Bukefalos 28 år!

Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

paradiset

Trådstartare
Behöver höra om jag och mina vänners åsikt är samma som de flesta andras eller om ägaren till hunden + en annan kunnig hundägare + uppfödare/tävlingsmänniska kan ha rätt/delvis rätt...

Det är så här att i området finns en schäfer som lägger sig platt i alla hundmöten och vrålstirrar, alltså fixerar som en BC blicken på alla den möter rakt framifrån. Så gott som alla hundar reagerar ju på detta. Jag kan avleda min hund så för MIG är det inte värre än möta andra hundar som mina tycker är lite obehagliga men nu när jag har två st undviker jag att möta henne helt. Schäfern är snäll men osäker. En hane på 7 år. Innan har han dock gjort utfall och pga att matten alltid har en mobil klistad vid sitt öra och gör precis noll i mötena ( inte ens gå åt sidan och underlätta för oss som har flera hundar ) så litar ju inte vi som ska gå förbi på att hunden verkligen kommer ligga kvar.

Hursomhelst så blev det en miniminidispyt om detta ( jag fick lägga band på mig ) på en temakväll vi var på. Matten undanhöll då faktumet att hunden dels gjort utfall under de senaste 2 åren mot flera av mina vänners hundar OCH att hon pratar i mobil. Hon ljög och sat att hunden slutat med utfall som valp. Pga detta ansåg ju då några andra att sålänge HON inte ser det som ett problem så ÄR det inget problem.

Vi andra ser mer på det som så att självklart kan man inte styra över andras hundar men man KAN försöka styra upp sin egna. ( enligt henne så tycker hon att hon är undantagen den oskrivna regeln ) Jag låter t ex inte min hund vrålstirra sådär. Det underlättar ju även för mig om min hund inte blir osäker pga de reaktioner stirrande/spännande orsakar. Den här matten är inte så obrydd som hon vill påstå men känner väl sig maktlös. Respektlösheten från hennes sida är det som vi är mest arga på, oviljan att samarbeta och underlätta för andra genom att gå åt sidan t ex och sedan skyllla ALLT på att ANDRAS hundar är aggressiva eller hanhundsaggresiva.

Som sagt OM det var MIN hund skulle jag försöka få bort eller tona ner det där stirrandet och gå åt sidan eller lämna lite mer plats iallafall spec om de mötande har 2 eller fler hundar och framförallt se till att ha min fokus på hunden och inte mobilen. Jag ljuger inte. Jag och flera andra ser henne JÄMT med mobilen i örat HELA tiden under promenaden.
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Alltså, det där med hundmöten är en vetenskap i sig. Och jag vidhåller att hade hundägarna haft lite med kunskap och vett hade vi inte haft såna problem med möten som vi har idag.

Ni kan ju tycka att hon är en skit. Vilket hon antagligen är. Men, man kan ju inte göra så mycket åt det.

Jag blev utskälld för någon månad sen för att jag gick rakt förbi en kvinna med en "leksugen och osäker" - den perfekta kombon - cocker, för hade man inte ordning på sina hundar skulle man definitivt inte ha TVÅ HUNDAR. I mina ögon var det hon som hade problem, men hon tyckte jag hade problem eftersom jag gick rakt förbi henne...

Själv har jag väldigt svårt för folk som tycker det är okej med stirrande hundar, hundar som gör utfall, hundar som skäller. "Haha, men Karo då, så här gör du ju aaaaaaaaldrig", jo, Karo har gjort så alla 596 gånger vi har mött er, dags att börja träna nu kanske.

Sen är man ju mer mottaglig om man själv har en hund med mötesproblematik. Jag är van vi mina gamlingar som i stort sett kan möta en 15 rabiata monster utan att titta åt dem, min lilla blir själv ett rabiat monster. Nu jobbar vi på detta dagligen och hon hade kanske mötesproblematik grad 2 på en femgradig skala, men för mig som inte brukar ha det problemet är det ett stort problem. Så det bästa är ändå att jobba med sin egen hund och skita i alla andra puckon.
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Ansvar flr hundens beteende har ägaren men så länge hunden inte gör något som kan räknas som en skadegörelse så går det inte att göra något åt det. hunden strirrar och du tycker det är ett dåligt beteende. går ej göra något åt om matte ej vill bry sig.

Hon tar upp hela.vägen. går heller inte att göra något åt juridiskt. mammor med barnvagnar gör detsamma och det går inte att göra något åt det heller, inte för att det är en lika hotfull situation.

Har du kontakt med ägaren så är det enda som du/ni kan göra att påpeka detta. så länge hunden ej skadar någon kommer inget annat hända.
finns hundar här som hoppar efter våran lilla hund och det är väl inte trevligt för hunden, men det är bara att vänja sig.
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Ansvar flr hundens beteende har ägaren men så länge hunden inte gör något som kan räknas som en skadegörelse så går det inte att göra något åt det.

Men hundar får ju heller inte vara en olägenhet för andra. Vart drar man då gränsen?

Om folk nu uppenbart blir rädda/osäkra pga både hundens och mattens beteende, kan inte det då räknas som olägenhet och därmed på något sätt bidra till någon form av anmälan?
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Så länge som hunden inte "går på" din eller andras hundar handgripligen så kan du knappast lägga dig i hur den här människan väljer att uppfostra sin hund. Du får väl snarare lära din hund att ignorera att en annan hund stirrar. Man skulle lika gärna kunna vända på saken och säga att kan din hund inte hantera att bli stirrad på så har du inte ledarskap på din hund.

Att dessutom ha åsikter om att tjejen pratar i mobiltelefon samtidigt som hon är ute och går med sin hund det är väl rätt fånigt kan jag tycka? Vem har rätt att lägga sig i det?

Som sagt så länge hunden inte ger sig på andra hundar så får ni nog ta och tänka om och koncentrera er på att hantera era egna hundar. Hade det varit en lös hund som flyger fram till er och matten inte bryr sig om att ha hunden vid sin sida under kontroll så vore saken en annan.
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Det är väl kvinnan det är synd om som har noll koll på sin hund? Ekipaget utgör ju ett perfekt träningsmoment för hundmöten:idea: ;)
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Jag kan inte förstå hur stirrande kan ses som ett problem? Hunden har ju slutat göra utfall, det är väl jättebra..?
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Antagligen för att vissa andra hundar blir provocerade. Det ser jag bara som bra träninstillfälle för min hund.
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Läs noga. Den har INTE slutat. Matten påstår detta men många av mina vänner har den gjort utfall åt ( deras hundar alltså ).

Svarar inlägget under också. MINA hundar kan gå förbi den här hunden de blir lite nervösa men inget farligt. Vi tränade på samma kurs igår utan problem.

Angående mobiltelefonen så får var och en prata hur mycket denne vill men jag upplever det som en ursäkt från mattens sida. Att verka upptagen eller slippa skämmas helt enkelt och vad kan vara så viktigt att man inte kan pausa samtalet lite och ta undan sin hund lite. Varför jag vill ha lite feedback är för att min vänninna har liiite problem med denna hund. Hon har 3 hundar. Varav den äldste är en superstabil hund som verkligen är språkklok av en ras som är totalt oförstörd och tydligt i sitt språk. Han reagerar bara på hundar som betyder trubbel och denna schäfern blir han skogstokig av. ( mattens ord för när han hennes hund blir arg och skäller på hundar som provocerar honom, hon kan fortfarande kontrollera honom) När hon då ska gå förbi och tar sina 3 i kort koppel och ber när hon går förbi schäfermatten att lämna lite plats på den 2 meter breda gångbanan så vägrar hon. Hunden är i mitten och inte ens ytterst.

Så ja mattens besserwisserattityd och totala oförmåga att ta till sig kritik är det som de flesta retat upp sig på inte hunden stirrande i sig.

För mig får man ha alla problem i världen. MEN man beter sig respektfullt mot varandra tycker jag. Jag tackade ordentligt när jag skulle gå förbi en husse med 3 amstafftikar med mina två hundar varav en har jättsvårt för amstaffliknande raser efter ett oprovocerat anfall med svåra bettskador som följd. Den här hussen klev tydligt åt sidan och tog sina hundar mycket nära sig och då var ändå mina helt lugna när jag gick förbi med mina på yttersidan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Det är väl kvinnan det är synd om som har noll koll på sin hund? Ekipaget utgör ju ett perfekt träningsmoment för hundmöten:idea: ;)

Hon har börjat på vår hundkurs nu där vi tränar mesta gility och fikar ihop efteråt med hundarna. Hon verkar trevlig men väldigt känslig och offensiv (heter det så när man försvarar sig oavsett?) Så ja det är väl mest synd om henne. Hursomhelt jag ville bara få andra syn på detta också då jag på inga vis tror att min vänninna alltid har rätt. Vissa hundar hatar varandra helt enkelt det kan man inte heller förneka.
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

En olägenhet innebär att hunden exempelvis inte får yla på natten, det har inget med dess ev intimiderande sida att göra, tyvärr i ts fall.
Skulle olägenheter räknas som obehagligheter så skulle det inte finnas hundar pga att människor har hundfobi. dock så ser man inte detta som en anledning att förbjuda hundar och där följer lagen även hundar med beteenden som kan anses som provocerande.

hundar kan skälla och dra vid hundmöten, speciellt nu i vårt fall då vår vovve löper, men detta kan omöjligen räknas som olägenhet eftersom det är nornalt beteende. en hund anses vara olämpliga först efter dom gjort något riktigt fanskap. att bita ett barn eller annan människa allvarligt eller angripa och döda andra djur inräknas i detta, men ej beteendet inkl utfall som ts beskriver då ägaren har så pass bra koll på hunden så att den aldrig skadat en annan varelse fysiskt.
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Försvarar man sig är man defensiv, inte offensiv
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Försvarar man sig är man defensiv, inte offensiv

Ja jag kände ngt var fel där ;)

Vill bara förtydliga, var nog oklart med min rubrik. Trådens tanke var inte att fråga om hunden gör sådana fel att det kan anmälas. Den gör ingen skada. Det är mer en tråd som handlar om hur ni skulle känna inför en sådan människa/situation. Är vi helt fel ute som är ganska irriterade på människan? Såklart är det ingen idé argumentera med en människa som inte ens vill ta åt sig goda råd så det vi gör är undvika henne helt enkelt. Min vännina tycker dock så klart inte det är roligt framstå som boven bara för att hennes hund nu reagerade på stirrandet. Först hukar sig Schäfern medans den går och stirrar som värsta vallhunden med fokus enbart på de mötande. Sedan slänger den sig platt och fortsätter stirra. Det ska till riktigt trygga hundar att inte reagera på det utan avledning, faktiskt. Finns faktiskt ingen hund i hela området som gör så heller. Och här är riktigt hundtätt. Vi diskuterade lite på kursen varför den kan tänkas göra så. Kan det ha med schäferns vallursprung?? Eller bara ren osäkerhet och så att beteendet inte tränats bort?
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Om hon redan ar deffensiv kommer inga pahopp i varlden att hjalpa. Hon kanske inte vet riktigt hur och vad hon ska gora. Om nagon "blir kompis" med henne kanske problemet kan losas med education, men att hoppa pa och tala om vad hon ska gora tror jag inte hjalper alls.
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Det går väl mest troligt att träna bort schäferns beteende eller iaf rikta om det.

Men om ägaren inte riktigt vill se problemet så kan ni inte tvinga fram något resultat.

Och det går inte att ändra på andra människor, så det man får göra är att träna sin EGEN vovve så att den inte bryr sig. Och anta "utmaningen" i att få sin egen vovve så trygg och lydig att den struntar i provocerande andra hundar.
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Jag tycker inte det är konstigt att ni blir lite irriterade. Att man har problem är en sak, de har de flesta på ett eller annat sätt, men att totalt förneka dem och synbart inte försöka göra något åt dem är något annat. Jag hade stört mig, men förmodligen är det inte mycket annat att göra än att försöka prata vänligt med schäferns matte, i enrum. Nu vet jag ju inte hur samtalet gick till, men typiskt sett är sådana här saker svåra att hantera i grupp. Om det blir flera mot en så uppstår lätt en situation där den som känner sig angripen måste försvara sig. Det är mycket möjligt att hon innerst inne är väl medveten om problemet och vill göra något åt det, men att hon behöver ett annat bemötande för att kunna öppna sig och ta emot hjälp?
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

En olägenhet innebär att hunden exempelvis inte får yla på natten, det har inget med dess ev intimiderande sida att göra, tyvärr i ts fall.

hundar kan skälla och dra vid hundmöten, speciellt nu i vårt fall då vår vovve löper, men detta kan omöjligen räknas som olägenhet eftersom det är nornalt beteende.

Att yla och skälla är också ett "normalt" beteende.

Så om min hund gör utfall mot folk på stan, så kan jag inte anmälas så länge jag lyckas hålla den från att bita?

(Jag frågar eftersom jag är uppriktigt nyfiken och just i skrivande stund inte riktigt kan se skillnaden eftersom det är ett "aktivt beteende". Att folk stör sig på hundar för att dom är hundar kommer man såklart inte långt med så länge dom sköter sig.)
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Som du skriver är yla och skälla ett normalt beteende, men det är lite som att spela hög musik på sin tomt, även om du äger marken så får du inte störa dina grannar enl miljöskyddsverket eller vad det nu kan heta. Jag har varit inblandat i ett sånt fall där en ägare blev tvingad av kommunen att ha sin hund inomhus mellan 22-07 pga att den ylade i hundgården i ett villakvarter.

Om hundar som gjorde utfall skulle vara förbjudna så skulle vi ej se såna. det finns tyvärr ägare som inte har koll på sina vovvar men dessa hundar omhändertas inte även fast dom kan visa aggressivitet åt både människor och andra djur.

När en hund däremot allvarligt skadar människor, då kan den processen gå snabbt och hunden kan bli avlivad samma dag. dessa hundar som råkar t för det har tidigare ofta blivit beskrivna som problemhundar.

så ja, om din hund aldrig skadat någon så har jag aldrig sett ett fall om avlivning.
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Vi har några sådana här i området också, bla huskys. Problemet är att (iaf min erfarenhet) det ofta är just dessa hundar som slänger sig fram (för lek eller agressivitet är jag inte säker på). Ägarna verkar sällan beredda på det och går just därför inte undan eller håller in hunden ordentligt.

Jag brukar se till att ha ordentligt avstånd till dem (man kan ju gå utanför gångvägen också) men har aldrig tänkt på att min hund reagerar särskilt på dem. Ser det egentligen inte som nåt stort problem men hade det varit min hund hade vi ju såklart jobbat på det.

Att prata i mobil- det gör jag också ofta när jag är ute och går.
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Tack för utförligt och bra svar! :bow:

Kan man inte ens anmäla någon med ovan beskrivna hund? (mitt exempel) Händer det nada eller kan ägaren få någon form av varning eller tillsägelse pga att hunden skrämmer folk med sitt beteende?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 548
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 559
Senast: Milosari
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 838
Senast: sanmatte
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 324
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp