Skadade hästar och konvalescenter II

Bukefalos 30 år!

Fy fan vad fång är klurigt. Min fick ju köldutlöst fång för sex veckor sen. Hade lite övervikt men inget crazy. Han hade lite rotation men jag får börja leda honom i skritt i tio minuter imorgon. De kan ju få fång av allt verkar det som, och hovbölder med tydligen. Nä, efter dessa två hästarna jag har nu får det bli pussel eller nåt som hobby. Kanske korsord....?

Kan du ta en bild på utgångshålet?

Min var som sagt också rätt opåverkad och blev varm och lite tjock några dagar innan en böld sprack.
Hon var halt och hade rejält ont en enda gång, på ett framben, och då punkterade jag faktiskt bölden själv och hela hästen bara suckade när trycket släppte.
Min hovslagare kunde hitta svarta 'gångar' och partier i strålarna efteråt men valde att aldrig verka upp själva utgångshålen eftersom hon tyckte att det var dumt att göra hålet större...
Och vi hade heller inga komplikationer efter de spruckit, även om jag såklart försökte ha det så torrt och rent som möjligt de första dagarna.

En gång (bakben)gipsade hon men hästen klarade inte av trycket alls så jag tog bort det.
IMG_9507.webp

Så ser det ut idag.

Är du HELT säker på att det var en böld?
Väldigt okarakteristiskt utgångshål för det tycker jag. 🤔
Nej jag kan ju inte vara helt säker såklart. Men min hovis och hennes kollegor har fått bilder och de verkar tro det. Och utifrån symptom med lite hälta och svullnad och värme dagen innan och sen det där dagen efter och då ohalt. Tänker att om det var en vanlig sårskada borde hon inte varit svullen och lite halt dagen innan utan snarare halt och svullen efter det hade hänt? Idag var hon nästan inte svullen alls och hon verkar inte speciellt öm i såret. Tidigare sår hon har haft har hon varit väldigt öm och svullnat även vid rätt små sår. Men jag vet såklart inte 🙈 men från nu tänker jag att jag får behandla det som ett sår oavsett vad grundorsaken var?

Nej jag kan ju inte vara helt säker såklart. Men min hovis och hennes kollegor har fått bilder och de verkar tro det. Och utifrån symptom med lite hälta och svullnad och värme dagen innan och sen det där dagen efter och då ohalt. Tänker att om det var en vanlig sårskada borde hon inte varit svullen och lite halt dagen innan utan snarare halt och svullen efter det hade hänt? Idag var hon nästan inte svullen alls och hon verkar inte speciellt öm i såret. Tidigare sår hon har haft har hon varit väldigt öm och svullnat även vid rätt små sår. Men jag vet såklart inte 🙈 men från nu tänker jag att jag får behandla det som ett sår oavsett vad grundorsaken var?

Ser ut som ett balltramp. Måste varit en rejäl böld, eller kanske flera bölder som gått upp och spruckit bredvid varandra kanske?

Har varit alldeles för förskonad från bölder för att uttala mig om det. Men det där hade jag absolut velat ha bandagerat så sårkanterna ligger ihop och så långt mellan bandagebytena som möjligt. Det där ger mig lite magont faktiskt kring att kunna bli utdraget.
Jag är inte lika oroad. Det blir nog lite svallkött, men med ordentligt bandage och byte kanske var tredje dag, så blir det nog fint.
Min erfarenhet är att det läker ganska bra, även om det inte läker på bara några dagar, utan snarare två veckor.

Tycker också det ser märkligt ut för att vara böld. Är ju nästan i karleden?
Svarar flera nu. Jag tror kanske att bilden luras lite för det sitter nog längre ner än vad det ser ut på bilden. Och kanten är ner mot kronranden. Balltramp tror jag inte det är eftersom det är en bakhov. Möjligen i så fall att hon ska ha skurit sig på något i hagen. Men med tanke på svullnad, värme och liten hälta dagen innan så verkar det konstigt? Hon skoddes i måndags och då hittade hovis en liten ler/steninpackning längst bak i trakten, så det spelar kanske också in i hovböldstanken. Men jag hoppas att hovis kan komma idag och så får jag rådgöra med veterinär igen.

Svarar flera nu. Jag tror kanske att bilden luras lite för det sitter nog längre ner än vad det ser ut på bilden. Och kanten är ner mot kronranden. Balltramp tror jag inte det är eftersom det är en bakhov. Möjligen i så fall att hon ska ha skurit sig på något i hagen. Men med tanke på svullnad, värme och liten hälta dagen innan så verkar det konstigt? Hon skoddes i måndags och då hittade hovis en liten ler/steninpackning längst bak i trakten, så det spelar kanske också in i hovböldstanken. Men jag hoppas att hovis kan komma idag och så får jag rådgöra med veterinär igen.
Ja, symtomen låter verkligen typiska för hovböld.

Jag är inte lika oroad. Det blir nog lite svallkött, men med ordentligt bandage och byte kanske var tredje dag, så blir det nog fint.
Min erfarenhet är att det läker ganska bra, även om det inte läker på bara några dagar, utan snarare två veckor.
Ja jag uttryckte ingen oro att det inte skulle läka. Däremot ta tid, särskilt vid täta byten av bandage osv.

Håller helt med i att det är konstigt med värme och svullnad innan om det är en sårskada.
Hur många dagar före detta (orkar inte gå tillbaka och kolla när detta uppkom)skoddes hon?
Men en böld tar ju alltid lättaste vägen och det är ut genom kronrand/ball inte 'rätt genom vävnad'.
Dessutom brukar inte kanterna riktigt se ut så där vid böld. Men konstigare saker kan ju hända såklart. 😅

Men med din bild i åtanke så skulle jag också ha det bandagerat/tejpat för bättre läkning.

Jag sålde min lägenhet på Södermalm i Stockholm förra året. Är väldigt tacksam för det idag. I Nästa försäkring ska jag ha medicin med…
Det gör verkligen skillnad med medicin när de behöver kurer av något dyrt. Tex magsårsmedicin eller smärtstillande.
Jag tror jag tjänade mer på medicin- och rehab-delen i försäkringen än på veterinärdelen med Z. Och de delarna är ju även de som många försäkringar begränsar i

Det gör verkligen skillnad med medicin när de behöver kurer av något dyrt. Tex magsårsmedicin eller smärtstillande.
Jag tror jag tjänade mer på medicin- och rehab-delen i försäkringen än på veterinärdelen med Z. Och de delarna är ju även de som många försäkringar begränsar i
jag har köpt bandage för 7500 hittills. Också för att det är svårt att veta vad som finns i paketen. Och för att det är så otroligt mkt special med min lilla häst. OCH olika medicin för drygt 3500. Suck.

Håller helt med i att det är konstigt med värme och svullnad innan om det är en sårskada.
Hur många dagar före detta (orkar inte gå tillbaka och kolla när detta uppkom)skoddes hon?
Men en böld tar ju alltid lättaste vägen och det är ut genom kronrand/ball inte 'rätt genom vävnad'.
Dessutom brukar inte kanterna riktigt se ut så där vid böld. Men konstigare saker kan ju hända såklart. 😅

Men med din bild i åtanke så skulle jag också ha det bandagerat/tejpat för bättre läkning.
Det är inte alltför ovanligt att hovbölder vandrar uppåt. Speciellt om man inte direkt upptäcker det i form av hälta osv.

Hon skoddes i måndags. Varm och svullen i torsdags, såret kom i fredags. Kan väl lägga till att hon vid ridning i tisdags gjorde ett par konstiga byten och hopp med bakbenen i galoppen i ena varvet. Men det är en grön, obalanserad häst så behöver inte alls vara relaterat till varandra.

Jag har inga erfarenheter av bölder på annat sätt än med blockhälta och som öppnats genom hoven av hovis eller veterinär. Så jag har ingen aning om detta. Den här hästen reagerar som sagt inte på något sätt som mina tidigare på olika skador så jag är öppen för att det kan vara en konstig böld eller ett vanligt sår.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka