Bukefalos 28 år!

Skäckfärgad welsh?

Sv: Skäckfärgad welsh?

Förutom sabino finns (eller fanns) faktiskt bukskäck/splash hos welsh.

Efter lite googlande så kan jag konstatera att splash definitivt FINNS hos welsh (sekt A) fortfarande. Hittade ett helt stuteri med dem over there.

Och jag börjar bli lite misstänksam angående araberna också faktiskt...
 
Sv: Skäckfärgad welsh?

Du har rätt i att bli misstänksam - Splash bör finnas hos arab. Det finns klockrena exempel - både nu levande och på gamla foton av dem. Blå ögon förknippas med frame och splash, och då frame inte finns i arab kan man anta att det är splash som orsakar blåa ögon i arab.
Sen tror jag personligen att "splash" inte nödvändigtvis orsakas av exakt samma mutation, utan att det kan finnas flera (ungefär som med sabino). Skulle kunna förklara varför olika raser får så olika varianter av splashens utbredning. Men som sagt, splash bör finnas hos arab med.
Hos arab finns även sabino samt en helt ny Dominat White-mutation som kan ge "skäckar". Däremot finns inte frame eller tobiano. Finns en del avel med araber - speciellt på andra sidan pölen - där man avlat in skäckanlag eller gulanlag och fått fram hästar med uppåt 99% arabblod, men som alltså aldrig blir stamboksförda araber. Har dock sett att dessa marknadsförst som just araber mellan varven.
 
Sv: Skäckfärgad welsh?

"Förutom sabino finns (eller fanns) faktiskt bukskäck", ursäkta en puckad fråga (för jag kan ytterst lite om färg egentligen), men är inte sabino och buksäck samma sak?
 
Sv: Skäckfärgad welsh?

Nä, sabino och bukskäck är inte samma sak. Däremot splash och bukskäck trodde jag var samma :p

Nu när jag tittar på sidan igen så kan jag ha förstått fel. Det står
Welshpartbred
50% Welsh 50% Arab
 
Senast ändrad:
Sv: Skäckfärgad welsh?

Det är samma. Men jag skrev bukskäck/splash första gången jag nämnde det, så jag trodde att det var klart.

Ponnyryttaren & Snigelfarmor:

Splash eller splashed white är det vi på svenska kallar bukskäck. Det är ett mönster som gör att det vita breder ut sig underifrån, därav namnet. En fullt utfärgad bukskäck har vanligen blå ögon, mycket vitt på huvudet, mycket vitt undertill... Anlaget ansågs förr vara recessivt, men nu tror jag att även ofullständig dominans har diskuterats. Man kan ibland "se" anlagsbärarna (genom stora vita tecken och ibland blå ögon), det är inte som fux som bara kommer out of the blue.

Splash finns hos flera nordiska raser som islandshäst, russ och kallblodstravare. Det är ganska vanligt på amerikanska raser, men för övrigt ovanligt. Welsh är den enda brittiska ras jag är säker på har splash.

Här är en welsh, sekt A (welsh mountain) hingst från USA (där man sedan 2005 får registrera skäckiga welshar i stamboken):

warbonnet-head2.jpg


Sabino kallas av Bo Furugren för strumpskäck på svenska. I princip går det ut på att hästen får långa, flikiga vita strumpor, bläs som går mellan näsborrarna och ner på underläppen och ibland vit bukfläck. Anlaget kan vara mer eller mindre utvecklat. Ibland får hästen fläckar även på kroppen, ibland syns det knappt. Sabino är ganska vanligt hos arab. I många fall kan det nog ledas tillbaka till den här herren:

Mesaoud.jpg


Crabbet Park-stuteriets hingst Mesaoud, född i Egypten och importerad till UK 1891. Man kan ibland läsa i äldre böcker om just "the high white" i Crabbet-linjerna.

Sabino finns hos många raser, men det finns INTE hos t.ex. islandshäst, russ och shetland.

Jag har ingen koll på nedärvningen, men där verkade Itz ha en del ny information att komma med.
 
Senast ändrad:
Sv: Skäckfärgad welsh?

hm.. borde det inte vara tvärtom, splash är lite vitt, och sabino som mer utbrett? : P Sabino kan ju bli en hel häst om man säger så, Jag hittade en bild som visar vad jag menar (när jag söker på sabino) : bild
 
Sv: Skäckfärgad welsh?

hm.. borde det inte vara tvärtom, splash är lite vitt, och sabino som mer utbrett? : P Sabino kan ju bli en hel häst om man säger så, Jag hittade en bild som visar vad jag menar (när jag söker på sabino) : bild

Borde och borde, men det är inte så.;)

Den maximala sabinon kan helt riktigt bli nästintill vit, men jag skulle tro att en "typisk" sabino ser ut ungefär som Mesaoud ovan. En solid häst med vita tecken i olika utsträckning.

Här är en annan känd sabino - Briar 899:

BRINK1_STORY_-_VERTICAL_FF528083_79724.JPG


En splash i sin klassiska utbredning är en skäck. Det vita sprider sig underifrån, men kan ha lite olika utbredning.

En bukskäckig kallblodstravare:

kbltrav.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Skäckfärgad welsh?

min sabino, som har en underlig färg. färgbyter sommar/vinter dessutom och föddes skäck så han blir nog skimmel. är tre på bilden.
32486552.jpg
 
Sv: Skäckfärgad welsh?

Lite svår bild eftersom skuggorna gör hela hästen flammig, men är det möjligt att han är konstantskimmel? Det förklarar färgbytandet.

Ras? Och vad menar du med att han föddes skäck?
 
Sv: Skäckfärgad welsh?

Jag tror faktiskt att det är en "vanlig" sabino. De blir ofta väldigt stickehåriga i perioder
 
Sv: Skäckfärgad welsh?

Har den en skimmelförälder så att det kan bli skimmel?

Mitt halvblod som är minimal sabino byter färg mellan sommar och vinter, har stickelhår på sommaren då hon också blir vit på sina svarta ben. På vintern blir de svarta benen bruna under knäna och då har hon också vitt på överläppen.
Vissa somrar är stickelhåren många och andra är de färre.

Säger som cirkus, tror att hästen är en vanlig sabino.
 
Sv: Skäckfärgad welsh?

*KL*

För att klara ut begreppet mellan de splash (bukskäck) och sabino (strumpskäck) kan man väl förkorta dem lite. Vad man bör tänka på är dock att det i nuläget inte finns några test för varken Sabino (förutom SB1) och splash, så det jag baserar detta på är alltså de teorier som just nu är de mest populära. Det kan mycket väl vara så att jag återkommer om ett år och skriver något helt annat, då det är en rätt outforskad vetenskap med en hel del felmarginaler.

Sabino ger – precis som Myrten skriver – ofta flikiga tecken som ”rinner uppåt”. Sen kan tecknens storlek variera, men ofta är de flikiga. Tecken i ansiktet vill ofta inkludera underläpp och även käke om den kan. Däremot vill Sabino inte inkludera ögonen på hästen. Även bukfläckar kan förekomma, samt en del ”stickelhår” av olika slag.
”Sabino” är en term jag själv inte riktigt gillar. Dels används den för att beskriva ett specifikt anlag – en specifik genotyp kan man säga – nämligen SB1. Dels används den för att beskriva hästar med en specifik fenotyp – ett visst utseende - som kan skifta rätt rejält.
SB1 är en specifik mutation som man hittat och kan testa för. Heterozygota SB1 ser ofta ut som en ”ordinär” sabino med höga vita strumpor, stora flikiga tecken i ansiktet och ofta med en viss mängd stickelhår. Homozygota SB1-hästar är däremot ofta minst 90% vitt, men kan även vara helt och hållet vit. Det kan man hitta i miniatyrhästar, Quaters, Paints, Tennessee Walkers mfl. Däremot finns det inte i tex araber, shirehästar o welsh ponnyer – samtliga raser som definitivt kan se ”sabino” ut.
”Vanlig” sabino är till skillnad från SB1 svårt att förutse nedärvningen på. Man har förvisso större chans att får en häst med tecken om man kombinerar linjer som generellt sett ger tecken, men det finns inget att testa för eller någon nedärvningsprocent som det är med Sb1. Fenotypen ”sabino” beror troligtvis på flera typer av mutationer på KIT-genen (där det mesta som ger tecken/skäckar finns lokaliserade), samt andra typer av anlag som styr en viss del av hur det kommer breda ut sig. Troligen finns både anlag som minskar och ökar det vitas utbredning. Så Sabino är – just pga att det troligtvis består av många olika anlag som samverkar, mycket svårt att förutsäga exakt. Sen kan man ju med selektiv avel på stora tecken får fram hästar som generellt sett bär på många anlag som verkar för att få stora tecken.

Splash är heller inte något man kan testa för heller, även om man tydligen är rätt nära att lokalisera mutationen.
Även splash kan vara allt från minimalt till maximal i utbredning så även där inverkar andra gener/anlag till exakt hur stor utbredningen ska bli (om det inte tom finns olika splash-mutationer, men det är bara något man kan spekulera i). Splash skiljer fis från sabino på många sett. Det ger förvisso stora ansiktstecken och strumpor men ser ofta olika ut. Tecknen är inte flikiga på samma sätt som hos sabino, och overgångarna mellan vitt och färgat är ofta jämnare. Splash ger heller inte stickelhår på samma sätt som sabino.

För att dra en jämförelse mellan sabino och splash.
Splash welshponny, baserat på fenotyp alltså:
http://whitefacedpony.deviantart.com/gallery/?offset=24#/d2cmytp
http://whitefacedpony.deviantart.com/gallery/?offset=24#/d2cmxbg

Sabino welshponny, även här baserat på fenotyp:
http://colourize.deviantart.com/gallery/#/d3hpdhc
http://colourize.deviantart.com/gallery/#/d3hprsg

För att peta in ännu en komponent till det kan ju nämnas Dominant White, som nedärver sig ungefär som SB1 men ser något annorlunda ut. Dominant White är en benämning på en rad spontana mutationer som man hittar i en uppsjö av olika raser, och som man kan hitta uppoppandes idag med. R Khasper är ett exempel på DW som spontant dök upp i en arab-linje. Länkar sonen Kholor by Designs hemsida eftersom man kan se både han själv och avkommor där: http://www.tamarsventures.com/Design.html
Ett annat exempel är travaren Macahan Loss som föddes här i Sverige. Han är med stor sannorlikhet ett annat exempel på Dominant White:
I3034898W328H218V20100929T052317Z

Ok, nu flöt jag iväg här, men tänkte bara klara upp de här grejerna lite, vilket alltid tar en del plats:P
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: geting
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 283
Senast: JennyLz
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp