Skadad and! Snälla hjälp!!!!!

S

skumpan2000

Hittade en skadad and idag i vår trädgård, ena benen är sträckt utåt och han kan inte gå utan får hasa sig fram. Just nu sitter han i en kaningbur ute på halm. Han har fått en fralla sen i förmiddags som legat i blöt, vilket han glatt mumsade i sig. Så nu undrar jag, hur mkt bröd vågar jag ge honom per dag? Vad kan jag mer stoppa i honom. Hundmat som legat och svällt funderade jag på, vad tror ni? Något annat? Fåglar är inte min starka sida.... :crazy: Han kan böja benet litegrann, tror ni han kan ha någon som helst chans att bli bra??? Ska ringa veterinären på måndag och fråga vad dom tror, i värsta fall får vi väl åka dit med honom om han inte blir bättre så får dom kolla honom. Känns lite trist att behöva betala en massa pengar på det men vad gör man inte, för dom bjussar väl inte på sånt antar jag? Så vad tror ni om min lille and vid namn Andy? :o Mkt tacksam för svar! :)
 
Känner du inte någon som kan titta på honom? Benet kan vara brutet och är det brutet i leden är det bäst att ta bort honom. Du kan ge havre eller någon annan säd, hund/kattmat och bröd. På Blå stjärnan kostar det inget om man kommer dit med ett vilt djur. Men dom brukar inte göra mycket åt det heller.
 
Jag tror att änder är vegetarianer (?), så det funkar nog bättre med bröd och säd än hundmat. Det bästa är nog att be någon att ta bort den om den inte kan gå av sig själv imorgon. Hoppas att den klarar sig!
 
Tack för era svar! :bow: Vi har fått ett telenr till en tjej i närheten som ska vara duktig på fåglar så vi ska ringa henne imorgon. Kan ju prova att ge honom kornkross imorgon! Hoppas att det går att göra något åt hans skada, vill inte ta bort honom i onödan! Har precis varit ute och get honom en nattmacka! :)
 
Änder är inte vegetarianer och man kan inte räkna med att en skada kan vara läkt på en dag!
 
Vil bare si at mange fugler klarer seg bra med bare ett ben, så dèt alene er ikke en grunn til å avlive...

Har sett både ender, duer og småfugler med ett ben, som har hoppet omkring, flydd, landet og spist som alle de andre. En and med bare ett ben holdt til i en andeflokk ved et kjøpesenter der jeg bor, i flere år!

...så gi fuglen en sjanse til å lære seg å leve med ett ben ;) det kan hende det går fint!

:)
 
...og forresten så spiser ender både vannplanter og smådyr, som de får tak i ved å sile vannet med nebbet sitt, så litt oppbløtt hundetørrfôr faller sikkert i smak :)
 
Ok, det lät ju bra! Trodde inte att änder klarade sig så bra med ett ben, de vaggar ju så mkt när de går.....den här har väldigt dålig balans just nu och får mer kravla sig fram, kanske skulle han få det lättare med ett ben!
 
tror det finns kliniker för att hjälpa en and,eller villt djur,typ stora kliniker.annars ringer du till nån veterinär å får råd av dom.
lycka till
 
Jodå, idag är han mkt piggare, mer uppmärksam på allt och sträcker ut halsen och tittar sig omkring. Hade honom ute och motionerade och jösses vilken fart han fick, flög ur mina armar och en bit ut på gräsmatten. Sen försökte han springa iväg eller rättare sagt släpa sig iväg i en jädrans fart innan jag fick tag på honom. Stackarn! Ska försöka få tag på den här experttjejen imorrn igen, annars veterinären på måndag. Tycker så synd om honom, har är så pigg annars men det där benet vill inte! :cry: När jag håller upp honom så vevar han med båda benen lika mkt, kanske är det foten det är fel på....måste få någon att kolla på honom imorrn eller på måndag, vågar nog inte släppa honom lös en gång till! :crazy: Idag har han iaf käkat bröd och hundmat, ställde ut lite kornkross nu också! Han har en jäkla aptit och mumsar glatt i sig om man håller honom i famnen och matar! :)
 
Jodå, idag är han mkt piggare, mer uppmärksam på allt och sträcker ut halsen och tittar sig omkring. Hade honom ute och motionerade och jösses vilken fart han fick, flög ur mina armar och en bit ut på gräsmatten. Sen försökte han springa iväg eller rättare sagt släpa sig iväg i en jädrans fart innan jag fick tag på honom. Stackarn! Ska försöka få tag på den här experttjejen imorrn igen, annars veterinären på måndag. Tycker så synd om honom, har är så pigg annars men det där benet vill inte! :cry: När jag håller upp honom så vevar han med båda benen lika mkt, kanske är det foten det är fel på....måste få någon att kolla på honom imorrn eller på måndag, vågar nog inte släppa honom lös en gång till! :crazy: Idag har han iaf käkat bröd och hundmat, ställde ut lite kornkross nu också! Han har en jäkla aptit och mumsar glatt i sig om man håller honom i famnen och matar! :) Det värsta är ju att ju längre man har honom, ju mer fäster man sig ju, slutar väl med en dyr veterinärräkning för min del!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 091
Senast: skuggi
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp