Bukefalos 28 år!

Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

Ja men jag tror inte du pratar konstant som denna kvinna ;) Jag däremot har ju två som dessutom KAn reagera på vissa hundar men jag väljer ju att jobba på det och Jag HATAR att bli uppringd under hundpromenader. Mina promenader är min själsfrid, min egentid och tränignstid med mina hundar. Dessutom kan jag tappa fokus om vi får ett möte t ex. Har man inga problem får man väl prata hur mycket man vill =) Min tolkning ( har kanske fel ) är att denna kvinna har mobilen som en undanflykt för att slippa konfrontera problemet eller ägarna till hundar som kanske reagerar?

Hursomhelst intressant att höra att vissa förstår vår irriation iallafall. Sedan vet jag att vi inget kan göra åt det! JAG har inga problem med människan är inte vänner men det var inga problem på kursen och nu kanske vi lär känna varandra. Det ska dock bli intressant när min väninnan kommer nästa gång vars hund HATAR hennes hund i iallafall möten då. Om det blir problem så ska det bli intressant vad för tips instruköten ger.

Sedan måste jag bara förtydliga att det är skillnad på hundar som tittar fokuserat och känner att de ine vågar släppa kontrollen och hundar som verkligen fokuserar blicken och inte viker en tum, stela i hela kroppen osv. Det är obehagligt för både ägare och hundar.
 
Sv: Vems ansvar? Ägare till stirrande hund eller de mötande?

du kan alltid anmäla, man kan anmäla precis allt, men problematiken i det hela är att man ser på anmälningen och fakta som finns i den. men då det framkommer att hunden aldrig skadat människa eller djur så skulle jag bli ytterst förvånad om kommun eller någon annan instans som har hand om ärendet lägger sig i. hundens beteende kan vara störande, men man anser också att det är normalt för en hund att göra utfall mot andra hundar. huvudsaken är att den inte skadar någon.

http://www.dt.se/nyheter/mora/1.3076995-hund-anfoll-emelies-hast
där är ett exempel på något som skulle kunna tas upp i det här forumet, och det står inget om tvångsåtgärder mot hunden. däremot står det att det blir civilrättsligt, dvs skadestånd. ett exempel på att även fast hunden verkar vara riktigt farlig så behöver det inte betyda att det automatiskt blir en åtgärd mot hunden. händer det fler gånger så skulle det dock ske något från högre instans.

så för att svara på din fråga kort, du kan anmäla, men det kommer inte bli något av det eftersom ägaren har kontroll över hunden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 274
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 536
Senast: Milosari
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: sanmatte
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 276
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp