Ska köpa dressyrsadel...

Sv: Ska köpa dressyrsadel...

Glimfeather skrev:
Nä, men jag rider hellre in en själv ;)

:D
Jag skulle gärna köpa en ny sadel, men alla som passar MIG (vet ingen som passar hästen än) kostar multiplikationstabell. :crazy:

Glimfeather skrev:
Tack för svaret! Jag hoppas verkligen den passar. Har varit kär i den i flera år nu :)

Jag ska kika på de andra sadlarna också. I vilken prisklass ligger de?

Jag väger lite fram och tillbaka när det gäller bom eller bomlöst. Är inte så insatt i det här med bomlöst. vad finns det för fördelar/nackdelar när man jämför med en bomsadel? Vad ska man tänka på när amn provar ut en bomlös? Finns det sadelutprovare för sådana också?

Jaguar: 20-30 000, HD: ca 14

De största nackdelarna med bomlöst är dålig tryckfördelning om man jämför med en passande bomsadel och dålig stötdämpning. De stora fördelarna är att man slipper tänka på att hästen snabbt växer ur den, och det är större chans att den passar under en längre tid än en bomsadel.
Men för och nackdelar är olika för olika märken.

Det finns mkt man ska tänka på vid bomlöst... Men det är nästan lättare om du säger vilket märke eller vilken typ du är ute efter så kan jag ge dig lite tips.
Det finns sadelutprovare för bomlöst, men jag vet inte om det är värt pengarna faktiskt.

Lägger till lite. :)

Sedan ska man väl fråga sig hur ofta en bomsadel faktiskt passar till 100% (om det ens är möjligt i det individuella fallet) och hur mkt man är beredd att lägga i pengar och tid och engagemang för att komma dit eller så nära man kan. ;)

En bomsadel kan inte passa till 100%, men det kan inte en bomlös heller. För jag anser att om en bomlös ska passa till 100% måste den även vara tryckfördelande och itne bara vara en skinnflärp som man slängt på hästen.

Ja, som jag skrev i första inlägget. Den nya Star trekk dressyr :)
en nackdel är ju att jag ite kan sitta upp från pall på min häst. jag måste alltså alltid ta stöd i stigbygeln och det får man inte på bomlöst eller?

Nej, men jag skrev inget om att varesig bomlösa eller bomsadlar kunde passa till 100%. ;)

Läste tydligen inte så noga :o ;) Kolla i min senaste tråd så kan du läsa lite om ST, dock har jag bara provat deras Endurance, inte dressyren.

Genom att man hoppar upp från pall hänger man inte lika mkt i stigbygeln, vilket gör att det är mindre risk att sadeln glider och bättre för hästen. Men man behöver inte hoppa upp från pall utan stigbyglar ;)

Hos vissa hästar kan man hoppa upp från marken utan att en bomlös glider, vid min häst kan jag hoppa upp från en pall utan att en bomlös glider.

Frågan är om det inte till och med är mindre riskfritt (om man tänker på sadelns skick) att sitta upp med vikt i stigbygeln (från pall) på en bomlös, den har ju ingen stoppning som kan bli sned som en bomsadel har? Fast hoppar man upp från höger/vänster varannan gång borde ju inte den risken vara så stor på bomsadel heller. :)

Jo, jag skulle också gärna hoppa upp från pall. Provade idag och det gick, men jag var ju fortfarande tvungen att ta stöd i stigbygeln. Min häst kan inte stå still nämligen :o Men hästen är rätt "takformad" så inget glider på henne, men frågan är hur bra det är för sadel/rygg...

Lord Owen: Skulle gärna hoppa upp från höger sida ibland, men hästen står aldrig still och jag har för dålig styrka i det benet...

Jag borde lära henne att stå still...

1. Lär hästen stå still, det är nyttigt och underlättar en hel del.
  2. När hon väl står stilla så är det bra för DIG, HÄSTEN och SADELN att sitta upp från båda håll. :)

Jag vet. Det var ju det jag sa ;) men hur lär man en 10-årig häst som aldrig lärt sig det?

Inte så himla svårt, det beror nog mer på psyket hos hästen än på hur gammal den är. Allt går att lära. :devil:

Men i stora drag.
Var konsekvent, ha tålamod och var tydlig med vad du vill att hon ska göra. Samt träna upp ditt svaga ben så att du blir smidigare. :D

Lord Owen skrev:
Frågan är om det inte till och med är mindre riskfritt (om man tänker på sadelns skick) att sitta upp med vikt i stigbygeln (från pall) på en bomlös, den har ju ingen stoppning som kan bli sned som en bomsadel har? Fast hoppar man upp från höger/vänster varannan gång borde ju inte den risken vara så stor på bomsadel heller. :)

Hur menar du? Att det skulle vara bättre att hoppa upp från marken i en bomlös än att hoppa upp från pall?

Om man hoppar upp fel i en bomsadel, dvs en hand på framvalvet och en på bakvalvet så är det lätt att sadeln blir vriden till slut. Då spelar det ingen roll om man gör det växelvis från åda sidor eller inte, sadeln mår inte bra av det.

Men det är helt okej att du tar stöd i stigbygeln! Man "hänger" inte lika mkt i stigbygeln om man hoppar upp från pall somj man gör om man hoppar upp från marken.

Glimfeather skrev:
Jag vet. Det var ju det jag sa ;) men hur lär man en 10-årig häst som aldrig lärt sig det?

Min är 15 år och hon kan det nu, började lära henne det när hon var 14 år :p
Hon står still nu..

Och jag sålde min bomlösa sadel (använde den ca 20 ggr) för att jag skulle köpa en hoppsadel och hade jag haft råd med båda 2 hade jag haft kvar dem båda oxå :)

Diabolical_Kitten skrev:
Hur menar du? Att det skulle vara bättre att hoppa upp från marken i en bomlös än att hoppa upp från pall?

Nej, jag menar att eftersom bomlösa inte har någon bom och stoppning som kan bli sned så kanske det är mindre riskfyllt om man ser till sadelns skick att hoppa upp med vikt i stigbygeln i en bomlös (den kan ju glida men det hör inte riktigt hit) än om man gör det med en bomsadel (som kan bli sned/vriden etc). Svårt att förklara enkelt. :o

Det beror på vilken bomlös... Framvalvet kan ta stryk, och i värsta fall knäckas. Har man en FF med koppjärn kan det bli ojämnt och man måste banka till det varje gång man ska rida = försvagar koppjärnet. Koppjärnet hos en ST kan säkert också töjas ut eller bli snett.

Så jag håller itne med dig om det...
Men om man tänker en bomlös utan koppjärnet eller hårt framvalv, DÅ spelar det väl ingen roll för sadeln, men den kommer nog glida utav bara helvete ;)

Jag tänkte på en bomlös utan hårda grejer framtill ja. :D
Annars är det nog precis som du säger!

Liknande trådar

Utrustning Ska köpa dressyrsadel till min dam denna vecka tänkte jag, ska såklart åka till utprovaren men tänkte se om ngn har en idé om vad jag...
Svar
4
· Visningar
1 232
Senast: BernT
·
Utrustning Som så många andra är jag vilse i sadeldjungeln...! :crazy: Letar en ny dressyrsadel till min häst, då den jag haft ger baktryck samt...
Svar
14
· Visningar
1 430
Utrustning Har inte så mycket att göra utan sitter och klurar på färg och modell på träns och lädergrimma till denna fröken. Tänkte shoppa lite...
Svar
8
· Visningar
1 353
Senast: -moa-
·
Utrustning Nu har den förväntade domen fallit över min sadel :cry::cry::cry: Eller ja, Den kommer bara passa i någon - en till två månader till... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka