Skadligt att rida barbacka?

Tagelsnowflake

Trådstartare
Vet att det finns en massa trådar om detta men det känns som att alla skriver olika.
Jag sätter igång en ponny åt ridskolan, vi travar 200m×5 på raka sträckor och resten är skritt. Rider väl typ 20-40min per dag i skogen. Jag red barbacka för någon dag sedan och vill rida mer men är rädd att hennes rygg ska skadas. Jag sitter väl helt ok för att endast ridit med sadel i ett år, bra balans iallafall och skumpar inte. Ponnyn verkar inte ha något problem med det då hon travar på och öronen är glada framåt.
Tror ni det går bra att rida barbacka typ varje/varannan dag eller tar ryggen skada?
 
Jag red barbacka i många månader-något år på min vita. Hon hade aldrig problem med ryggen. Så länge du inte gräver ner sittbenen i ryggen hela tiden utan sitter på både rumpa och lår så är tryckfördelningen i de flesta fall helt godtagbar. Finns givetvis undantag med dåligt musklad häst och ryttare som har väl vassa sittben
 
Vet att det finns en massa trådar om detta men det känns som att alla skriver olika.
Jag sätter igång en ponny åt ridskolan, vi travar 200m×5 på raka sträckor och resten är skritt. Rider väl typ 20-40min per dag i skogen. Jag red barbacka för någon dag sedan och vill rida mer men är rädd att hennes rygg ska skadas. Jag sitter väl helt ok för att endast ridit med sadel i ett år, bra balans iallafall och skumpar inte. Ponnyn verkar inte ha något problem med det då hon travar på och öronen är glada framåt.
Tror ni det går bra att rida barbacka typ varje/varannan dag eller tar ryggen skada?


Du skriver att du rider igång hästen har den varit skadad? Om den har varit det så hade jag försäkerhetsskull hört med någon ridlärare på ridskolan så att det är ok att du rider barbacka. Om hästen varit skadad en längre tid så kan den ju vara dåligt musklad eventuellt.
 
Du skriver att du rider igång hästen har den varit skadad? Om den har varit det så hade jag försäkerhetsskull hört med någon ridlärare på ridskolan så att det är ok att du rider barbacka. Om hästen varit skadad en längre tid så kan den ju vara dåligt musklad eventuellt.

Hon har varit halt bak och blivit behandlad och då hållit i gång i skritt och trav, inte tappat särskilt mycket muskler
 
Som @Shaggy säger, så länge du inte gräver ner sittbenen (eller skumpar grymt mycket) så är det ingen fara. När jag var yngre så reda jag nästan alltid barbacka, kunde gå månader emellan, däremot finns det ju barbackapaddar, men de bra är dyra.
Tycker du ska kolla med personalen att det är ok, annars så kör. :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Buck
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 641
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp