Skada av lindning.

attempt

Trådstartare
Om man lindat benen med elstiska lindor med liniment under i några dagar, är det farligt?

Jag har lindat min hästs ben nu i en vecka ungefär, och han har fått som små bucklor på benet (som om lindorna suttit för hårt, men det har dom inte)

En tjej i stallet sa att det var bister (tror det hette så) :confused:

Någon som vet vad man ska göra åt det?
 
Sv: Skada av lindning.

Rebeccah skrev:
Om man lindat benen med elstiska lindor med liniment under i några dagar, är det farligt?

Jag har lindat min hästs ben nu i en vecka ungefär, och han har fått som små bucklor på benet (som om lindorna suttit för hårt, men det har dom inte)

En tjej i stallet sa att det var bister (tror det hette så) :confused:

Någon som vet vad man ska göra åt det?


ja det är skadligt ja.
du ska ALDRIG linda över liniment om det inte står på flaskan att det är OK att göra det. De flesta liniment står det särskilt på att man INTE ska linda över.

dessutom ska du aldrig ha elastiska bandage som stall bandage heller - det blir HELT fel och har motsatt effekt mot det du vill åstadkomma med stallbandage, dvs du vill öka blodcirkulationen.

det är säkert blister skador - det är bränn skador som uppstår med liniment under linda.

är det rena sår? tvätta med koksalt lösning och låt det lufta. se till att hästen inte utsätts för smutsig box med bakterier, eller lerig hage....
gör aldrig så igen utan att läsa på om liniment och lindning, lova det!
 
Sv: Skada av lindning.

Jag skulle spola av benen.

Jag använder numera ALDRIG elastiska lindor.
de kan förorsaka mer lidande än nytta.
Jag har haft min beskärda del av detta o lärt mig den hårda vägen.

Förr fanns det bara elastiska lindor, iallafall mest vanligt.
 
Sv: Skada av lindning.

mackan skrev:
ja det är skadligt ja.
du ska ALDRIG linda över liniment om det inte står på flaskan att det är OK att göra det. De flesta liniment står det särskilt på att man INTE ska linda över.

dessutom ska du aldrig ha elastiska bandage som stall bandage heller - det blir HELT fel och har motsatt effekt mot det du vill åstadkomma med stallbandage, dvs du vill öka blodcirkulationen.

det är säkert blister skador - det är bränn skador som uppstår med liniment under linda.

är det rena sår? tvätta med koksalt lösning och låt det lufta. se till att hästen inte utsätts för smutsig box med bakterier, eller lerig hage....
gör aldrig så igen utan att läsa på om liniment och lindning, lova det!


Det står på flaskan att man kan använda den under lindning. Sånt är jag noga med, för jag vet en annan tjej som gjorde så med ett liniment som inte var anpassat till lindning, och hennes häst fick brännskador. Men detta linimentet jag hade var anpassat till lindning, stog det.

Vad är elsastiska bandage bra för då? Lindorna jag använde var först fleece och sedan elastiskt.

Dt är absolut inga sår eller början till sår, bara buckligt liksom. Som knottbett.

Herregud, jag känner mig helt rubbad i hela huvudet. Jag borde inte ha häst.. :crazy:
 
Sv: Skada av lindning.

axel skrev:
Jag skulle spola av benen.

Jag använder numera ALDRIG elastiska lindor.
de kan förorsaka mer lidande än nytta.
Jag har haft min beskärda del av detta o lärt mig den hårda vägen.

Förr fanns det bara elastiska lindor, iallafall mest vanligt.


Och numera finns det dessvärre dessa med fleece innan och elastisk utan, som säljs som "allt i ett" och lockar folk att skita i paddar under... :eek:
 
Sv: Skada av lindning.

Rebeccah skrev:
Det står på flaskan att man kan använda den under lindning. Sånt är jag noga med, för jag vet en annan tjej som gjorde så med ett liniment som inte var anpassat till lindning, och hennes häst fick brännskador. Men detta linimentet jag hade var anpassat till lindning, stog det.

Vad är elsastiska bandage bra för då? Lindorna jag använde var först fleece och sedan elastiskt.

Dt är absolut inga sår eller början till sår, bara buckligt liksom. Som knottbett.

Herregud, jag känner mig helt rubbad i hela huvudet. Jag borde inte ha häst.. :crazy:

elastiska används vid arbete - som stöd för leder/senor osv.... de ska användas med stor försiktighet då man kan linda för hårt väldigt lätt och ett antal andra incidenter.
stallbandage vill du bara öka blodgenomströmningen med genom att öka värmen... de ska ha paddar under och sen ska lindorna vara oelastiska, fleece eller ylle typ.

var inte ledsen! det verkar som du klarat din häst med blotta förskräckelsen! det kan bli mycket värre blister, som köttsår som sen får ärr med vita hår när pälsen sen växer ut.

Hade du padd underst mot benet? Då ska det inte hända, om det särskilt står på flaskan att det är ok att linda.... men hästen kanske är jättekänslig också....
 
Sv: Skada av lindning.

Har köpt de där fina stallbandagen a 800 kr paret.
men har oxå sytt egna plagiat med en vanlig padd ihopsydd med en stor o fäster med kardborre.

Bra på vintern när de ligger o sprattlar med 4 brodd i varje fot.
 
Sv: Skada av lindning.

axel skrev:
Har köpt de där fina stallbandagen a 800 kr paret.
men har oxå sytt egna plagiat med en vanlig padd ihopsydd med en stor o fäster med kardborre.

Bra på vintern när de ligger o sprattlar med 4 brodd i varje fot.


såna vill jag också ha - är de så smidiga som de ser ut? !
 
Sv: Skada av lindning.

mackan skrev:
elastiska används vid arbete - som stöd för leder/senor osv.... de ska användas med stor försiktighet då man kan linda för hårt väldigt lätt och ett antal andra incidenter.
stallbandage vill du bara öka blodgenomströmningen med genom att öka värmen... de ska ha paddar under och sen ska lindorna vara oelastiska, fleece eller ylle typ.

var inte ledsen! det verkar som du klarat din häst med blotta förskräckelsen! det kan bli mycket värre blister, som köttsår som sen får ärr med vita hår när pälsen sen växer ut.

Hade du padd underst mot benet? Då ska det inte hända, om det särskilt står på flaskan att det är ok att linda.... men hästen kanske är jättekänslig också....

Jag hade inga paddar under, för gubben i affären sa att inte det behövdes, och jag tänkte att, han borde väl veta det mer än mig då.. eftersom han säljer hästsaker. Men det var tydligen fel. GUBBJÄVEL! :mad:

Det kanske inte är så farligt nu, men tjejen i stallet verkade jättearg och påstod att min hösts ben var förstörda och att detta skulle kosta mig mycket med vetrinär mm.. Ööverdriver hon bara för att skrämma skiten ur mig eller är det sant att blister måste vetrinärundersökas? Hästen haltar inte eller har inte ont.
 
Sv: Skada av lindning.

Tror inte din hästs ben är förstörda. Du kanske har fått skador på din hästs ben, men det låter inte som det är några irreversibla problem (och mer problem med klämskador än blister i så fall). Tror inte du kommer behöva kontakta veterinär.
 
Sv: Skada av lindning.

anhe skrev:
Tror inte din hästs ben är förstörda. Du kanske har fått skador på din hästs ben, men det låter inte som det är några irreversibla problem (och mer problem med klämskador än blister i så fall). Tror inte du kommer behöva kontakta veterinär.


Tack för de orden, de lättade ganska mycket.. :p
Vad ska jag göra åt det då? Bar låta han gå omkring i hagen som vanligt?
 
Sv: Skada av lindning.

ursäkta om jag lånar tråden lite, men varför är inte de lindorna som består av först fleece och sedan elastiskt bra för?
 
Sv: Skada av lindning.

sunnyday skrev:
ursäkta om jag lånar tråden lite, men varför är inte de lindorna som består av först fleece och sedan elastiskt bra för?


de är ok men de ska fortfarande andvändas med PADD under, för tryckutjämnande anledning. felet med dem är att de säljs som allt i ett, att man INTE behöver padd!
Och för stallbandage ska man inte ha elastiskt alls - för du vill inte ha stöd, du vill ha enbart ökad blodgenomströmning genom värme.

Rebecca: det är säkert ingen fara, det låter bara som en lätt blistring eller ev kläm reaktion. var glad att du haft tur! LIta inte på gubbar i affär, de har inte alltid rätt. :D
 
Sv: Skada av lindning.

Du behöver nog inte göra något speciellt. Låt benen vila från lindor ett tag i alla fall.
 
Sv: Skada av lindning.

Oj, jag glömde skriva andledingen till varför jag haft hans ben lindade. Han har vart svullen i två ben, och halt på det ena. Jag lindade benen, och efter två dagar var både hältan och svullnaden borta. Men jag tänkte, att jag fortsätter att linda för säkerthets skull. Dumt nog så frågade jag inte någon om råd innan jag tänkte dessa tankar.

Tack för era svar, känner mig lite lugnare nu.
 
Sv: Skada av lindning.

jag har läst igenom tråden lite och jag tycker att du nu ska lååta hästen gå i hagen i några dagar och de vad som händer... (utan lindor) kanske gå promenader med hästen... OM den blir halt igen eller mkt svullen i benen så tycker jag att du ska kontakta en veterinär....
 
Sv: Skada av lindning.

Har haft min häst lindad pga gaffelbands skada och han fick oxå små knälar på baksidan av benen. Vet tittade på det och han sa att det var blodkärlen som ligger där. Inget farligt, antagligen bara lite förstorade av att jag använt lindor. Försvann efter några dagar och känner man där nu kan man känna att dom finns där men mindre. Kan ju vara det....

Jag använder lindor som är hälften fleece hälften vanlig linda. Dom är inte elastiska! Fungerar utmärkt.....
 
Sv: Skada av lindning.

JA!!! Man ska INTE linda om man har haft liniment på benen!!! :crazy: Att inte folk kan lära sig det, står ju även på vissa att dom inte bör övertäckas... :( Har sett så många fula blisterskador pga det.

Det ända linimentet som är safe att linda över är Arnika, och bara det i den vita flaskan, inte gelen... Blue Lotion, Radital etc ska man absolut inte linda över, och helst ska man tvätta rent benen innan man använder benskydd, pga linimentet återaktiveras om det huden blir fuktig.
 
Sv: Skada av lindning.

Varför står det då på blue lotion flaskan att linementet kan användas tillsammans med lindor?
Är inte det lite farligt om man absolut inte ska göra det?
 
Sv: Skada av lindning.

Det är möjligt att de har ändrat på ingredienserna nu.

Jag skulle inte låta lindan sitta kvar över natten, utan ta av den efter ngn h.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 769
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp