Skadade hästar och konvalescenter II

Bukefalos 30 år!

Det kan ju varit en bild med artefakter eller annat med.

Oavsett så är det ju toppen och du kan fokusera på inridning istället för rehab :)
Eller så litar vi på vad som sagts av 4 olika kliniker.
Trist att det alltid ska komma kommentarer om att nån annan sett fel, gjort fel när man inte ens vet hela historien.

Lycka till med era hästar, jag skriver inte mer här i denna tråd.

Eller så litar vi på vad som sagts av 4 olika kliniker.
Trist att det alltid ska komma kommentarer om att nån annan sett fel, gjort fel när man inte ens vet hela historien.

Lycka till med era hästar, jag skriver inte mer här i denna tråd.
Som jag förstod det har de 4 klinikerna kollat på samma plåtar. Opererande klinik har tagit nya plåtar
Om då de ursprungliga plåtarna innehållit artefakter eller annat är det ju inget konstigt eller ”fel” att fyra olika kliniker bedömt dem likadant och att benbit finns. Det är ju ingenstans en misstro mot deras bedömning.

Angående lilla hästen och hennes öga...
Jag har aldrig haft häst med hornhinnesår (eller, det kanske jag har men det är över 25 år sedan i så fall)så jag är lite fundersam.
Hon får Fucitalmic morgon och kväll och är redan mycket bättre. Inte alls svullen eller knipig och har endast en liiiiten prick grumligt kvar.
Vid undersökning antar jag att hon fick pupillutvidgande och veterinären upplyste mig om att ha täckt huva ute (inga konstigheter).
Men han sa att pupillen kan vara utvidgad i upp till tre veckor och jag frågade aldrig varför. Är det pupillvidgande i fucitalmic eller varför kan det ta tre veckor för pupillen att återgå till normalt.

Jag känner inte att detta är så viktigt att jag behöver försöka få tag i veterinären men jag är ändå nyfiken och vill ha era erfarenheter.

Hur har ni löst huv-biten?
Bara haft skydd vid sol eller hela tiden ute?

Jag har aldrig haft häst med hornhinnesår (eller, det kanske jag har men det är över 25 år sedan i så fall)så jag är lite fundersam.
Hon får Fucitalmic morgon och kväll och är redan mycket bättre. Inte alls svullen eller knipig och har endast en liiiiten prick grumligt kvar.
Vid undersökning antar jag att hon fick pupillutvidgande och veterinären upplyste mig om att ha täckt huva ute (inga konstigheter).
Men han sa att pupillen kan vara utvidgad i upp till tre veckor och jag frågade aldrig varför. Är det pupillvidgande i fucitalmic eller varför kan det ta tre veckor för pupillen att återgå till normalt.

Jag känner inte att detta är så viktigt att jag behöver försöka få tag i veterinären men jag är ändå nyfiken och vill ha era erfarenheter.

Det är inte pupillvidgande i Fucithalmic, men effekten av Atropin (pupillvidgande) kan sitta kvar i 2-3 veckor på många hästar.

Jag brukar låta dem ha ögonlapp ute hela tiden (och sätta mer och mer ludd på grimman för var dag, skavkänsliga hästar är en pina) tills jag ser att pupillen har återgått till normal storlek och att den drar ihop sig när man lyser i ögat.

Jag vill verkligen tacka för alla hållna tummar för det var ingen sänkning av hovbenet på ngn hov. Och endast liten rotation på alla, typ inom normalgraden om jag fattade det rätt. Innan vi började korrigera Mirres bockhov så såg den typ värre ut än vad jag tyckte att hovarna ser ut på plåtarna för igår (men jag är verkligen ingen veterinär). Så här står det i Journalen:

VF: Rotation ca 3,6 grader, ingen sänkning (0,24)
HF: Rotation ca 3,5 grader, ingen sänkning (0,22)
VB: Rotation ca 0,8 grader, ingen sänkning (0,26)
HB: Rotation ca 3,8 grader, ingen sänkning (0,25)

... jag är ganska dålig att utläsa vad det betyder.

Veterinären bedömde att Fånganfallet är över:love: och att han kan gå ut i liten hage, typ Boxstorlek, i 2-3 veckor. Han får i alla fall gå ut ur boxen igen, och det gjorde mig mkt glad. Jag ska bara fixa sand till hagen så den är mjuk för honom att stå i. Just nu är den mer anpassad för en häst som behöver fast underlag.

Han var en ängel under veterinärbesöket. 👼 Stod som ett ljus när hon tog blod, trots att han var själv i stallet och hade fastat i 10 timmar. Sen fick han äta lite och efter det var han också otroligt tålmodig när vi röntgade, hon ställde bara "plattan" bredvid honom och han rörde inte en fena. Behövdes bara en projektion per ben. otroligt för en häst som haft fullständig Boxvila i 17 dagar. Och innan det bara gått promenader i 3 veckor.

Jag vill verkligen tacka för alla hållna tummar för det var ingen sänkning av hovbenet på ngn hov. Och endast liten rotation på alla, typ inom normalgraden om jag fattade det rätt. Innan vi började korrigera Mirres bockhov så såg den typ värre ut än vad jag tyckte att hovarna ser ut på plåtarna för igår (men jag är verkligen ingen veterinär). Så här står det i Journalen:

Veterinären bedömde att Fånganfallet är över:love: och att han kan gå ut i liten hage, typ Boxstorlek, i 2-3 veckor. Han får i alla fall gå ut ur boxen igen, och det gjorde mig mkt glad. Jag ska bara fixa sand till hagen så den är mjuk för honom att stå i. Just nu är den mer anpassad för en häst som behöver fast underlag.

Han var en ängel under veterinärbesöket. 👼 Stod som ett ljus när hon tog blod, trots att han var själv i stallet och hade fastat i 10 timmar. Sen fick han äta lite och efter det var han också otroligt tålmodig när vi röntgade, hon ställde bara "plattan" bredvid honom och han rörde inte en fena. Behövdes bara en projektion per ben. otroligt för en häst som haft fullständig Boxvila i 17 dagar. Och innan det bara gått promenader i 3 veckor.
Men vilka fantastiska nyheter!! ❤️❤️❤️

Så himla härligt att höra! 💕

Vilken fin nyhet ❤️

Det är inte pupillvidgande i Fucithalmic, men effekten av Atropin (pupillvidgande) kan sitta kvar i 2-3 veckor på många hästar.

Jag brukar låta dem ha ögonlapp ute hela tiden (och sätta mer och mer ludd på grimman för var dag, skavkänsliga hästar är en pina) tills jag ser att pupillen har återgått till normal storlek och att den drar ihop sig när man lyser i ögat.
Tack för svar!
Precis som jag trodde om Atropinet men hittade inte att effekten skulle sitta i så extremt länge när jag googlade. 😅

Atropin binder till pigment och de flesta hästar har ju väldigt mörka ögon, därför stannar det kvar länge hos dem :) Plus att hästarnas ciliarmuskel är väldigt känslig för atropin.

Jag råkade skriva i fel tråd och orkade inte rätta. Han har troligen inte EMS. Ligger i gränszonen men hade lågt på andra värdet så det är inte säkert. Jag ska vara ärlig mot mig själv, mängden Sirap var kanske inte tillräcklig? Men jag fick inte i honom mer…

Nu står han i sjukhage och är ganska nöjd. Jag kliar päls varje dag och går 30 sek promenad. Han kliar på sitt ben, men det kan ju vara att han fäller. Tror jag kommer få linda hela sommaren för att huden ska bli stark. Men lite på rätt väg är vi kanske?

Liten uppdatering om min hästs hovböld om någon är nyfiken. Hovslagare och djursjukskötare har tittat på den och är överens om att det mest troligt är en hovböld som spruckit upp. Hästen fick gå bandagerad i ca fyra veckor, mest pga lera i hagen och att jag inte ville ha in något i såret. Hon har varit helt ohalt, inte svullen och ingen feber under tiden. Något varm i hov och kota första tiden. Nu går hon utan bandage och jag har börjat rida igen. Hon har vilat mest pga att hon var tydligt påverkad av bandaget i sig eftersom det var tvunget att vara ganska stort för att skydda. Ser ut såhär nu:

Bifogade filer

• IMG_9546.webp
    IMG_9546.webp
    167,2 KB · Visningar: 1 645
Vi har börjat jobba lite försiktigt avsuttet. Korta pass i mest skritt och lite trav.
Han har varit crazy att promenera med då överskottsenergin har sprutat ur öronen på honom. Hoppat och skuttat och kastat sig och stått på bakbenen om varannat.
Men på töm sköter han sig bättre och jag slipper hamna inom räckhåll för hans påhitt.
Och han är så fin! Trots att han inte är riden eller tömkörd sedan slutet av januari och sedan dess stått på box och sedan sjukhage så är han mjuk och fin och kommer ihåg vad han ska göra. Den extra energin gör dessutom att han rör sig ännu trevligare 🤩
Fina fina lilla knasboll 🥰
Men han låter för roligt när han drakblåser för allt och ingenting. Han kommer enligt vet att ha ökat näsflöde pga bihåleinflammationen i några månader till och det hörs kan jag säga. Sonen sa att ”han låter som pappas cross”, och den låter inte lite kan jag säga 😅🙈
Det ekar i skogen när han drakblåser!

IMG_0558.webp

Min lilla gick omkull i hagen igår när hon gjorde en 360 sväng och det var halt, så bakbenen bara försvann. Såg ut att ha gått okej, vi gick och betade en sväng efteråt. Idag när jag kom var benet helt jämntjockt, men hon belastar till synes normalt och är inte ovillig till att röra sig.

Jag har stängt av lösdriften så att hon och kompisen bara kan röra sig på den hårdgjorda ytan runt huset, maten och vattnet samt smort med ice-gel. Veterinären kommer ändå imorgon och ska ta vargtänder så ska be henne titta på det då också.

Kan någon lugna mig med att det inte behöver innebära katastrof 😩
CB1AC954-412B-447C-BF8D-B1ABA265CF23.webp

Min lilla gick omkull i hagen igår när hon gjorde en 360 sväng och det var halt, så bakbenen bara försvann. Såg ut att ha gått okej, vi gick och betade en sväng efteråt. Idag när jag kom var benet helt jämntjockt, men hon belastar till synes normalt och är inte ovillig till att röra sig.

Jag har stängt av lösdriften så att hon och kompisen bara kan röra sig på den hårdgjorda ytan runt huset, maten och vattnet samt smort med ice-gel. Veterinären kommer ändå imorgon och ska ta vargtänder så ska be henne titta på det då också.

Visa bifogad fil 184505
Kan ju vara ett rejält blåmärke/ödem om hon slog sig?

Visa bifogad fil 184505
Det behöver ju absolut inte vara något - de flesta gånger är det ju inte det ❤️‍🩹 men skulle hålla henne i stillhet tills det är ultraljudat. Håller tummarna stenhårt för er

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka