Skällig hund

Iddefixen

Trådstartare
Jag håller på att bli knäpp på vår JR:s eviga gläffsande. Han skäller konstant på allt och alla. Trodde först att det var osäkerhet, men så verkar det inte vara. Det har blivit lite maniskt. :mad:
Har testat att spruta på honom med en blomspruta, skakat på en ölburk m ärtor i, skällt på honom, tagit upp och pratat lugnt osv.... inget funkar.
Jag kan ta upp honom och hålla runt nosen - ändå skäller han.

Hur får man bort skällandet???
 
Vi går två rejäla promenader varje dag. Han leker ofta med andra hundar. Vi lägger spår, tränar lite lydnad, gömmer saker. Så motion och stimulans tror jag han får tillräckligt. Han behöver visserligen mycket hjärnträning, men jag gör allt jag kan för att lösa det.
 
Ett antiskällhalsband kanske? Inte den bästa lösningen, men den har hjälpt andra i samma situation. Om inget annat funkar så...
 
Ett antiskällhalsband kanske? Inte den bästa lösningen, men den har hjälpt andra i samma situation. Om inget annat funkar så...

Visst är det en fin uppfinning! :crazy: Visst kan den vara bra på ett väldigt få antal hundar och med stort kunnande. Dock används den felaktigt på de flesta. Det är nog väldigt få hundägaare som tar reda på orsaken till sina hundars skällande. Gör man det så slipper man bestraffa hunden när den försöker tala om att något är fel.
 
Efter att ha läst många inlägg där ni svarat så är det otroligt många som ska ha fel på sina hundar av dina svar att döma? :eek:
Det är vissa hundraser som är väldigt galpiga och skälliga av naturen.Skulle det då vara ett fel i den rasen enligt dina utsago?
Alla hundar behöver inte vara understimulerade eller har problem av annan art som man kan läsa utav dina svar! :crazy:
Vad har du för utbildning ?Eftersom du hela tiden vill ha det till att hunden har problem av någon art?
 
Visst finns det hundar som skäller lättare än andra, som tex lapphund, pappis m.fl. och naturligtvis behöver det inte vara några fel på dem. Men jag tycker att man överlag alltför ofta använder sig av massa hjälpmedel utan att ta reda på om hunden har ont eller om den får någon sorts berikning. Det är så lätt att sätta på den ett antiskällhalsband utan att ta reda på vad som ligger bakom. Har man nu valt en ras som är lite skälligare än andra så hoppas jag att man tagit det i beräkning när man köpte rasen. Sådana hundar har lika nära till skäll som att en jakthund går på vilt. Och då finns det ingen anledning att sätta på halti överhuvudtaget.

För att man överhuvudtaget ska kunna hjälpa någon med lite tips och råd på ett forum så måste man veta hur hunden tränas, fodras, motioneras, uppfostras. Det går inte att säga att en hund som skäller mycket ska ha antiskällhalsband eller att en hund som drar i kopplet ska ha gå-fint-sele. Hade det varit så enkelt hade vi inte fått några frågor på forumet. Det finns inga genvägar med att få en uppfostrad och trevlig hund. Det handlar om gener, kunskap och träning.

Vad min utbildning har med saken att göra förstår jag inte? Jag är visserligen utbildad inom hund och arbetar med hundar. Men det hör inte hit. Det jag tycker är vanskligt är alla de som tipsar om olika mirakelkurer innan de ens har tagit reda på vilken typ av hund det är. Jag har aldrig skrivit att det är fel på någons hund här och tänker heller inte göra det. Jag vill bara att folk får upp ögonen för sina hundar och utesluter ev. fel oavsett om det är fysiskt eller psykiskt innan de sätter igång med alla antiskällhalsband, DAP, lugnande droppar, gå-fint-sele och träningsmetoder.

Tycker att det är mer fel att bara skriva svar som :! Antiskällhalsband satte jag på min hund när den skällde när den var ensam hemma och den slutade skälla. :crazy: Det funkar jättebra

Nähä...konstigt. Du har visserligen kommit åt problemmet men orsaken sitter ju kvar och hunden mår garanterat inte bättre.
 
Fast den här hunden får ju uppenbarligen både fysisk och psykisk motion, och hon säger själv att det verkar lite maniskt. Min stora tik kan fastna i slickmani, om hon tex har ett litet sår, och bryter jag inte det slickar hon bara mer och mer. Nu är hon relativt lätt att bryta i det läget, som tur är.

Kanske det helt enkelt behövs ett tydligare bryt för den här hunden, eftersom den inte reagerar på de sätt man brukar använda?
 
Låt säga då att hunden är skällig när personer går,cyklar förbi någons tomt.Hunden håller på att leka eller sysselsätter sig med annat men när dessa personer går förbi släpper den allt och galpar längs med staketet hela vägen så länge personerna går förbi. För att sedan återgå till leken etc.
Du skriver också då :
Det är nog väldigt få hundägaare som tar reda på orsaken till sina hundars skällande. Gör man det så slipper man bestraffa hunden när den försöker tala om att något är fel.
Vad för fel vill hunden säga till dessa personer i denna händelse? :confused:
Att du har någon dokumenterad utbildning är väl självklart att man undrar när du kan skriva att hunden kanske har ett problem den vill tala om :angel:
Man undrar ju vart du grundar denna filosofi ifrån?
Jag kan också utgöra mig till kunnig inom hundområdet men om jag har utbildning säger ingenting bara för att jag skriver att jag kan hund.
 
Fast den här hunden får ju uppenbarligen både fysisk och psykisk motion, och hon säger själv att det verkar lite maniskt.

Ja, det låter ju jättebra med hundens aktivering och motion. Men det visste jag ju inte förrän jag frågat, eller?

Kanske det helt enkelt behövs ett tydligare bryt för den här hunden, eftersom den inte reagerar på de sätt man brukar använda?

Det är mycket möjligt att den behöver något mer påtagligt som bryter hans beteende. Jag har inte gett något som helst råd om hur hon ska gå tillväga med att få honom att sluta skälla. Jag ville bara utesluta möjliga orsaker.
 
Som jag skrev i inlägget ovan så har jag inte gett några som helst träningsråd till trådskaparen om hur hon ska råda bot på skällandet.

Det är ganska svårt att avgöra utan att se hunden, hur den beter sig och i vilka situationer som den beter sig illa.

Vad för fel vill hunden säga till dessa personer i denna händelse?
Att du har någon dokumenterad utbildning är väl självklart att man undrar när du kan skriva att hunden kanske har ett problem den vill tala om

Då även du är kunnig inom hundområdet så antar jag att du vet att en hund behöver en huvudroll för att må bra. Låt säga att denna J.R varken fick tillräckligt med motion eller aktivitet så kan den mkt väl ta på sig vaktrollen. Den skäller på allt och alla som passerar tomten. Och då alla som passerar faktiskt går förbi, så växer han i rollen och lär sig för varje passernade att han faktiskt är duktig på sitt "jobb". Detta kan sedan utvecklas vidare att han skäller på fåglar, katter och ljud som närmar sig m.m

Det låter som om du hakar upp dig på att jag använder ordet "tala om", tyvärr hittar jag inget bättre ord. Du förstår nog vad jag menar med meningen. :smirk:

Jag kan också utgöra mig till kunnig inom hundområdet men om jag har utbildning säger ingenting bara för att jag skriver att jag kan hund.

Nej, och det var precis detta jag menade med att det inte finns något intresse i att veta vad jag har för utbildning inom hund. Vi håller till på forum med olika nick och man kan skriva det mesta utan att folk kan kolla upp om det stämmer.

Så oavsett vem som skriver något så får man ju själv ha lite vett att sålla ut vad man tycker är vettigt och passande ens egen hund. Jag tränar och har gått kurser för flera mycket duktig instruktörer, men självklart sållar jag även där. Allt passar inte mig och mina hundar och allt håller jag inte med om, hur duktiga de än är.
 
Det borde finnas en bättre metod.

Har på inrådan av en hundpsykolog testat att ignorera skällandet, men det funkar inte.

Nu är JR en skällig ras, men man bode väl ändå få dem att förstå kommandot "tyst". Hur lär man dem det?
"Skall" kan han....

Det enda jag kan säga är att han inte skäller för att han är rädd. Kanske är han osäker..men det verkar inte så.

Det är kanske svårt att ge råd...för alla hundar är olika. men jag tänkte att någon kanske hade ett "universaltips" ;)
 
I vilka situationer skäller din hund?

Egentligen tycker jag inte att JRs är en skällig ras däremot brukar de har väldigt jobbiga skall. Och så skall det ju vara.

Om det är lite maniskt så skulle jag tro att det snarare är upphetsningsskall än av osäkerhet. Min JR skäller när han är väldigt upphetsad, typ vid agility. Det är mycket svårt att bryta :crazy:. Men för att kunna ge mer konkreta råd så måste vi få mer information om vad som utlöser skällandet och/eller i vilka situationer som skallen kommer.
 
Det borde finnas en bättre metod.

Har på inrådan av en hundpsykolog testat att ignorera skällandet, men det funkar inte.

Nu är JR en skällig ras, men man bode väl ändå få dem att förstå kommandot "tyst". Hur lär man dem det?
"Skall" kan han....

Det enda jag kan säga är att han inte skäller för att han är rädd. Kanske är han osäker..men det verkar inte så.

Det är kanske svårt att ge råd...för alla hundar är olika. men jag tänkte att någon kanske hade ett "universaltips" ;)

Jag tror att din hund har passerat nivån för "universaltips". Skulle hemsk gärna vilja veta hur det går till när han skäller (vad skäller han på, är han okontaktbar, hur reagerar matte/husse).

Förstår att ni har provat en massa olika saker (kommandon o fysiska hjälpmedel som att hålla om nosen) för att få honom att sluta.

Kan det vara så att han märker att han får uppmärksamhet när han skäller.. kan de vara det som är grejjen?
Om jag vore du skulle jag göra något som hunden verkligen inte förväntar sig utav dig. Prova med godis, prova att gå/springa åt andra hållet, ha massa idéer. Försök få hunden mer intresserad utav dig än av föremålet som framkallar skall.. Märker du minsta förändring i hans beteende, beröm massor, jätte viktigt..
 
Det var heller inget påhopp på dina åsikter/kunskaper, utan en fundering som jag ville bolla, bara. :)
 
Jo, jag förstod det. Mitt svar kanske lät lite påhoppsförsvarande. *nytt ord?* :) :D :angel:
 
Det är typiskt för JR! :( tyvärr... jag har inte haft JR själv men jag har kompisar som har problem med deras JR så det är tyvärr så men har du provat att ta på ett koppel och varjegång han skäller så rycker du till i kopplet och säger "TYST" i arg ton. sen efter allt som så ska han sluta i koppel sen så använder du bara rösten när du tar av honom kopplet. Lycka till!!!
 
Har provat att distrahera honom med godis...men han skäller iaf.
Han skäller varje gång han kommer ut i trapphuset, ur bilen (dock inte in i bilen..), nä jag kommer hem till svärföräldrarnas gård..osv. Men han viftar hela tiden på svansen.
Det är inte stormskällande, utan mer en serie skällanden. Han är glad och livlig men skäller ofta på andra männsikor, även dem han känner.

Det är tur han är söt, annars hade jag blivit tokig...
 
Har han möjligtvis lärt sig att skälla lönar sig!? Får han träffa svärisarna, eller hoppa ur/in i bilen, gå promenad m.m när han skäller. Kräv att han måste vara tyst för att få komma vidare till det roliga. Skäller han tex innan han ska få gå ut så vänta tills han tystnar, beröm och fortsätt med att tex koppla honom. Börjar han skälla igen så vänd dig ifrån honom och avbryt allt. När han tystnat beröm och vänd dig om och ta på dig skorna. Börjar han så vänd dig om och avbryt o.sv. o.s.v Det kan kännas som en evighet ibland men var riktigt koncekvent så ska du se att väntan blir kortare och kortare för varje gång.

Bara ett tips som brukar fungera på många hundar. Dock ej säkert på din, men värt att prova. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 573
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 283
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 405
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp