget problem att sakta av honom på rakt spår så sett. han var väldigt lyhörd för hjälperna men som ni säger mkt att jobba på..

En toppenhäst enligt mig, lite personlighet är inget fel på;) går ju att jobba med!
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Sedan den där "martingalen" brukade hon ju till o med ha längst in, nu satt den längst ut.. förstår om hon är osäker efter skada o så men de enda han gör är att kröker på nacken när hon red..:S
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Hola,

Utan att på något sätt lägga några värderingar i nuvarande ägares ridning/träning alls så upplever jag på din beskrivning och den korta filmsnutten att det varit en del bekymmer med hästen. Bekymmer som idag kanske är borta men ägaren har ju vad jag förstått skadat sig så pass så förtroendet inte finns där längre...?

I nuläget ser den inte ut att vara så mycket riden. Jag får för mig att det är en häst som behöver många mil i benen, varje dag. Likaså en lyhörd ryttare som är konsekvent. Tror absolut att han är ridbar utan martingal, om inte idag, så med lite mil i benen.

Personligen tycker jag mycket om hästen. Väldigt mycket, fast jag får en känsla av att jag inte skulle våga sätta upp tex tonåriga dottern på den... Men som sagt, det är min känsla här och nu. På plats och i verkligheten kanske det är en helt annan sak.

En jättefin häst.

mvh Eva
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

hennes barnbarn på 4 år brukade ju rida den så:S
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Han reds alltid med något som gick från sadelgjorden mellan bena och någon gummi snodd? genom bett till tygeln.
Varför behövs det egentligen hela tiden. Skulle vara för att hästen skulle arbeta mer med ryggen och vara lättare för ryttaren att ta tag i hästen om det hände ngt/hästen gjorde ngt.

Japp han var 7 år.

Kastrerades som ca 8-månader gammal.

På bilden ser det ut som en thideman tygel som är dit satt på något knepigt sätt...
Ska du inte prov rida utan den nästa gång då???
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

hennes barnbarn på 4 år brukade ju rida den så:S
Du menar väl åka i skritt utan krav. De flesta fyraåringar kan knappt sitta kvar i traven, samtidigt styra en så pass stor häst hör inte till vanligheterna.

Ser jag till min egen, tyvärr lite för smarta, surmärr (en tvättäkta jäla pissmärr) så är hon hur snäll som helst när små barn och nybörjare sitter på. I skritt. Sedan när någon som har lite riderfarenhet sitter upp så letar hon direkt reda på ryttarens svagheter och utnyttjar dom till max. Plus gärna lite till = Inte trevlig ett jäla jota.
Väldigt få har ridit hästen med den äran och de ryms på handens ena fingrar. Resten har åkt av eller klivit av självmant.

Får väl ha hästskrället tills det är Trappalandadax

Flåt TS, lite offtopic

// Eva
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

så här fattade jag hjälptygeln som.

Det var ett par tyglar med ringar på.
Tyglarna var fästa vid bettet.
Sedan gick det en läderrem från sadelgjorden,mellan benen, där delades den av två gummisnoddar som gick genom bettet på vardera sida och som sedan satt fast i en av ringarna på tygeln på vardera sida. denna dag var det inspännet på den snällaste ringen men hon brukade ha på det starkaste.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Okej,
En Thidemantygel (i engelskridningens värld, vetefan vad den kallas i western).
Inte alls ovanligt att använda om man tex rider igång en häst som stått ett tag. Vanligt på en häst som kan vara lite het och vilja köra näsan i vädret.

Förekommer ibland oxå om ryttaren är en "latridare" etc...

mvh Eva
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

CindyLou- VAD säger din magkänsla dig om den här hästen?

Den säger att detta kanske kan var en häst för mej.
På marken: Han är himla gosig-vände tom bort huvudet från ägaren för att gosa med mej istället. Äldste sonen kunde borsta och springa omkring honom utan han brydde sej-han tyckte även om att stå och nosa/pilla i hans hår lite försiktigt. Det dumma är att han tar upp grimmskaftknutar/rider brunstiga ston/plockar av sin och andras grimmor/ är det en rundkorall av rep så hoppar han ut eller bara tar sej ut på ngt sätt. Han kunde tex inte gå förbi en hästskit på backen utan att lukta på den grundligt. Men allt detta ligger i hans personlighet även om jag tycker det är olater.
Ridningen: Nu försökte jag göra det bästa som otränad och med förlånga läder men jag kännde mej faktiskt trygg på honom. Lätt att styrka/stanna/backa. Skön att rida jogg på men man fick driva ganska kraftigt för att han skulle trava, den var då inte så jätteskön. jag hade svårt för att få honom att fatta galopp och även rätt galopp. Men den var skön och framåt. Jag själv hade lite svårt att samla honom (var ju svårare att rida i westernsadel än jag trodde) och så var det helt annorlunda att rida på långa tyglar.
Lite svårt att rida runda mjuka volter. han stannade gärna/gira inåt och sakta av. I trav och framför allt galopp var det svårt att rida igenom alla hörnen/volter då han bara saktade av/voltade nästan självmant.

Sambon är helkär och fattar inte varför jag letar fel hehe.

Det är svårt att få en quarter i dessa tider för det priset även om han inte är speciellt välriden i min smak. Ska ju kunna hoppa 1.20,slide-stop,spinn,roll-back å sånt men det är ju inget jag kan testa på.


I det stora hela så tycker jag väldigt mkt om honom, temperament,storlekmässigt.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Nu så är det att en annan helt plötsligt har provridit hästen och ska prova sin andra gång innan jag åker dit men jag hade förtur då jag var först.
Skulle besiktas av ägarens kompis innan prövotid.
Hovarna såg långa ut och ska verkas om 4 veckor för att de ska bli runda först.

OBS Tycker hemskt mkt om ägaren och menar inget illa. Vill bara ha svar på frågor angående hästköp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 659
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp