Skadade hästar och konvalescenter II

Bukefalos 30 år!

Longerade fånghästen idag. Alltså hon rör sig så trevligt när ingen sitter på! Jag vill så gärna få igång henne men misslyckas varje gång sen anfallet. Får hitta något nytt och testa.

Moment 22 deluxe. Han fick en allergisk reaktion mot paraffin. Sen får han fång av kortison. När kortisonet går ur kroppen börjar det klia igen, och då har vi två alternativ: en salva med paraffin eller kortison. I går kväll kliade han på bandaget så det började blöda. Så idag skrev veterinären ut salvan med paraffin. Tack och lov att jag läste innan jag började smörja.

Skulle vilja bandagera hela benet som skydd men då blir han varm. Och det är inte bra för fången. Och binda upp honom så han inte kommer åt går inte heller för han måste få vila tassarna.

Just nu äter han i alla fall lugnt, trots att jag nyss varit där och pillat då jag la om det (utan att smörja). Och veterinären som följt honom är ledig i morgon. 😣

Moment 22 deluxe. Han fick en allergisk reaktion mot paraffin. Sen får han fång av kortison. När kortisonet går ur kroppen börjar det klia igen, och då har vi två alternativ: en salva med paraffin eller kortison. I går kväll kliade han på bandaget så det började blöda. Så idag skrev veterinären ut salvan med paraffin. Tack och lov att jag läste innan jag började smörja.

Skulle vilja bandagera hela benet som skydd men då blir han varm. Och det är inte bra för fången. Och binda upp honom så han inte kommer åt går inte heller för han måste få vila tassarna.

Just nu äter han i alla fall lugnt, trots att jag nyss varit där och pillat då jag la om det (utan att smörja). Och veterinären som följt honom är ledig i morgon. 😣
Men vad jobbigt :(

En tanke, bensylbensoat används ju rätt frekvent på eksemhästar för att lindra klåda. Kanske skulle det kunna fungera, alltså såklart i samråd med behandlande veterinär (kräver recept)

Stackars er ❤️ En tanke, har ni provat med haklapp? Sån för att de inte ska kunna bita i täcket, kanske kan hindra honom från att komma åt att klia..

Finns väl någon lokal kortison som inte tas upp systemiskt om jag inte minns fel. Kerstin borde ha koll, hade du pratat med henne?

Stackars er ❤️ En tanke, har ni provat med haklapp? Sån för att de inte ska kunna bita i täcket, kanske kan hindra honom från att komma åt att klia..
Problemet är just nu inte att han kliar. Det är att det kliar öht. Vi hade hoppats att det skulle läkt ut på två veckor med kortison men det gjorde det inte. Jag har en haklapp men vi har inte använt den ännu. Kommer säkert provas om han fortsätter så här.

Finns väl någon lokal kortison som inte tas upp systemiskt om jag inte minns fel. Kerstin borde ha koll, hade du pratat med henne?
Ja det tror jag är det vi ska prova med ändå. Vi pratade om det igår men då slutade det med salvan som jag inte vågade lägga på (såg inte innehållsförteckningen innan jag köpt den). Kortison kan funka men just nu känns det som att inget riktigt funkar.

Än har jag inte gett upp men just nu är det riktigt jobbigt..

Jag fick en nu är det klippt-känsla när jag tog in hästarna igår. Lilla treåringen, som vi håller på att rida in, var som vanligt på eftermiddagen, men när jag skulle ta in hästarna, då kom hon inte.

Heeelt blockhalt, och hoppade på tre ben.

Hovböld är det första jag tänker på och efter lite möda får jag in henne, kratsar hoven, spolar rent, och lilla hästen darrar av smärta. I hoven finns lite lera och smågrus.

Hur som, jag får till ett våtvarmt omslag med utspädd jodopax, bomull och plastpåse och runt alltihop trär jag på min extrasko från Granngården, som visat sig vara guld.

Senare på kvällen googlar jag ihjäl mig, och smsar hovslagaren, funderar på om jag kan lösa jobbet under måndagen och samtidigt invänta veterinär.

Kl 22 går jag ut för att titta till hästen, och där står hon helt på sin framhov. Hela sulan i golvet!

Jag tar ut henne, ingen hälta, whatsoever.

Ahhhh!! Var det bara en stengalla?

Men nu kommer jag ändå packa in hoven innan de går ut. Jag vet ju inte om det är någon hålighet.

Har någon av er haft samma upplevelse?

I påsen/skon var vätskan lite gul, men så blir det ju även av jodopaxen, så det är väl inte var?

Nåväl. Jag är extremt lättad! Nu får vi se hur det är när jag går ut i stallet strax.

Jag fick en nu är det klippt-känsla när jag tog in hästarna igår. Lilla treåringen, som vi håller på att rida in, var som vanligt på eftermiddagen, men när jag skulle ta in hästarna, då kom hon inte.

Heeelt blockhalt, och hoppade på tre ben.

Hovböld är det första jag tänker på och efter lite möda får jag in henne, kratsar hoven, spolar rent, och lilla hästen darrar av smärta. I hoven finns lite lera och smågrus.

Hur som, jag får till ett våtvarmt omslag med utspädd jodopax, bomull och plastpåse och runt alltihop trär jag på min extrasko från Granngården, som visat sig vara guld.

Senare på kvällen googlar jag ihjäl mig, och smsar hovslagaren, funderar på om jag kan lösa jobbet under måndagen och samtidigt invänta veterinär.

Kl 22 går jag ut för att titta till hästen, och där står hon helt på sin framhov. Hela sulan i golvet!

Jag tar ut henne, ingen hälta, whatsoever.

Ahhhh!! Var det bara en stengalla?

Men nu kommer jag ändå packa in hoven innan de går ut. Jag vet ju inte om det är någon hålighet.

Har någon av er haft samma upplevelse?

I påsen/skon var vätskan lite gul, men så blir det ju även av jodopaxen, så det är väl inte var?

Nåväl. Jag är extremt lättad! Nu får vi se hur det är när jag går ut i stallet strax.

Pål var inte blockhalt, men han ville bara sätta ner tån när han gick. Han blev inte helt ohalt på några timmar, men ställde iaf ner hoven helt i mjuka boxen.

Vet fortfarande inte vad som hände honom, men tror allt mer på en stengalla.

Återbesök för vår store brune idag.
Han var bättre än förra gången, men har fortfarande problem med balansen och smärtor. Efter behandling stog han och sov med mulen nästan i backen - första gången på jättelänge och man verkligen såg hur han försökte sortera sina kroppsdelar som nu plötsligt kändes helt annorlunda.

Nu ska gubben få alvedon i 2 veckor och se om det hjälper mot nervsmärtorna, återbesök igen om 4 veckor. Även om han ser bättre ut för varje gång veterinären är ute så börjar tiden rinna ut. Smärtan måste försvinna. Så 4 veckor till med promenader och sen kanske vi vet mer.

Det underlättar ju inte att han får magsår av NSAID heller.

Titta vem som äntligen är hemma igen! 😭❤️
Efter två månader i Uppsala då jag flera gånger trodde att jag aldrig mer skulle få se honom står han nu nöjd, glad och lugn och mumsar hö i sin sjukhage. Helt overkligt!
Min fina fina lilla häst! ❤️❤️❤️

IMG_0021.webp

Veterinären var ute för tandkoll och vaccin och tyckte att jag skulle sätta igång min lille skrutt! Han fick fång med lite rotation i maj i fjol och har haft problem med bakknäna. Men hovarna har nästan helt växt ut nu så det ska gå bra att börja så smått. Skönt! Lite hakar som fick slipas hade han på båda sidor men annars fin! Nu måste jag bara se om jag har nån sadel som funkar… får väl kör barbacka annars.

Min häst är inte skadad (peppar peppar) men fick ett mail från kliniken och ville dela med mig av en tanke som jag tyckte platsade i den här tråden. Jag har tydligen betalat för mycket vid något tillfälle (betalat hela beloppet inkl det försäkringen ersatt) och de undrade om konto för att betala tillbaka. Jag skrev dock att jag kunde ha det innestående tills nästa besök, om det funkade. Säger ju något om ens förväntningar på framtida behov av veterinär när det mest rimliga känns som att låta pengarna ligga på vänt🤣🤣

Mirre ska röntgas och tas EMS-test på, ons 1 april. Hoppas verkligen inte på läskiga överraskningar och "skämt". Jag är ganska säker på att det är ngn sorts EMS, även om han inte är en typisk häst. Men roterat hovben är jag osäkrare på. Det känns ok när jag trycker ovanför kronranden, och han hade typ 1 på skalan (enligt journalen). Men fång är så läskigt, det verkar vara otroligt individuellt.. Även om jag förstod tidigt att det var knas, och han behandlades enligt konstens alla regler tidigt (jag såg att han började byta ben oftare när han vilade bak), så är det väl inte en avancerad gissning att det här också går åt h-e. Precis som allt annat.

När jag hade min förra häst sa någon att jag fått honom (och problemen) för mina synder (kan det varit @fio ?) och jag köpte det, för gudarna ska veta att jag inte alltid varit en bra människa. Men jag försökte bättra mig och när jag fick Mirre sa folk att jag fått en så perfekt häst för att jag tog hand om Caspian så väl. Men nu? Åh jag vet inte. Men positivt känns det inte, det är väl typ 550 dagar sen han var i kondition...

Mirre är dessutom extremt svartsjuk på Alex som jag är medryttare på. När jag rider Alex så äter han på sitt bandage (nej det slutade inte klia av kortisonet..), så det måste jag linda med extra stallbandage för att se till att han inte ska skada sig mer. Jag har fått två salvor utskrivna, en med paraffin och en med kortison. Aldrig varit med om mer "pest eller kolera"-läge. Antingen paraffin som han varit allergisk mot en variant av, eller kortison, som han fått fång av. Suck!

Mirre ska röntgas och tas EMS-test på, ons 1 april. Hoppas verkligen inte på läskiga överraskningar och "skämt". Jag är ganska säker på att det är ngn sorts EMS, även om han inte är en typisk häst. Men roterat hovben är jag osäkrare på. Det känns ok när jag trycker ovanför kronranden, och han hade typ 1 på skalan (enligt journalen). Men fång är så läskigt, det verkar vara otroligt individuellt.. Även om jag förstod tidigt att det var knas, och han behandlades enligt konstens alla regler tidigt (jag såg att han började byta ben oftare när han vilade bak), så är det väl inte en avancerad gissning att det här också går åt h-e. Precis som allt annat.

När jag hade min förra häst sa någon att jag fått honom (och problemen) för mina synder (kan det varit @fio ?) och jag köpte det, för gudarna ska veta att jag inte alltid varit en bra människa. Men jag försökte bättra mig och när jag fick Mirre sa folk att jag fått en så perfekt häst för att jag tog hand om Caspian så väl. Men nu? Åh jag vet inte. Men positivt känns det inte, det är väl typ 550 dagar sen han var i kondition...

Mirre är dessutom extremt svartsjuk på Alex som jag är medryttare på. När jag rider Alex så äter han på sitt bandage (nej det slutade inte klia av kortisonet..), så det måste jag linda med extra stallbandage för att se till att han inte ska skada sig mer. Jag har fått två salvor utskrivna, en med paraffin och en med kortison. Aldrig varit med om mer "pest eller kolera"-läge. Antingen paraffin som han varit allergisk mot en variant av, eller kortison, som han fått fång av. Suck!
Nä det har jag aldrig sagt :rofl:

Fångrisken borde dock vara extremt minimal av salva. Jag som haft känslig fånghäst som veterinären hellre fallit död ner än behandlat med kortison fick utan problem behandla den med både kortisonsalva, kortisonspray och kortisoninhalation (den var allergisk). Så jag skulle i ditt fall tveklöst välja kortisonsalvan före paraffinsalvan.

Håller tummarna för er! (Jag har provtagit två för EMS där både jag och veterinären var helt övertygade de var det, provet var bara för att bekräfta i princip. Joråsåatteh - båda var extremt negativa på provet. Så håller tummarna för att din fina gör en likadan!)

Hur fick han kortison när han fick fång? I muskeln eller oralt?
Tänket som ngn annan skrev att det påverkar jättemkt hur det ges. Oralt ger väl den absolut högsta fångrisken, men salva borde ju inte riskfyllt på det sättet?

Tänket som ngn annan skrev att det påverkar jättemkt hur det ges. Oralt ger väl den absolut högsta fångrisken, men salva borde ju inte riskfyllt på det sättet?
Nej, det finns inte vetenskapliga belägg för att prednisolon som ges oralt har högre fångrisk. Tvärtom är triamcinolon eller dexametason som sprutas intramuskulärt eller intravenöst mer potent med högre biverkningsrisk. Självklart beror det också på dosen, de fall av fång man kunnat koppla till kortison har ofta fått höga doser. Här kan man läsa en studie som gjorts på oral prednisolon-behandling: https://doi.org/10.1111/evj.12565

Det som påverkar allra mest är typ av kortison och dos. Vissa kortison har mycket högre fångrisk än andra.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka