Skäcktravare :-)

Sv: Skäcktravare :-)

A, vi har skrivit de ;-)
Så.... ska man lita på detta dna prov då? tror ni inte dom ljugit ihop nåt?
Ja e alltid så skeptisk..

Varför skulle SLU ljuga??? Det är ju inte uppfödaren som gjort analysen liksom. SLU gör det ju på uppdrag av STC.

Pengar???
Nä jag vet inte. Ja e så skeptisk mot mycket.
det stämmer säkert.
Hoppas han kommer ut på banan om ett par år!

ja man vet ju aldrig ;-)

Jag läste en amerikansk travtidning för många herrans år sen där de hade ett reportage som hette "When white goes wild". Där togs flera exempel upp på föl som fötts med allt från onormalt stora vita tecken till fläckar och ren skäckfärg trots "normalfärgade" föräldrar. Har för mig att en svensk avkomma till Nuclear Kosmos blev i det närmaste helt vit med lite bruna stänk. Så skäckfärg hos travare förekommer visst utan fusk, jag tycker det skulle vara intressant att hitta genen/genkombinationen som orsakar detta. Kan inte finna någon anledning till att SLU och STC skulle "fuska" bara för att det föds en fläckig travare, så unikt är det faktiskt inte. Men visst SLU behöver alltid pengar, några hundra miljoner per år skulle sitta fint, det hivar säkert uppfödaren upp bara för att få sin "halvtravare" registrerad hos STC.:idea:

Senast ändrad av en moderator:

OK! bra! Jag har ingen stor koll på gener o sådant så då går de ju säkert!
Kanske inte så nödvändigt, men intressant att hitta genen ja!

Den där efter nuclear Kosmos som du täntker på är Hagas joker. Han är reggad som skimmel, men på den fölbild jag såg så var han brunskäck.
Du har inte kvar den där tidningen med faktan, skulle vilja läsa, gillar sådant, eller vet vad den hette.

Oj...jag har för mig att den hette "The Horseman" och kom ut någon gång i mitten på 90-talet. Det var en arbetskollega som hade den. Tyvärr för jag skulle vilja kolla in det igen.

Senast ändrad av en moderator:

Den där efter nuclear Kosmos som du täntker på är Hagas joker. Han är reggad som skimmel, men på den fölbild jag såg så var han brunskäck.
Du har inte kvar den där tidningen med faktan, skulle vilja läsa, gillar sådant, eller vet vad den hette.
En ren spekulation:
Jag skulle gissa att den har färgbestämts av ID-kontrollanten som "brsk" och möjligen att den som fört in den i stamboken har snabbtolkat det som en felaktig förkortning av brskm, eftersom skäckfärgen normalt inte finns i rasen.
Vilket vi nu vet att den gör...

Men varför har då inte ägaren/uppfödaren oppunerat sig.? Hade jag haft en travare som skulle reggas som skäck så hade jag kämpat och gnällt, det är ju lite specielt.
Fan vad taskigt om det är så. Undrar om man kan få ändrat sådant senare. Undrar om man kan få en travares färg ändrad då hästen blivit äldre. Typ min, hon är reggad som brunskimmel, men nu 15 år senare är hon en klassisk flugskimmel.

Pappa upp i dagen! Eller hur?
(Tagna med tillåtelse ur Percivals album på pixbox)
23150753.jpg

23150577.jpg

23150582.jpg

23150583.jpg

23150584.jpg

Kotorna rättade till sig alla fall!

Föredrar ändå en brun med stjärn eller en svart med bläs och ett par strumpor.

Gillar inte skäckar.
Dom ser så..hmmm...osymmetriskt fläckiga ;)

AM

Du vet inte mera om den där evt Skäcken i hagen.

Finns det mera info om skäcken som stod där. Nyfiken.

Hos oss flyr alla när travskolan kommer med sina små ponnyer:D, de funderar vad det är för slags konstiga djur!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Ändrad ordningsföljd i stället för diskning? En fråga som länge varit på tapeten. Nu hoppas Jägersros tränarkår på...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) På lördag var det meningen att Conrads Lena, som skrällde i V75 på Halmstad i slutet av januari, skulle ha startat i Stoloppet...
Svar
0
· Visningar
692
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Roger Wittman delägare till Igor Font berättar för websidan Catch-Glory de om framtidsplanerna och förhoppningarna inför...
Svar
0
· Visningar
658
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Nu är Gift Kronos redo. Jimmy Takter är helnöjd med hästen och snart vankas det debut på amerikansk mark för Stall Courants...
Svar
0
· Visningar
641
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka