Skadad häst understimulerad, iaf vad vi tror

När min unghäst var ett så skadade hon sig (hovbensfraktur) och det blev så klart en lång konvalecens. Boxvila ensam i stallet var inga problem men sjukhage ensam var hopplöst trots att det var andra hästar hon kände väl alldeles intill. Lösningen fick helt enkelt blir en något större hage (typ dubbel sjukhage) som hon fick dela med min andra häst (ettåringens mamma). Var hon ensam i hagen rymde hon direkt vilket i minst ett fall ledde till att hon skadade sig ännu mer. Ihop med mamma eller bästa kompisen var inga problem trots att hagen var mycket liten.

Jag hade testat att låta din häst gå med en annan om du har tillgång till någon som den inte riskerar att bråka med, det är ju absolut inte att rekommendera på så liten yta med en redan skadad häst så klart.


Detta kommer även ta lång tid, ytterligare 3 veckors vila nu. I vanliga hagen då allt bara blir värre i mindre hage, han har tyvärr inte möjlighet att gå med någon annan häst för tillfället.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 100
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 930
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 840
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp