skada i sulan.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hillevie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 043
H

hillevie

när jag kom till hagen sent i tisdags kväll så va ena halvblodet rejält halt igen (vi har nog snart klippkort :angel:) :( denna gången har han lyckats trampa på något som gått in i sulan, han va inte svullen/gallig men hade rejäl puls och va varm i hoven. det är en bit stor som en 5 krona "som gått bort" med 2 ganska rejäla hål (går i riktning mot strålen/ballarna) sitter jämte strålfåran i sulan (han är plattfot) strax framför trakten.

ringde veterinären som tyckte att vi kunde avvakta, men hålla kontakten (han va inte hemma) och att jag skulle rengöra (spruta in 1-2% jodopaxlösning i hålen) och lägga ett jodopaxomslag med sjuksko över samt att jag skulle ge butta (tack och lov hade vi det hemma). har haft daglig kontakt med vet. och rengjort/lagt nytt omslag dagligen, i dag sa vet. att vi borde komma in i morgon innan helgen för att röntga så inte det är skadat inne i hoven, han nämde bla. något om strålbenet.

han är inte direkt halt längre och har inte heller puls, men hoven är ganska varm. nu beror ju säkert det på att han går på smärtstillande men vad har ni för erfarenheter av den typen av skada ? hur allvarligt är det ?

detta är något nytt för mig, har varit helt förskonad från den typen av skador :crazy: och jag är ganska nervös inför i morgon :crazy:

Sv: skada i sulan.

Ärligt talat så skulle inte jag vänta om min häst fått stickskada i sulan. Jag skulle ringt annan veterinär.

Varför sätter ni inte sulor på hästen då den verkar få upprepade hältor hela tiden ? Den är ju plattfotad och därmed disponerad för div skador i sulan just pga av plattfotheten.

Jag har själv haft en plattfotad häst, och utan sulor så kunde man bara räkna dagarna till stengallor eller annat.

Sv: skada i sulan.

det är första gången han skadat sulan (och hoven) har haft honom sedan han va föl, han är 9 nu. han har aldrig haft hovböld eller stengalla, därimot har han varit halt pga. stickskada i bla. ett framknä, vridskada i hasen och vrickningar. han har aldrig varit särskilt "rädd om sig"

att inte vet. ansåg att vi behövde komma direkt/åka till annan klinik berode på att hästen har inte haft feber och det har inte kommit någon vätska ur skadan i hoven. kom hem från kliniken nu, och det hade inte skadat något inne i hoven *phu* så min oro har varit obefogad, men med den "turen" vi haft det senaste med div. skador och när vet. började prata om ev. skadat strålben osv. så klart jag räknat med det värsta :angel:

han ska fortsätta gå med sitt jodopax omslag och sjuksko samt butta i några dagar till, sedan räknade vet. med att det skulle vara bra :D

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
838
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 072
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: moster_punk
·
Kropp & Själ I november så ramlade jag med en stege, trampade snett och fick tre frakturer i fotleden. Slapp operera utan gipsades ett tag och fick...
Svar
4
· Visningar
871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka