Skadad muskel..

Sv: Skadad muskel..

Glömde säga att jag longerade honom i "förrförrgår" på hårt underlag - och då gick han hur bra som helst! Longerar jag på mjukt/tungt underlag så vill han ju inte gå i höger varv...
 
Sv: Skadad muskel..

Idag har vi varit på klinik och kollat musklerna i korset med ultraljud. Ingen muskelskada!
Han har för övrigt fungerat jättebra under hela denna vecka när det har varit varmt.
Kanske har han haft en muskel som varit rejält spänd? ....och som med hjälp av laser och jättevarmt väder blivit uppmjukad? Vi håller tummarna och rider på som vanligt. Om han börjar krångla igen så skulle vi höra av oss.
 
Sv: Skadad muskel..

Hoppas det fortsätter bra för er. Tycker du gått mycket seriöst tillväga med ditt problem, önskar att fler gjorde som du.
 
Sv: Skadad muskel..

Klart att man vill göra det bästa för sina älsklingar!!:)
Tack för erat stöd och support!
 
Sv: Skadad muskel..

HAn fungerade superbra hela sommaren. När hösten och regnet/kylan/mjukare underlag kom började han protestera igen....
Så nu har vi bytt klinik till Str***holm och där är vi nu...ska in för fjärde gången för att fortsätta utreda honom...Första gången kollade de honom vid ridning samt longering och som tur var så visade han sina protester precis som han brukar göra. De provade att bedöva ryggen - ingen skillnad. Böjprov visade inget. Bedövning av hovlederna visade stor skillnad - han gick fram på ett helt annat sätt när han var bedövad. Fick behandling i hovlederna, återbesök efter 3 veckor. Visade nu hälta på höger fram....fick behandling på baksidan av hoven istället, återbesök med ultraljud (visade inget), ännu mer halt.....värre på böjt spår. Ska tillbaka nu till veckan för fortsatt utredning...
 
Sv: Skadad muskel..

HAr nu varit iväg på magnetröntegen och fått en prel. diagnos....Förändringar på strålben, djupa böjsenans infästning samt omkringliggande ligament
Får def. besked nästa vecka.....
 
Sv: Skadad muskel..

Har ni kontrollerat sadel, tänder och ryttarens ridförmåga?
 
Sv: Skadad muskel..

Har fått svar nu...väldiga problem i höger hov..."fult" strålben, trasiga ligament, trasig böjsena (i hoven):cry:
 
Sv: Skadad muskel..

Det var alltså förändringar på båda strålbenen, ruptur (trasig?) böjsena (i hoven), trasiga ligament.....Veterinären bedömde att skadorna var så svåra så att det inte går att göra något åt honom, men nu har försäkringsbolaget krånglat i 2 veckor och deras veterinärer ska diskutera....som om inte det räcker med plåga för hästen - och mig....det är ju inte så roligt att gå ut i stallet och veta att han förmodligen ska tas bort - vore bättre om de kunde skynda på.....
Sedan när jag ringer och frågar så skjuter de hela tiden upp det - överväger starkt att byta försäkringsbolag till de andra hästarna. Så dyra premier som man betalar varje år och de inte kan snabba på när man behöver hjälp:mad:
Ja nu fick jag skriva av mig lite...
 
Sv: Skadad muskel..

hej om det är m.gluteus medius så har den till uppgift att sträcka ut höften och inåtrotera benet , då lär du märka svårigheter att göra skänkelvikningar ex. det sitter även en bursa där som kan vara inflammerad, är muskeln hård och varm eller slapp? om det är en gammal skada har du haft samma problem hela tiden i ridningen?
 
Sv: Skadad muskel..

Jag hoppas du snart får besked så att din häst slipper lida. Djupa böjsenan fäster in på strålbenets undersida. Ruptur betyder att sentrådar är av. Därmed inte sagt att hela senan är av.
 
Sv: Skadad muskel..

Hej!

Stackars er!
Att hålla på så länge och hitta nåt så allvarligt och sen börjar försäkringsbolaget tramsa... Usch..

Hoppas dom får tummen ur ändan snart, så du får ro och häst får vandra vidare...

/ Lavinia, vars häst börjat visa spänningar i bak igen, men de kan bero på vädret..
 
Sv: Skadad muskel..

Äntligen är det klart och på måndag slipper han lida mer :cry:
Vet ej hur jag ska klara av det men måste tänka att det är för hans bästa.....
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 776
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 067
Senast: pews1972
·
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 631
Senast: Glimm
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp