Bukefalos 28 år!

Ska man byta bett och nosgrimma ibland?

R

Real_Life

Vi har en islandshäst som gått på ridskola typ halva sitt liv. När han kom hade han remontnosgrimma och ett bett som var 125 mm långt :crazy:
Vi böt till ett 105 mm-bett och engelsk nosgrimma. Det har han gått bra på ända tills nu, då han har börjat bita sig fast i bettet för att slippa jobba.
Vad ska man göra åt det? Vi har fått tips att prova byta bett. Kan det vara en lösning på problemet? Isåfall, vad ska vi prova för bett?
Mamma vill prova ett rakt, men jag har fått för mig att raka bett kan bli "starka" om man är något hård i handen (vilket min mamma kan vara ibland, speciellt då hon blir rädd t.ex. i galoppen). Därför tycker jag inte att vi ska ha ett allt för skarpt bett på honom. Vad tror ni om ett vanligt, tvådelat? Eller något annat tips?

Har ju också hört att man ska byta nosgrimma ibland för tänderna. Nu rider vi ju inte alltid med nosgrimma (mamma brukar ha det, jag har det endast vid uteritter med andra hästar/hoppning) men dom gånger vi gör det då. Nu rider vi som sagt på engelsk, jag brukar spänna den väldigt löst men jag tror mamma spänner den något hål "hårdare" (alltså långt ifrån hårt, men inte riktigt lika löst som jag om ni förstår). Om vi ska prova byta, vad ska vi då ha? Remont eller pullar?
 
Sv: Ska man byta bett och nosgrimma ibland?

Ja, för någon månad sen. Han hade en vargtand som drogs bort och sen blev han mjukare i munnen, men nu är alltså problemen tillbaka.
 
Sv: Ska man byta bett och nosgrimma ibland?

Det kanske blir bättre om ni byter bett? Det kan funka...

Tänk även på att hästar kan bli stumma och "bråkiga" i munnen av spänningar någon annanstans i kroppen. Det kan vara istort sett vad som helst, en öm bogmuskel, en sträckning någonstans eller en öm rygg. Ta ut en equiterapeut eller liknande som får kolla HELA hästen!
 
Sv: Ska man byta bett och nosgrimma ibland?

Har du nåt tips på vad vi kan prova för bett?
Ska kolla om det blir bättre med ett annat bett, annars får vi ta ut någon då!
 
Sv: Ska man byta bett och nosgrimma ibland?

Ett rakt odelat bett är som många tror inte alls skarpt utan ett av de snällaste bett man kan rida på. Vissa hästar kan tycka att trycket på tungan blir för mycket med ett odelat metallbett men det finns odelade bett i syntet (Typ Happy Mouth) som är böjliga som de flesta hästar gillar.

Du kan testa tvådelat men det är ofta ett bett som stör hästen då det viker sig och kan trycka i gommen på hästen när man tar i det med båda tyglarna samtidigt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 346
Senast: Badger
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 095
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 851
Senast: Ace
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 305
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp