Bukefalos 28 år!

skabb igen?

Milosari

Trådstartare
jag misstänker att loke har fått rävskabb igen, för tredje hösten i rad. men hur är det möjligt? vi bor inte i samma stad som tidigare, vi rör oss alltså inte i samma marker eller umgås med samma hundar och han äter inte ens samma mat som för ett år sedan. första året blev minina också smittad men förra året och i år har varken hon eller astor kliat sig. är en del hundar helt enkelt känsligare än andra? eller kan det vara något annat? vi ska till vet idag men skabb är ju inte helt enkelt att diagnostisera.

tråkigt är det hur som helst, ännu en höstsäsong borta och stackars lille loke bara kliar sig och kliar sig :(
 
Sv: skabb igen?

jodå, veterinären trodde också på rävskabb och tydligen är vissa hundar helt enkelt väldigt känsliga och börjar klia sig så fort de får några skabbdjur på sig. denna vet sa också att jag inte behöver vara så orolig för att det ska smitta de andra hundarna och vi har bara fått tävlingsförbud i en vecka :). vi pratade också lite om noskvalster som loke har haft x antal gånger och hon menade att det var mycket mera smittsamt och att då var det väldigt viktigt att behandla alla hundarna i hushållet. nu fick jag välja själv om jag vill behandla minina eller inte (astor kan inte behandlas)?

hur som helst så undrar jag om det finns något man kan göra för att skydda sig mot rävskabb? jag kan ju inte hålla mig borta från strandängarna och skogen, men bör kanske vara lite försiktig runt oktober månad (kollade på de gamla medicinförpackningarna. jodå, oktober är tydligen en skabbmånad...), men finns det något annat man kan göra?
 
Sv: skabb igen?

Är inte säkert din hund blivit smittat precis nu, utan snarare tidigare i sommar. Det tar ett tag innan de börjar klia sig från det de har blivit smittade.

Jag får själv behandla alla mina mot skabb vid den här tiden på året, slår aldrig fel. Och hur kul är det när vi just då hade 9 hundar här hemma :crazy: ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 007
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 110
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp