Ska skaffa hund!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Saril
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 912
S

Saril

Jag har bestämt mig för att skaffa hund :)

Om två veckor åker jag och kollar på en pudel, drygt ett halvår gammal. Börjar bli lite nervös...

Vad ska man fråga om? Jag antar att det är som med katter att de bör ha ID-märkning och vara registrerade. Vad mer? Vad ska man kolla på? Känner mig alldeles stirrig :eek:

Sv: Ska skaffa hund!

Grattis pudlar är trevliga!

Unghunden skall var besiktigad utan anmärkning, vaccinerad(vaccinations kort om den ej har stamtavla), avmaskad, chipp märkt och skall registreras hos jorbruksverket.

Det är bra om det är en uppfödare som du kan ha kvar kontakten med så du kan fråga om det är något du undrar över något efter du fått hem unghunden. Samt att ha kontakt med även när unghunden blivit vuxen.

Vad äter den för foder? Ev få med foder eller köpa samma så allt inte blir helt nytt för hunden. Du behöver tid med din nya hund speciellt i början. Så den känner sig trygg i sitt nya hem och lär känna sin nya matte/familj.

En egen liggplats till hunden? Mat och vatten skål, koppel, halsband, hundbajspåsar inte att glömma. Borste, schampo och balsam, kolotång, en fön att torka pälsen med. Kolla om dom trimmat själv eller lämnat in på hund trim. Om du eventuellt kan få hjälp med trimming om du vill lära dig själv eller gå på någon kurs om det är vardags klippning. Ett lite apotek med klisterlinda, kompresser, något att ev tvätta sår med, febertermometer och pincett kan var bra att ha hemma om olyckan skulle var framme. Tydliga regler är bra.

Glöm inte att att ha trevligt och gostigt med din nya vänn!

Mvh
Pudlan

Senast ändrad:

Glömde fråga vad för Pudel det är? Toy, dvärg., mellan, stor?

Jag har en aprikos dvärg pudel tik.

Tusen tack för svaret!

Svart dvärg eller mellan blir det :)

Du har ingen bild på din tik?

Vad roligt att du ska skaffa en pudel. En del av vad du bör fråga om har raden tagits upp. Säljs hunden av uppfödaren eller är det en omplaceringshund?

Har hunden stamtavla och är reggad i skk? När man köper en pudel bör man se till att föräldrarna är DNA-testade mot prcd-PRA, ögonlysta och kollat patellasatusen.

Jag har själv en dvärgpudelkille på 5 år och måste säga att man kan inte hitta en bättre och trevligare ras:love:.

Att tänka på innan man skaffar pudel är att det krävs en del pälsvård ( Ska kammas regelbundet och klippas). Det är även en ganska aktiv ras som behöver en del motion vilket många inte tänker på. Tycker man allt för ofta ser understimulerade pudlar:(

Lycka till med hunden!

PS: Finns en bra pudeltråd här inne på buke som jag kan rekommendera.

Ska skriva en lapp med frågor som jag tar med mig när jag åker och hälsar på. Jag får ta och skriva i pudeltråden sen när jag vet hur det blir :laugh:

Jättefin hund du har Pudlan! Åh vad jag ser fram emot att få en egen krulltott :D

Tack!
Mattes lilla följeslagare. Men hon får inte var i stallet eller i hästhagarna. Annars är hon med mig överallt. Det är roligt med pudel. Nu är jag inte någon super trimmare men det är kul.

Håller tummarna att allt går bra med vovsen. Är det en tik eller en hane?
Mvh
pudlan

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 614
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 985
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 916
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31