Ska köpa dressyrsadel...

Glimfeather

Trådstartare
Jag ska köpa en dressyrsadel och är så himla sugen på en Stübben Maestoso :d vad passar den för slags hästar? Har även gluttat lite på den nya ST Dressage...

Eller har ni några andra tips på vad som kan passa min häst? så jag vet vad jag ska titta på :)

Just nu är hon väldigt omusklad efter en lång vila. Hon ser ut så här:
http://img.photobucket.com/albums/v647/endoplasmatisk/longerar/bella068.jpg

Sadeln ska inte ingandlas förrän hon satt muskler, tidigast i mitten av sommaren. Senast hon var musklad såg hon ut så här: (ni behöver inte kommentera de långa tårna)
http://img.photobucket.com/albums/v647/endoplasmatisk/bella-frbttring.jpg

Sv: Ska köpa dressyrsadel...

När hon arbetar höjer hon ju ryggen lite, så jag tror att en Stubben Maestoso skulle ligga mkt bra faktiskt. Absolut värt att prova!
Harry Dabbs/Jaguar hade nog också passat.

Tack för svaret! Jag hoppas verkligen den passar. Har varit kär i den i flera år nu :)

Jag ska kika på de andra sadlarna också. I vilken prisklass ligger de?

Jag väger lite fram och tillbaka när det gäller bom eller bomlöst. Är inte så insatt i det här med bomlöst. vad finns det för fördelar/nackdelar när man jämför med en bomsadel? Vad ska man tänka på när amn provar ut en bomlös? Finns det sadelutprovare för sådana också?

Jag tycker personligen att maestoson är hård och smal att sitta i men jag har ju rätt bred rumpa:o . Däremot tror jag att den kan ligga mkt bra på fullblod (det var därför jag provred den)

Då kan man välja en större storlek ;) Har för mig att Stübben fick massa kritik för sina hårda sadlar så de gjorde maestoson mjukare :p Men jag har faktiskt aldrig provsuttit den själv. Det var en sadelmakare jag var med ut som sa det.

Den är så fin :love: Nån som provat maestoso de luxe?

Tack för svaret!

Väljer jag en bredare så passar den ju inte hästen!!! Och på längden får jag plats ju!
Jag är ganska nöjd med min dominus som tyvärr inte är helt 100 på min nuvarande häst..........(måttsydd åt den förra)

Du fick ju rekomenderat jaguar...... Har en sån, har bara en sak o säg::love: Har ALDRIG suttit i nåt skönare faktiskt, o alla som provsuttit har blivit helt tokkära dom oxå :angel:

{45788EEF-8E23-49AF-9076-7539D26CA10D}.jpg

Får ta och kika på en sån också då kanske! Vad har du den till för häst och vad gav du för den?

OJ vad högt den låg fram, men den kanske ska ligga så?

Bra sida som säljer mkt Jaguar, och dyl. bra beg. märkessadlar! :)
www.sadelkammaren.nu

Jo jag vet att den ligger högt fram......:( Där e den relativt nyomstoppad så stoppningen ska få sätta sig så ska jag mäta vinklen o skicka den på breddning sen...... Den ligger lite bättre nu än den gjorde där..........

Håller med dig, den ser ut att vara lite trång eller ligga för långt fram...

Glim, jag tycker du ska köpa en Prestige såklart! :angel:

Jag gillar också presige, iaf de jag har provat! vi har en i stallet men det är en ponnysadel. Vad för hästar ligger de bra på?

Okej, bra att du var medveten om det i alla fall! :)

Den absolut bästa dressyr sadel jag vet är en luc childeric kanske inte passar på fulblod men man kan nog få den smalare den är gudomlig o sitta i som en dörm.. :p :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Grejen med de sadlarna är väl att de måttsys efter hästen och på så vis är svåra att sälja/köpa begagnat. Och dyra att köpa nya. :angel:

Till trådskaparen:
Här finns bl.a. en Childeric, en Jaguar och en Cobra till salu begagnat.
www.sadelmagasinet.se :)

Tack!

Men jag vill helst köpa en ny. Blir jobbigt om jag måste stoppa om det första jag gör. En begagnad har ju ofta redan satt sig efter hästen som hade den innan. Och jag ska som sagt inte ha någon förrän till sommaren :p

enter.html

den hära ska det vara Luc Childéric Model DAC Saddle

Världens skönaste sadel måste jag säga:love:

Å andra sidan så är en ny sadel inte inriden och måste också stoppas om efter 6 månader eller så. ;)

Liknande trådar

Utrustning Ska köpa dressyrsadel till min dam denna vecka tänkte jag, ska såklart åka till utprovaren men tänkte se om ngn har en idé om vad jag...
Svar
4
· Visningar
1 232
Senast: BernT
·
Utrustning Som så många andra är jag vilse i sadeldjungeln...! :crazy: Letar en ny dressyrsadel till min häst, då den jag haft ger baktryck samt...
Svar
14
· Visningar
1 434
Utrustning Har inte så mycket att göra utan sitter och klurar på färg och modell på träns och lädergrimma till denna fröken. Tänkte shoppa lite...
Svar
8
· Visningar
1 353
Senast: -moa-
·
Utrustning Nu har den förväntade domen fallit över min sadel :cry::cry::cry: Eller ja, Den kommer bara passa i någon - en till två månader till... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka