Skadligt med filmjölk?

kopparberg

Trådstartare
Om en katt älskar filmjölk, är det skadligt att ge den det?

Katten i fråga äter gärna hur mkt som helst varje dag.
Kan den ta skada av det? Eller få "framtida men" på ngt sätt?
 
Sv: Skadligt med filmjölk?

Den kan inte få framtida men sålänge den inte äter sig mätt på det och ratar den riktiga maten.
Annars är den största risken laktosintolerans, vilket är mycket vanligt på katter. Blir dne inte lös i magen eller dålig på annat sätt trots mycket fil, så kan den fortsätta äta det.
 
Sv: Skadligt med filmjölk?

Det är oftast inga problem att låta katten få lite yoghurt eller fil. Även laktosintoleranta katter brukar klara av fil och youghurt. Om du ger fil som innehåller lactobacillus acidophilus och/eller bifidus är det t o m lite nyttigt för katten ;)
 
Sv: Skadligt med filmjölk?

Katter som äter mjölkprodukter ska göra det ifrån de är små, annars blir de laktosintoleranta.
Det är precis som med människor. Folk i exempelvis Asien tål sällan mjölk, eftersom de inte dricker det.
 
Sv: Skadligt med filmjölk?

Kat skrev:
Katter som äter mjölkprodukter ska göra det ifrån de är små, annars blir de laktosintoleranta.
Det är precis som med människor. Folk i exempelvis Asien tål sällan mjölk, eftersom de inte dricker det.

Fast youghurt och fil innehåller så pass låga halter laktos att dessa produkter i normala fall inte ställer till det med kattmagar. Mina katter är inte vana mjölkprodukter från kattungeålder eftersom jag är ytterst sparsam med sådana produkter, men A-fil och youghurt funkar trots det strålande att ge dem. Känner många som har samma erfarenhet. Man märker ju ganska snabbt om ens katt klarar av fil och youghurt.
 
Sv: Skadligt med filmjölk?

Sol skrev:
Fast youghurt och fil innehåller så pass låga halter laktos att dessa produkter i normala fall inte ställer till det med kattmagar. Mina katter är inte vana mjölkprodukter från kattungeålder eftersom jag är ytterst sparsam med sådana produkter, men A-fil och youghurt funkar trots det strålande att ge dem. Känner många som har samma erfarenhet. Man märker ju ganska snabbt om ens katt klarar av fil och youghurt.


Stämmer säkert.
 
Sv: Skadligt med filmjölk?

hej, en av mina katter är tre månader och smyg dricker mjölk och fil och nu mår hon inte bra, hon är typ sjuk eller något liknande, hon kräks och äter ingenting. finns det något jag kan göra?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skadligt med filmjölk?

Det är stor risk att det kan bli väldigt fel om du rättar dig efter råd du får här på internet, är din katt så pass dålig, kontakta en veterinär så den får rätt hjälp!

En tanke bara om den är så pass liten, hur länge har du haft den, hur länge sen är det sen den lämnade sin mamma?
Tas kattungar tidigare än 12 veckor från sin mamma kan reslutatet bli att dess mage inte fungerar som det ska, om du inte redan visste det.

Lycka till hoppas din lilla katt mår bättre snart.

Kram, Maya
 

Liknande trådar

Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 876
Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
401
Senast: Sol
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: Sassy
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
638
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp