Bukefalos 28 år!

Ska män få jobba med barn? utbruten från P1 dokumentär hästgården

Men jag gav ett exempel. Kvinnor som lurar sig till en graviditet. Om någon kollektivt anklagar kvinnor för att göra detta (eftersom fenomenet bara gäller kvinnor, män blir inte gravida) håller jag med dem. För JAG tycke OCKSÅ att det är för djävligt.

På ett personligt plan kan jag inte drabbas. Jag har inte gjort detta, lurat mig till en graviditet. Och det bör väl "alla män" också känna - om man inte är förövare.

Fast skillnaden är väl att åtminstone jag aldrig sett något påstående om att "alla kvinnor" lurar sig till graviditeter.
Medan det är vanligt att hävda att "alla män" är potentiella förövare. Åtminstone här på buke och i vissa kretsar ser det ut att vara den rådande uppfattningen: det är tydligen bara fåtalet (inte alla - införstått de flesta - män...)
Stor skillnad.
 
Inte alla män! Det är ju bara till 99 % av förövarna som är män.
Ja, men det är inte 99% av männen som är förövare.
De flesta män är inte förövare.
Det vill säga, förfärligt att smeta ut kollektiv skuld.

"Du är egentligen lite skyldig för att du är man. Och eftersom du är man, så borde du vara jätteaktiv i att påtala att det är ett problem. I alla situationer. För om du inte höjer rösten eller agerar så fort någon man är förövare, så är du också medskyldig."

Tillspetsat men inte långt från beskrivningarna här.

Jag tycker att problemet i första hand ligger på individ-basis. Attityden hos vissa individer och i vissa sub-grupper.
 
Jag säger, återigen, att om man är så himla brydd om det självklara (inte alla... etc) att det tillåts ta fokus från sakfrågan (övergreppen) kan man inte vara så himla brydd.

Självklart min personliga åsikt.

Om man tycker att det är så viktigt att hävda att alla män är potentiella förövare att man inte kan hålla sig till att diskutera sakfrågan så verkar man mer angelägen att skuldbelägga alla män, än att diskutera sakfrågan.
 
Fast skillnaden är väl att åtminstone jag aldrig sett något påstående om att "alla kvinnor" lurar sig till graviditeter.
Medan det är vanligt att hävda att "alla män" är potentiella förövare. Åtminstone här på buke och i vissa kretsar ser det ut att vara den rådande uppfattningen: det är tydligen bara fåtalet (inte alla - införstått de flesta - män...)
Stor skillnad.

Precis, syftet är att nedvärdera män generellt (eller egentligen bara vita medelålders män), inte att se och försöka förstå problemet med sexuella övergrepp mot barn.
 
Inte alla män! Det är ju bara till 99 % av förövarna som är män.
Enligt SCB fanns det 5 013 547 st män sista december 2016 i Sverige. Hur många av dessa är förövare. När du vet det så blir det lättare att räkna ut hur många % av männen som är förövare. Så hur många manliga förövare fanns det i Sverige sista december 2016
 
Om de skapas som våldtäktsmän skapas så tror jag att man antagligen får försöka ta höjd för det snarare?

Dvs svårt att rensa ut.
Jag tror att forskningen visar på att man inte föds som en person som förgriper sig på andra. Inte ens barn med psykopatiska drag behöver bli brottslingar utan kan lära sig att leva efter samhällets regler. Det är snarare så att det är något i mansrollen som ger detta utslag samt stora utslag i andra våldsbrott vilket man behöver titta på. Psykologiska faktorer snarare än biologiska. Möjligen att något samspelar.
Här är en teori: https://www.svt.se/opinion/jorgensen-o-hallqvist-om-overgrepp
https://www.forskning.se/2016/11/09/unga-sexforbrytare-inte-alltid-den-du-tror/
http://www.offclinic.se/foralder/ungdomar-med-sexuella-beteendeproblem/
 
Om man tycker att det är så viktigt att hävda att alla män är potentiella förövare att man inte kan hålla sig till att diskutera sakfrågan så verkar man mer angelägen att skuldbelägga alla män, än att diskutera sakfrågan.
Fast är inte det där en syftningsfråga? Om jag inte kan särskilja de män som begår övergrepp från de män som inte begår övergrepp så blir ju alla potentiella förövare i min riskbedömning när jag möter en man på gatan på kvällen till exempel eller om jag ska gå på en dejt.

Det vanskliga är ju också att det är de personer man litar på som utsätter en, det är inte random snubbe så jag kan inte skydda mig för jag kan inte vet vem det är mer än att det sannolikt är en man. Det som metoo visade på är ju också att i stort sett alla kvinnor varit utsatta någon gång i sitt liv. Om inte enligt brottbalken bevisliga övergrepp så åtminstone gråzon med tjatsex/husfridssex, någon som tar på en olovandes och så vidare.

Här finns ett bra program där män pratar om det själva: https://www.svtplay.se/parisa-pratar-metoo-med-killar
 
Ja, men det är inte 99% av männen som är förövare.
De flesta män är inte förövare.
Det vill säga, förfärligt att smeta ut kollektiv skuld.

"Du är egentligen lite skyldig för att du är man. Och eftersom du är man, så borde du vara jätteaktiv i att påtala att det är ett problem. I alla situationer. För om du inte höjer rösten eller agerar så fort någon man är förövare, så är du också medskyldig."

Tillspetsat men inte långt från beskrivningarna här.

Jag tycker att problemet i första hand ligger på individ-basis. Attityden hos vissa individer och i vissa sub-grupper.

Ja, så fort man bejakar en skadlig mansnorm är man skyldig. När man inte protesterar eller ingriper när den manifesterar sig är man skyldig. Skyldig till att inte göra det som är rimligt för att motverka.

Jag anser dock att skulden inte ligger enbart på män utan oss alla som medborgare. Den jag fråntar skulden är den som utsätts.

Skulden är dock inte kollektiv. Var och en får rannsaka sig själv och bedöma huruvida man gör och har gjort vad man kan för att motverka. Jag gör det numer men har inte alltid gjort det, därför känner jag skuld för vad jag inte gjorde som yngre.

I en sådan rannsakan tror jag att näst intill 100% av alla män och kvinnor ser att de inte gjort vad de kunnat vid varje tillfälle.

Och tillfällen att agera uppkommer varje månad, tyvärr, så det är en löpande process.

Men varje gång ett övergrepp, verbalt som fysiskt, mot individ eller gruppen kvinnor, litet eller stort - för göras oemotsagt - eller värre bejakas med ett höhö eller skratt, är ett misslyckande för oss alla. Alldeles särskilt för män.
 
Enligt SCB fanns det 5 013 547 st män sista december 2016 i Sverige. Hur många av dessa är förövare. När du vet det så blir det lättare att räkna ut hur många % av männen som är förövare. Så hur många manliga förövare fanns det i Sverige sista december 2016

Om man räknar sexualbrott, våld och misshandel så var det 88 920 män av dessa 5 013 547 stycken som ägnade sig åt dylikt. Dvs ~1,77 % av alla män och hur man får det till att "alla män är potentiella förövare" är för mig en gåta.
 
Om man räknar sexualbrott, våld och misshandel så var det 88 920 män av dessa 5 013 547 stycken som ägnade sig åt dylikt. Dvs ~1,77 % av alla män och hur man får det till att "alla män är potentiella förövare" är för mig en gåta.
Det handlar väl om att i det här patriarkala samhället får tjejer lära sig att vara rädda för män, att ha strategier när man går själv på kvällarna, hur man ska undvika att bli utsatt osv osv. Hur ska man i det läget veta vilka män som tillhör de 1,77% som är förövare?
 
Om man räknar sexualbrott, våld och misshandel så var det 88 920 män av dessa 5 013 547 stycken som ägnade sig åt dylikt. Dvs ~1,77 % av alla män och hur man får det till att "alla män är potentiella förövare" är för mig en gåta.
För mig med. Hur får man ihop detta? Frågan som måste ställas är: Alla kvinnor här på Bukefalos som har ihop det med en man hur kan ni ha ihop det med en potentiell förövare och hur kan en del av er skaffa barn med en potentiell förövare samt ur kan ni utsätta era barn för en potentiell förövare genom att bo under samma tak. Tacksam för svar
 
Det handlar väl om att i det här patriarkala samhället får tjejer lära sig att vara rädda för män, att ha strategier när man går själv på kvällarna, hur man ska undvika att bli utsatt osv osv. Hur ska man i det läget veta vilka män som tillhör de 1,77% som är förövare?
Samma sak som hur ska jag veta vilken trisslott jag ska köpa för att få en vinst. Eller vilka hästar ska jag spika för att få full pott på en V75:a. Hur ska jag veta det
 
Om man räknar sexualbrott, våld och misshandel så var det 88 920 män av dessa 5 013 547 stycken som ägnade sig åt dylikt. Dvs ~1,77 % av alla män och hur man får det till att "alla män är potentiella förövare" är för mig en gåta.
För mig med. Hur får man ihop detta? Frågan som måste ställas är: Alla kvinnor här på Bukefalos som har ihop det med en man hur kan ni ha ihop det med en potentiell förövare och hur kan en del av er skaffa barn med en potentiell förövare samt ur kan ni utsätta era barn för en potentiell förövare genom att bo under samma tak. Tacksam för svar
Jag tror de menar att när man ser en man så vet man inte om han är en man som kan begå övergrepp. Det syns inte utanpå.
Det betyder inte att alla män begår våldtäkt.
När jag går på dejt vet jag inte om han är okej eller inte. Därför måste jag vara lite försiktig.
 
Det vore hemskt tråkigt (och för övrigt sjukt!) om alla män förbjöds att vara idrottslärare/förskolelärare/osv. Mitt barn har lite svårigheter med bla tal, och herregud vilken hjälp vi fått av barnets manliga förskolelärare, han har verkligen funnits och ställt upp, kommit med tips och råd, pushat på här och där för att vi ska få den hjälp vi förtjänar. Och barnet hade han som absoluta favorit! Nu har han tyvärr bytt arbetsplats, och han är högt saknad av barnet, och jag tänker på vad vi skulle ha gått miste om ifall vi aldrig mött honom.
 
Du jämför alltså en vinst på triss med sexuellt utnyttjande, antastande eller t.o.m våldtäkt? På riktigt?
Nej, jag svarade på frågan hur ska man veta vilka män av 1,77% som är förövare. Och jag skrev, hur ska man veta vilken trisslott man ska välja för att få en vinst. Dvs man kan inte veta vilka män som är förövare i förväg och man kan inte veta vilken trisslott man ska välja för att få vinst i förväg
 
Nej, jag svarade på frågan hur ska man veta vilka män av 1,77% som är förövare. Och jag skrev, hur ska man veta vilken trisslott man ska välja för att få en vinst. Dvs man kan inte veta vilka män som är förövare i förväg och man kan inte veta vilken trisslott man ska välja för att få vinst i förväg
Och frågan är ju då hur vi ska gardera oss mot denna grupp?
För de som utsätts för dem kan få sina liv förstörda.
 
Men män tycker att det är förjävligt att barn utsätts, män inom idrottsrörelsen pratar om problemen, de försöker hitta lösningar men nej de syns inte i media för det är inte lika intressant att göra reportage om. RF jobbar för att hitta sätt att skydda barnen utan att det inskränker på idrottandet. Män reagerar men det gäller även att lyssna, och inte anta att de inte reagerar.
Jag förstår inte var idén om att de inte bryr sig kommer ifrån? :confused:

För egen del var reaktionerna efter metoo ett tydligt exempel på det. Hur många kvinnor uttryckte sig inte? Men hur få män var det inte som stod på barrikaderna? Självklart var det massor av män som stödde/stödjer det, men i andel mot hur många kvinnor som yttrar sig känns de sorgligt få. Vet några eldsjälar som försökte dra igång stödgrupp i sin yrkeskategori efter metoo (för män) där de skulle kunna jobba vidare med problemet som uppenbarligen var stort inom deras jobb. Det var ytterst svalt intresse. Hur många av de som ifrågasatte metoo och tyckte att det räcker nu, det är hetsjakt, varför prata om saker nu som hände för tio år sedan etc- hur många av de var män jämfört med kvinnor? Jag la faktiskt ut en fråga om detta på min Facebook där jag har en väldig blandning av människor, undrade var männen fanns i debatten och hyllade den ENDA mannen jag hade i mitt flöde som skrivit något stöttande till drabbade kvinnor (såg däremot flera som ifrågasatte metoo på olika sätt). Fick svar av två att de inte vet vad de ska skriva så då är de hellre tysta. Jag hoppas ju bara att de inte är tysta om de ser saker irl. Så jo jag kan absolut se att man undrar var männen håller hus. Kolla Katarina Wennstams kommentarsfält när hon drar upp saker (som tex att UG tycker det är lämpligt att fråga utsatta kvinnor om de inte tänkte på förövarens familj innan de anmälde sexualbrott..), är det stöttande är det kvinnor, är det ifrågasättande är det ofta män. Jag gissar att många av de vettiga männen håller tyst men det gör ju att det blir svårare att jobba med det, för de goda männens tystnad har ju gjort att de med taskig mentalitet kunnat hållas i sin gubbsfär.

Jag säger, återigen, att om man är så himla brydd om det självklara (inte alla... etc) att det tillåts ta fokus från sakfrågan (övergreppen) kan man inte vara så himla brydd.

Självklart min personliga åsikt.

Ja jag kan hålla med. Om någon tar upp tex misshandel eller sexualbrott och man istället för att tänka "vad kan vi göra" spontant vill säga "men JAG har ju inte gjort nåt" då är man verkligen inte en del av problemlösningen. Det är en mycket underlig prioritering.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 722
Senast: hastflicka
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 064
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp