Skada som ändrar allt

Dalakhay

Trådstartare
För ett år sedan for jag av cykeln och bröt mitt nyckelben, och fick opereras. Jag har alltid arbetat med hårda, fysiska jobb i stall. Medan skadan läkte arbetade jag dock på andra ställen där jag kan undvika tunga lyft.
Jag kan numera rida och träna hästar, till en viss del. Men jag har insett att helt till stallvärlden kommer jag nog aldrig åter.. Inte om min arm ska sticka till varje gång jag lyfter något i en viss vinkel eller tar i lite tyngre än vad jag tänkt.

Nu till frågan - Många jag träffar säger att jag kan få ut försäkringspengar för skadan. Och de säger också att ärret ser så pass hemskt ut att det kan jag också få ut pengar för. Men hur? Jag har aldrig någonsin gjort något sådant? Jag har ingen aning om hur jag går till väga eller om det ens är möjligt.

Egentligen är inte pengar det viktigaste, sorgen att inte kunna jobba som förut är egentligen värst :(. Men, om jag skulle vilja. Är det någon som varit med om något liknande och vet hur man gör?
 
Sv: Skada som ändrar allt

För ett år sedan for jag av cykeln och bröt mitt nyckelben, och fick opereras. Jag har alltid arbetat med hårda, fysiska jobb i stall. Medan skadan läkte arbetade jag dock på andra ställen där jag kan undvika tunga lyft.
Jag kan numera rida och träna hästar, till en viss del. Men jag har insett att helt till stallvärlden kommer jag nog aldrig åter.. Inte om min arm ska sticka till varje gång jag lyfter något i en viss vinkel eller tar i lite tyngre än vad jag tänkt.

Nu till frågan - Många jag träffar säger att jag kan få ut försäkringspengar för skadan. Och de säger också att ärret ser så pass hemskt ut att det kan jag också få ut pengar för. Men hur? Jag har aldrig någonsin gjort något sådant? Jag har ingen aning om hur jag går till väga eller om det ens är möjligt.

Egentligen är inte pengar det viktigaste, sorgen att inte kunna jobba som förut är egentligen värst :(. Men, om jag skulle vilja. Är det någon som varit med om något liknande och vet hur man gör?

Du kan vara försäkrad dels för olycksfall på fritiden via ditt fackförbund (om du är med i något fack). Då skall du kontakta ditt försäkringsombud/fackombud som bör kunna hjälpa dig med all pappersexercis alt hänvisa dig till rätt försäkringsbolag...

Har du själv (eller någon annan som är skriven på samma adress som du) en fritids och olycksfallsförsäkring så kontaktar du det försäkringsbolaget
så klart (ofta kan din sambos/partners försäkring gälla även för dig om man är skriven på samma adress. Kolla med försäkringsbolaget)

Har olyckan skett under färd till eller ifrån jobb/skola skall du kontakta just jobbet/skolan som skall hjälpa dig vidare.....
 
Sv: Skada som ändrar allt

Kolla upp vad ditt försäkringsbolag säger om ärret. :)
Eftersom du har opererats så är det ju i alla fall en dokumenterad skada. Det kan vara så att du kan få ut mer pengar än bara för ärret. Om du till exempel är några enstaka procent invalidiserad efter olyckan kan du få ersättning för det också.

Här är bra info om olika försäkringar och vad de täcker:
http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/privatekonomi/hushallets-ekonomi/forsakringar/

Här är lite allmän info om ersättning för ärr:

Många försäkringar ger dig ersättning för vanprydnad och inte bara för vanprydande ärr. En vanprydnad kan till exempel vara att du fått amputera bort ett finger eller en missbildning i huden. En vanprydnad är alltså en utseendemässig skada.

När det kommer till vanprydnader måste vanprydnaden uppkommit från en olycka för att du ska få ersättning från din olycksfallsförsäkring. Du kan också få ersättning för ärr orsakade av en sjukdom (till exempel ärr pga. en operation), men då krävs det att du har en försäkring som täcker den sjukdomen du lider av. Dom flesta försäkringsbolag kräver att du har uppsökt läkarvård i anledning av din vanprydnad. Gemensamt för alla försäkringsbolag är att du måste vänta 1-2 år efter vanprydnadens uppkomst innan en eventuell ersättning kan lämnas.

Angående jobbsorgen förstår jag att det är jobbigt, men dina möjligheter är allt annat än slut. :)
 
Sv: Skada som ändrar allt

När jag fick brännskador så gjorde jag en skadeanmälan till mitt försäkringsbolag och när det gått 2 år efter olyckan så kan jag skicka in och begära ersättning för ärr.

Är olika på olika försäkringsbolag, men dom har ju en viss tid det ska ha gått efter skadan tills man kan få pengar oco oftast en tid som det inte får gå längre än.

Så ring ditt försäkringsbolag och fråga! :)


/en som ser framemot nästa sommar när hon ska bli rik på sina ärr ;) :p :D
 
Sv: Skada som ändrar allt

Jag bor själv, och det enda jag har är en hemförsäkring. Är inte med i något fackförbund, och olyckan skedde i Spanien. Blev även opererad där.

Så jag har inte mycket.. O_o
 
Sv: Skada som ändrar allt

Jag måste bara visa..

AA1A36D3-6D88-4446-8770-DE6541DBD535-2208-0000011018760CF0_zps426473f2.jpg


O_o
 
Sv: Skada som ändrar allt

Jag är 27, och jag fick operationen betald av just den reseförsäkringen dom ingick i hemförsäkringen, Blueberry. Fast jag fick betala 1500 i självrisk.
 
Sv: Skada som ändrar allt

Vet inte hur du ska gå tillväga med försäkringarna, du får ringa ditt fsb och fråga.

Men jag vet hur det är att bli mer eller mindre invalid av en olycka.
Jag miste 32% av kroppsfunktionerna i en olycka för nästan 6år sen så jag är delvis förlamad.
Men det finns lösningar på allt om man vill.
Men man får se över rutiner och vad man kan och inte kan göra.
Problemen med det man inte kan göra får man helt enkelt bygga bort.
Det går både i stallet och på tunga arbeten.
Har själv jobbat på tunga jobb och finurlar man så hittar man lösningar, arbetsgivaren kan även få bidrag för att anpassa arbetsplatsen till dig.
 
Sv: Skada som ändrar allt

Har du varit tillbaks hos läkare för ny bedömning? Det kanske är något som inte är som det ska, och det går kanske att göra något för att förbättra hur du mår?
 
Sv: Skada som ändrar allt

KL

Jag bröt mitt nyckelben i Maj 2011 när jag föll av min häst och har haft problem sedan dess. Efter mycket (!!) tjat från min sida uppdagades det att mitt nyckelben inte läkt som det ska och att där fanns en benbit som tryckte illa på en massa nerver och blodkärl. Det åtgärdades med en operation i November 2013. Jag har ganska precis varit på återbesök och fick då veta hur illa det egentligen var och vilken komplicerad operation det blev.
Jag har alltid fått höra att nyckelben är så okomplicerade men har fått lära mig den hårda vägen att så inte alls alltid är fallet.

TS - be att få en ny bedömning. Mitt är fortfarande inte färdigutrett, utan jag ska in på ny röntgen och ultraljud i nästa vecka. Jag har inte återfått rörligheten, har ständigt ont och är svag i den armen. Men! Jag har lärt mig tricks så jag kan t.o.m få upp min nära på 20 kg tunga westernsadel på hästens rygg igen. :) Knän är bra. Man lägger sadeln mot knät samtidigt som man svingar upp den (svårt att förklara). Jag säger inte att det är något för dig, men man lär sig små knep för att kunna göra det man vill. Jag har slutat tro att jag ska bli helt bra. Fungerar armen så är jag nöjd.

Jag önskar dig ett stort lycka till!
 
Sv: Skada som ändrar allt

Jag måste bara visa..

AA1A36D3-6D88-4446-8770-DE6541DBD535-2208-0000011018760CF0_zps426473f2.jpg


O_o

För att vara den regionen så är ärret faktiskt ovanligt snyggt. Det brukar kunna bli mycket fulare.

Däremot tycker jag att du ska kolla om allt sitter där det ska, kanske ta bort plattan eller vad som nu satts in. Det är mycket möjligt att du kan bli av med smärtan i armen.
 
Sv: Skada som ändrar allt

Tack alla för era svar!
Jag ska höra av mig till försäkringsbolaget och se hur jag ska gå till väga. Och uppsöka läkare för att se hur allt står till. Har ju tänkt den tanken innan, men har varit för feg.. Innebär ju en operation till om något är allt för knas :( O_o
 
Sv: Skada som ändrar allt

För att vara den regionen så är ärret faktiskt ovanligt snyggt. Det brukar kunna bli mycket fulare.

Däremot tycker jag att du ska kolla om allt sitter där det ska, kanske ta bort plattan eller vad som nu satts in. Det är mycket möjligt att du kan bli av med smärtan i armen.

Snyggt?:p
Jag tycker att det ser helt bisarrt ut, knölig och dann :crazy: Nu är inte jag den som bryr mig om ärr på min kropp och att jag inte ser "perfekt" ut, är mer orolig för smärtan.
Men skönt att någon säger att det inte ser helt förjävligt ut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 459
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 204
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 752
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp