Bukefalos 28 år!

Skäller i bilen

kamomillo

Trådstartare
Min 2 1/2 år gamla hund har börjat skälla när hon är ensam i bilen.:(
Visst har hon skällt tidigare precis när jag lämnat henne, men nu kan hon skälla i en timme...
Och hon skäller bara på vissa platser. Det spelar ingen roll om det är platser där hon ser folk/djur eller inte.
Hon har ALDRIG blivit lämnad i varm eller för kall bil, Vad jag vet har hon aldrig blivit "triggad" att skälla av någon utomstående.

Hon gillar inte att bli lämnad hemma heller, men jag har aldrig hört henne skälla då. Hon sitter bara på kökssoffan och snorar på fönstret när vi är borta.
Jag har provat lämna henne när hon varit riktigt trött, efter spår eller motion. Hon skäller ändå.

Jag upplever inte att hon är spec. nervös av att vara själv, och jag tar hennes skall som ett rop att jag ska komma tillbaka,(befallning) men inte för att "rädda henne":crazy:

Om jag rannsakar mej själv har jag nog kommit tillbaka samtidigt som hon skällt vid något tillfälle, (inget jag har tänkt på) men hon kanske tagit det som att jag kommit på "hennes kommando"?

Jag har fått rådet att lämna henne till hon tystnar... Men det är minst 1 timma, och då har jag ett smärre psykbryt:o
Jag har fått rådet att lämna bara 2 minuter och sedan öka tiden.
Jag har fått rådet att ge henne ben eller annat gott, de rör hon inte.
Har fått rådet att köpa citron halsband, vet att det finns, men har aldrig träffat någon som provat.
Har fått rådet att köpa ett halsband som har "durr" eller "vågor" men det visste jag inte ens fanns.

Finns det fler råd? Eller ska jag bara parkera i skogen så ingen hör henne:cry:

* Jenny *
 
Sv: Skäller i bilen

Testat att täcka över buren så hon inte kan titta ut?
Antiskall halsband sprut/vibration gör du rätt i att rata.
 
Sv: Skäller i bilen

Vilka platser är det hon skäller på?

De började när jag parkerade på sjukan, inte många bilar/människor.
På affären hemma skäller hon inte, men på affären i grannbyn.
Hon skäller inte då jag lägger ett spår, men om jag lämnar bilen i skogen annars.
Hon skällde då jag var till frissan, då såg hon mej genom fönstret.:crazy: Klumpigt parkerat av mej.
Hon skällde bara lite när jag hade en lånehund med. Men så provade vi med en annan lånehund, och då drog hon igång honom med:o
Ser inget direkt mönster.

* Jenny *
 
Sv: Skäller i bilen

Testat att täcka över buren så hon inte kan titta ut?
Antiskall halsband sprut/vibration gör du rätt i att rata.

Har inte bur, utan hon sitter bakom galler i kombin, de går alltså inte att täcka över.
Men jag TROR inte hon skulle gilla det..
Har provat ha henne lös i hela bilen också, då sitter hon bara bakom ratten och gapar..

* Jenny *
 
Sv: Skäller i bilen

Varför tror du inte hon skulle gilla det?

Det är det vanligaste rådet man får till hunden som gapar i bilen. Täck rutorna med tyg/papp samma med gallret. Jag skulle absolut testa.

Om hon inte äter tuggben i bilen, men i vanliga fall, är det ett tecken på stress. Så ett annat tips, som jag skulle kombinera med att täcka rutor och galler, är D.A.P
 
Sv: Skäller i bilen

Varför tror du inte hon skulle gilla det?

Det är det vanligaste rådet man får till hunden som gapar i bilen. Täck rutorna med tyg/papp samma med gallret. Jag skulle absolut testa.

Om hon inte äter tuggben i bilen, men i vanliga fall, är det ett tecken på stress. Så ett annat tips, som jag skulle kombinera med att täcka rutor och galler, är D.A.P

Givetvis ska jag prova! Jag gick bara på magkänsla då jag skrev att hon nog inte skulle gilla det. ;)
Ska bara kolla runt vem som kan ha en lämplig bur att låna ut, här runt mej kör dom flesta med hundarna bakom galler bara.
D.A.P är jag nyfiken på, kan du berätta hur det funkar? och OM det funkar?
Någon sorts stress är det förmodligen, men ingen "panikstress" känns det som..

* Jenny *
 
Sv: Skäller i bilen

D.A.P är ett feromon (Dog Appeasing Pheromone), där man på kemisk väg lyckats framställa samma feromon som tikar avger när de ha valpar. Det luktar mamma helt enkelt.

D.A.P köper du i vanliga hundbutiken, finns i spray, halsband och i en dosa som du sätter i vägguttaget.

Har du tex en skotträdd hund rekommenderar jag att sätta in D.A.P dosan i väggen i början av december. För din hunds del skulle jag rekommendera sprayen som du sprayar i bilen minst 10-15 min innan hunden ska åka bil. Alternativ, spraya på en skarf som du hänger på hunden. Minst 15 min innan ni ska åka.
Vill du toppa detta så rekommenderar många veterinärer att man kombinerar DAP med Zylekene, det ges i tablettform. Zylekene utvinns från mjölk och ska ge en "paltkomakänsla".

Jag använder en hel del DAP på mina stressade kunder med god effekt.

Skulle inte detta funka så kan man gå vidare i "hälsokostdjungeln", men för din del borde DAP och "rullgardin" räcka långt.
 
Sv: Skäller i bilen

Tack!
Givetvis ska jag prova!
Har haft hund sen -74 och INGEN av dom 3 tidigare har ens funderat på att skälla i bilen..

* Jenny *
 
Sv: Skäller i bilen

Lånade en bur, och stoppade in hunden.
De gick bra till jag la en filt över den...
Hon har aldrig skällt som då!
Tror tyvärr inte att varken jag eller hunden är för burkulturen...:crazy:
Kalla mej gärna blödig, men bur funkar inte för oss:o

* Jenny *
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 356
Senast: Hermelin
·
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 091
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 316
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp