Ska/skulle ni flyga nu?

Bukefalos 30 år!

Seabaz

Trådstartare
Klimatfrågor om flyg öht undanbedes Tack.
Jag har inte besökt min ar och mina syskon i Sverige sedan 2017. Några av dom har barn i förskoleåldern som jag aldrig träffat.
Jag har precis fått mitt Australienska medborgarskap och ska ansöka om Pas ASAP Som är nödvändigt för attresa in igen efter utlandsresa.
Vi har (hade?) Planerat att resa i Juli i år. Men med allt som händer i världen just nu, är jag inte säker om jag vill boka biljetter?

Normalt kunde vi ju flyga andra vägen över från Aus to Swe. Via USA. Men känns som om deras gränser mellanlandning är lika hårda ultimatum nu som att flyga över krigs zon?

Vi kan vänta.
Men funderar? Hur tänker ni? Skulle ni flyga idag Swe-Aus ? (Eller i vårt fall Aus-swe?)

Jag skulle flyga - via Dubai till och med. Och jag skulle välja Emirates! Dels för att de är trevligast men också för att jag tror man har bäst chans till kompensation/ändringar/etc etc om det skulle bli struligt. Men jag skulle flyga! (Gärna Business...! A380! Värt vartenda öre på en så lång resa! Är ni två som ska resa?)

Jag har inte besökt min ar och mina syskon i Sverige sedan 2017. Några av dom har barn i förskoleåldern som jag aldrig träffat.
Jag har precis fått mitt Australienska medborgarskap och ska ansöka om Pas ASAP Som är nödvändigt för attresa in igen efter utlandsresa.
Vi har (hade?) Planerat att resa i Juli i år. Men med allt som händer i världen just nu, är jag inte säker om jag vill boka biljetter?

Normalt kunde vi ju flyga andra vägen över från Aus to Swe. Via USA. Men känns som om deras gränser mellanlandning är lika hårda ultimatum nu som att flyga över krigs zon?

Vi kan vänta.
Men funderar? Hur tänker ni? Skulle ni flyga idag Swe-Aus ? (Eller i vårt fall Aus-swe?)

Det är självklart du ska åka om det känns tryggt nog.

Hur funkar det via Bangkok? Jag flög med Thai till Auckland för länge sen, Stockholm - Bangkok - Sydney - Auckland.
Har dock fått höra att Thai inte håller samma klass längre.

Jag har en god vän i Egypten som ursprungligen är från Sydney. Hen flög nyss hem på sitt årliga besök hos sin familj. Rutten gick denna gång över Istanbul - Bangkok - Sydney, Flygbolag: Turkish Airlines.

Jag flyger själv ner till Egypten om ett par veckor och väljer också Turkish över Istanbul.

Så jag flyger.

Hur funkar det via Bangkok? Jag flög med Thai till Auckland för länge sen, Stockholm - Bangkok - Sydney - Auckland.
Har dock fått höra att Thai inte håller samma klass längre.
Dotterns pojkvän blev sittande i Bangkok nyligen då hans flight via Dubai var inställd. Han bokade om med Air France, som dessutom flög direkt till Paris!

Vi kan vänta.
Nej.

Jag hade tvekat just exakt nu, men är ingen rutinerad långflygare eller backpacker.
Hur länge innan måste du boka resan?

Vi kan vänta.
Jag hade absolut kunnat flyga den sträckan nu

Jag skulle nog undvika att boka flyg som innebär stopp i Mellanöstern. Kanon du hitta något som inte innebär byte/mellanlandning där, så skulle inte jag bry mig mer. Tror generellt att flygbolagen lärt sig, lite sent, att man flyger runt områden där det pågår en väpnad konflikt.

Vi kan vänta.

Jag hade utan tvekan flugit men undvikt mellanlandning i Mellanöstern. Jag har kollegor från Australien som varit i Europa och Afrika efter att kriget började och det är lite knöligare med byten osv men det har varit fullt görbart.

Jag hade flugit.
Möjligen undvikit mellanlandning i Mellanöstern.

Flyger planet förutsätter jag det är säkert.
Tror inte varken piloter eller flygbolag skulle lyfta om det var osäkert.

När en kompis flög för några år sedan flög de mellan Australien och Kanada. Det kanske är görbart att göra om du inte vill flyga via usa (var dock under pandemin så ingen aning om det går direktflyg idag).

Bor i Melbourne och har bokat flyg i slutet av Juli med Thai da det kandes battre an att flyga via Dubai eller Doha. Hade dock helst velat flyga med Qatar eftersom jag alltid flugit med dem och deras buisness class ar suveran. Thai ar ok och deras biljettpriser fortfarande overkomliga dock far sitta 4.5hr i Bangkok (i-landsproblem). Kollade priser med Singapore men det innebar ett extra stopp och nastan dubbla priset.

Kanner manga svenskar fran Melbourne som bokat biljetter for att aka hem till svensk sommar och nastan alla har bokat med Thai.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka