Bukefalos 28 år!

Skällhalsband med fjärrkontroll?

J

julia_v

Vi har ju problem med Leo och andra hundar, det har alltid varit ett problem och vi har försökt med det mesta,
vi har gått flera kurser, vi tränar med våra uppfödare osv.

Han tar helt enkelt över ledarskapet vid hundmöten, och struntar i vad vi säger, vi har nu fått ett ultimatum
från räddningsverket (leo blev godkänd på 1:a räddningshund-testet) att ger han sig inte med sina aggresiva utfall mot andra hundar, så går vi inte vidare i utbildningen :crazy:
Polisen som bedömde leo, ansåg att detta var en träningssak
och att många hundar är eggressiva mot andra hanar,
MEN att de måste lära sig att de inte FÅR bete sig..

så nu har jag funderat på att testa ett skällhalsband med kontroll för att korrigera honom vid möten (jag erkänner att jag HATAR att använda mig av "hjälpmedel" i träningen,
och det känns lite som om man har misslyckats :()

Vi ska även träffa en hundpsykolog ang detta.

Vad anser ni om att ta hjälp tillfälligt av ett sådant
hjälpmedel?
Är det åt h-e fel?

Han är INTE rädd för andra hundar, utan ogillar andra hanar.

tacksam för era råd.
mvh julia
 
Svårt det där. Jag har också fått lära mig att gör de så så skall de veta att det var det sista de gjorde och det måste helt enkelt lära sig att MAN GÖR INTE SÅ!

*harkel* Lättare sagt än gjort. Klart är man en karl på 105 kilo och världens röst så kan man kanske korrigera sin hund så att den pissar på sig utan att behöva vara elak och sen gör de inte så mer. Men... Vad gör man om man inte är den typen?

Klart att jag skulle testa, han lär inte dö av det. Men det gäller ju verkligen att det går fram att det är beteendet och inte den andra hanhunden som man blir arg på.

När min hund börjar snegla på "farliga" hundar så kan jag med rösten få henne att sänka raggen och svansen, men kommer de för nära så pallar hon inte att lyssna. Men hon gör det av osäkerhet och sånna saker.
 
Nej, jag lovar dig, det har inte med "styrka"att göra i hans fall, då han är typen som ignorerar "smärta" alltså hårda ord eller handgripliga korrigeringar, eller så
"biter" han tillbaka.
Så i hans fall så måste korrigeringen vara något "obehagligt", men som han inte kan "påverka"..

han är inte typen som visar underläge heller, det har hänt,
men det är sällan. :(
 
Jag menade att var man nu en jättestor polis så brukar de ha röstresurser att kunna skälla ut sina hundar så att de bara *poff* ger sig. Jag är ju inte så mycket för försökt till att fysiskt dominera hundarna eftersom att de då, som du skriver, kan bli en kamp istället, som man troligtvis inte vinner...

Så hjälper det inte med ett nyp i arselt så måste man ju testa nått annat som inte handlar om brottning.
 
Precis, det är därför som jag tänkte att detta med ett fjärrstyrt halsband kanske kunde fungera för med halsbandet utan
dosa lär de sig rätt så snabbt att de kan morra istället för
skälla.. :D
 
Jag skulle helt klart testa. Det var ju ngn här på Buke som hade ett halsband som gav ifrån sig en luftström istället...
 
ja , det har jag för mig att jag har läst någon gång,
men har aldrig sett ett sådant i verkligheten :confused:
kommer det luft?
 
Meija var det nog. Jepp en stark luftström var det nog. Hon hade den för att inte jaga rådjur, så hon var ju lös med den...

Nu skall jag å släppa hundarna i skogen och sen skall jag och köpa nått nytt halsband! :D Dumt att göra det precis innan Stora Stockholm, men jag vill ha ett IDAG! Såg nämligen att det nuvarande nött pälsen *morr*
 
Jag provade ett sånt till min terv som gladeligen jagar efter vilt och grannens katter... :p
Det är med fjärrkontroll och när man trycker så kommer det en spraydusch. Man får köpa refiller med jämna mellanrum.

(hrmmm...smygannons...det finns fortfarande kvar till salu hos min mor... :angel: P.M:a om du är nyfiken!)
 
En bekant till mig använder ett sådant (Fast inte med fjärr) när dom lämnar hundarna ensamma hemma. Dobbisen har lärt sig att med halsbandet på så sköter man sig, för annars är det obehagligt. Utan halsbandet är han fortfarande lika galen om han bara hör en annan hund från lägenheten.. Dom har även provat elhalsband på denna hund, men lika snabbt där lärde han sig att med halsbandet på är man snäll mot andra hundar och håller sig för sig själv. Utan halsbandet gör man utfall..

Dom har efter att ha försökt ALLT, bestämt sig för att han helt enkelt får gå kopplad jämt, förutom på ställen där det är inhägnat så att andra hundar inte kan komma dit. Ska han gå ut med någon han inte känner får han ha citronhalsbandet på sig, så att han inte gör utfall.

Bebben korrigerades med elhalsband under en svår del av träningen och han lärde sig också snabbt. Fast med mycket mer träning kom vi också åt själva problemet, när vi kommit runt symptomen först.
(Han vallade ALLT som rörde sig..)

Elhalsband tycker jag inte att någon ska använda utan en kunnig instruktör i närheten (Min far var instruktör själv, och så hade vi med oss hans kollega). Citronhalsbandet, eller det med luft brukar hundarna lära sig av. Oftast bara NÄR dom inte ska skälla, vilket är med halsbandet på. Sen kommer problemet med hur han ska sluta även när halsbandet är av..
 
Jag har (gud förbjude :o) även tänkt på elhalsband
faktist, eftersom vår hund för det första är för smart så att han överlistar ett skällhalsband utan fjärr på en gång,
för det andra inte verkar bry sig värst om ett citronhalsband heller :confused:
Vi har idag hyrt ett halsband med dosa till och ska testa det först, men när vi var och tränade idag så började han skälla i bilen åt de andra hundarna när vi var 100m bort..
och det är vad dosan sträcker sig..
så tyvärr (?) är han SMART..
Vi ska kontakta en psykolog (som jag känner mkt väl)
nu i dagarna, och ska som sagt testa detta halsband med dosa
en vecka och lägga till kommandot "fy", så att han kopplar
samman fyet med durschen från sprayen, det kanske fungerar.
Annars var får man tag på ett elhalsband?
Vi har kontakt/tränar med våra uppfödare samt andra duktiga
hundförare så vi är inte ensamma om träningen.
Vi vet snart bara inte HUR vi ska få bort hans beteénde :confused:
Och han är så duktig i räddningsöket, det tycker alla som ser han, men det hjälper ju tyvärr inte så länge han har denna hanhundsilskan..
 
Bebben hade en svår period som 2 åring där han vart helt GALEN bara han såg en hund på håll, för det kunde ju vara en annan hane då.. Vad vi gjorde då var att träna, träna och åter träna. Vi hade honom liggandes (Det var strängt förbjudet att röra sig ur fläcken!) och så fick andra hanhundar gå förbi. I början bara helt lugna som knappt tittade på honom.. Vi sa ett bestämt nej om han gjorde utfall (Snarare NÄR han gjorde utfall, för det gjorde han varje gång :smirk:) och funkade inte det fick man ta i nackskinnet och trycka ner honom lite och säga NEJ. Några gånger fick man till och med lägga sig på honom och bara hålla fast honom tills han lugnade sig.. Efter någon månad kunde han ligga stilla med andra hundar runt sig (Om dom var på avstånd), utan att göra utfall. Då började vi låta hanhundar som kanske inte skulle vara tysta, få gå förbi. Fortfarande fick han ligga ner och inte säga ett ljud.

Det tog lååång tid, och 110% konsekvens och tålamod med det gick. Vi slutade med att ha honom gåendes i koppel bredvid en annan hane i koppel. Vi använde ingen el eller liknande, för ja.. Vallningen var ett MYCKET större problem, där elen var sista utvägen :crazy:

Pappas kollega köpte sitt elhalsband (Det var det vi använde..) genom postorder från Tyskland, om jag nu minns rätt.

Vad jag tycker är viktigt med svårare saker som elhalsband, är att en intruktör eller annan väldigt kunnig människoa inom området är med dom första veckorna. Tills ni kan förutse varje steg han tar, så att det kommer i exakt rätt millisekund. Ger du "stöten" i fel ögonblick, kommer han inte att inse varför han fick den, utan bara bli jävligt arg/förvirrad för vad det var som hände..

Men ge er inte in i en kamp ni inte kan vinna, det blir bara värre då. Hade det varit våran sista Schäferhane som var som Bebben hade jag satt munkorg på honom och aldrig släppt honom. Hade jag gått in i kamp där hade jag kommit ur kampen med blod överallt, och det är det ju aldrig värt. Tack och lov brydde han sig inte nämnvärt om andra hundar, förutom en ettrig liten terrier som retade honom genom hundgården :devil: :crazy: Den ville han äta upp kan jag lova! :D
 
Nä, vi ska fortsätta att träna och utsätta han för
andra hanar, vi har ju detta halsbandet en vecka nu
så vi får hoppas att det fungerar :smirk:
tack för dina tips!
julia
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver höra om jag och mina vänners åsikt är samma som de flesta andras eller om ägaren till hunden + en annan kunnig hundägare +...
2
Svar
21
· Visningar
3 039
Senast: Zartok
·
Övr. Hund Jag har en jättetrevlig 14månader hanhund som följer mig dygnet runt hemmavid som på jobbet och vi har aldrig haft några problem utan...
Svar
14
· Visningar
1 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp