"Skämtsam" skylt på jobbet

Jag har också erfarenhet av datorstyrda kranlager och har sett pallar rasa/komma fel ett antal gånger. För att inte tala om vad en människa där inne kan ställa till med eller hamna i vägen för.
Det är en j*vla skillnad på kranlager och kranlager, jag har också sett haverier och lagat kranlager men det här var ett som inte kunde tappa pallar eller haverera på farligt vis oavsett hur pallen stod.
 
Det är en j*vla skillnad på kranlager och kranlager, jag har också sett haverier och lagat kranlager men det här var ett som inte kunde tappa pallar eller haverera på farligt vis oavsett hur pallen stod.

Huruvida det var farligt eller inte uttalar jag mig inte om men att personen ifråga överhuvudtaget tilläts att vara kvar efter att ha blivit ertappad med att sova mer än en gång på arbetstid tycker jag är det mest skrämmande faktiskt. Hur kan arbetsgivare tolerera en sådant uppförande? Och fick personen lön för hela arbetsdagar när man sovit bort en del av den?

även om personen till slut fick sparken så verkar det ju som han sov bort många arbetstimmar och vad kostade inte det

Om detta är vanligt så är det inte så lustigt att jag fått vänta på hantverkare i åtta veckor som i sin tur väntar på reservdelar :crazy: och sedan kostar det en halv förmögenhet :mad:
 
Huruvida det var farligt eller inte uttalar jag mig inte om men att personen ifråga överhuvudtaget tilläts att vara kvar efter att ha blivit ertappad med att sova mer än en gång på arbetstid tycker jag är det mest skrämmande faktiskt. Hur kan arbetsgivare tolerera en sådant uppförande? Och fick personen lön för hela arbetsdagar när man sovit bort en del av den?

även om personen till slut fick sparken så verkar det ju som han sov bort många arbetstimmar och vad kostade inte det

Om detta är vanligt så är det inte så lustigt att jag fått vänta på hantverkare i åtta veckor som i sin tur väntar på reservdelar :crazy: och sedan kostar det en halv förmögenhet :mad:
Är företaget stort med flera hundra anställda så gick det att göra sånt på 80-talet. Jag lämnade företaget nåt år senare och startade eget så jag vet inte om slappheten fortsatte, eftersom jag aldrig slickat röv så var jag ganska hatad av vissa.
 
Intressanta diskussioner! Jag har inte riktigt tid att läsa igenom allt nu och svara en och en men har skummat det mesta och inser att jag kanske överreagerar en smula. Nyttigt att få perspektiv! :up:

Skylten i mitt fall lyder "Urinering på golvet bestraffas med 25 piskrapp". Jag tycker att den är obehaglig men jag inser också att det inte är min humor. Arbetsplatsen är förhållandevis liten och toan är endast för personal. Men vi har en ganska stor omsättning på vikarier (företrädesvis tjejer under 25) och jag uppfattar det inte som att den typen av humor är utbredd bland mina kollegor. Skylten känns kort sagt malplacerad.
 
@MacGyver
Jag kan faktiskt förstå att basen till slut gjorde det han gjorde, jag blir ibland vansinnigt arg när jag ser mina arbetskamrater stå och prata strunt på arbetstid när det finns hur mycket som helst att göra. Om jag skulle hitta någon sovandes skulle jag nog flyga i taket alldeles
 
Senast ändrad:
@Snowball På en av mina tidigare arbetsplatser kom en kollega på en nyanställd med att röka på på en rast.
Den nyanställda bjöd tom! (kollegan sa nej......).

Chefen fick reda på det men personen fick vara kvar.
Jag är glad att jag inte längre jobbar där.
 
@Snowball På en av mina tidigare arbetsplatser kom en kollega på en nyanställd med att röka på på en rast.
Den nyanställda bjöd tom! (kollegan sa nej......).

Chefen fick reda på det men personen fick vara kvar.
Jag är glad att jag inte längre jobbar där.
Jag förstår inte varför det skulle vara fel att röka på sin rast?
 
@Snowball På en av mina tidigare arbetsplatser kom en kollega på en nyanställd med att röka på på en rast.
Den nyanställda bjöd tom! (kollegan sa nej......).

Chefen fick reda på det men personen fick vara kvar.
Jag är glad att jag inte längre jobbar där.

På en av mina arbetsplatser är det vanligt att man röker när det passar en. Inte nödvändigtvis på en rast... Tänk 1 gång/timme. I bästa fall. :crazy:
 
Skylten i mitt fall lyder "Urinering på golvet bestraffas med 25 piskrapp". Jag tycker att den är obehaglig men jag inser också att det inte är min humor. Arbetsplatsen är förhållandevis liten och toan är endast för personal. Men vi har en ganska stor omsättning på vikarier (företrädesvis tjejer under 25) och jag uppfattar det inte som att den typen av humor är utbredd bland mina kollegor. Skylten känns kort sagt malplacerad.

Jag brukar inte ha problem med skämtsamma lappar på jobbet men det där känns bara osmakligt att ha uppe.

Över lag så känns skämt om hot/våld inte som något att skylta med på arbetsplatser, hur tydligt skämtet än är. Skojfrisk och rå jargong är för mig en helt annan femma än de lappar, texter och bilder som pryder väggarna på jobbet.
 
Jag och mina närmaste kollegor brukar skämta lite när någon varit borta. Lämna en rolig lapp, tejpa undersidan av datormusen, sätta ihop alla gem etc. Men det är alla (vi är tre stycken) med på och tycker att det är kul. I övrigt.. Nej. Vi är ca 100 personer på kontoret och enda skylten vi har uppe är "vänligen skölj av din tallrik innan du ställer den i maskinen. Tack!".

Annars kan jag väl tycka att det är lite kul med en allmän skämtsam lapp men det är ju också "nyhetens behag". Har lappen suttit uppe ett tag så man vant sig försvinner charmen. Men jag tror mycket det beror på arbetsplatsen och klimatet där. Så länge alla tycker det är kul och ingen tar illa upp är det väl bara att köra på :)
 
Det gjorde andra kollegor ofta där också, men ja, vanliga cigaretter går ju att ha någon slags överseende med.

Aha. Det var inga vanliga cigaretter? DÅ är jag helt med på din reaktion.

Jag kan i och för sig tycka att det är lite ofint av kollegor att springa ut och röka titt som tätt eftersom jobbet *blir* lidande. Det går minst 5-10 minuter varje gång och säg att det görs en 5-7 besök ute för att röka under en vanlig arbetsdag. Det är en dryg timmes jobb som personen/-erna inte gör, men som jag, som inte röker, gör. Det finns en viss orättvisa i detta som snabbt kan eskalera bland kollegorna då alla inte uppskattar att vissa får betalt för något de faktiskt inte utför. Det hela kan snart resultera i arga lappar. ;)
 
Aha. Det var inga vanliga cigaretter? DÅ är jag helt med på din reaktion.

Jag kan i och för sig tycka att det är lite ofint av kollegor att springa ut och röka titt som tätt eftersom jobbet *blir* lidande. Det går minst 5-10 minuter varje gång och säg att det görs en 5-7 besök ute för att röka under en vanlig arbetsdag. Det är en dryg timmes jobb som personen/-erna inte gör, men som jag, som inte röker, gör. Det finns en viss orättvisa i detta som snabbt kan eskalera bland kollegorna då alla inte uppskattar att vissa får betalt för något de faktiskt inte utför. Det hela kan snart resultera i arga lappar. ;)

Nej det var knark :yuck:

Och ja.. jävla ofog med massa (gärna långa!) rökpauser.
 
Intressanta diskussioner! Jag har inte riktigt tid att läsa igenom allt nu och svara en och en men har skummat det mesta och inser att jag kanske överreagerar en smula. Nyttigt att få perspektiv! :up:

Skylten i mitt fall lyder "Urinering på golvet bestraffas med 25 piskrapp". Jag tycker att den är obehaglig men jag inser också att det inte är min humor. Arbetsplatsen är förhållandevis liten och toan är endast för personal. Men vi har en ganska stor omsättning på vikarier (företrädesvis tjejer under 25) och jag uppfattar det inte som att den typen av humor är utbredd bland mina kollegor. Skylten känns kort sagt malplacerad.
Totalt osmakligt. Folk runtom i världen straffas faktiskt med piskrapp. Finns inget lustigt i en sådan lapp alls.
 
Och ja.. jävla ofog med massa (gärna långa!) rökpauser.

Känns väldigt omodernt med en arbetsplats som tillåter rökning. Rökfri arbetstid tycker jag blir mer och mer vanligt förekommande.

Och med det sagt, OM rökning får ske på arbetet, anser jag att det uteslutande görs på raster. D v s inte först rast, sedan rökning. Utan rökning UNDER rasten. Har man då normalkorta raster och anvisad rökplats, får man välja mellan sitta och fika eller röka.

På de arbetsplatserna som kör detta ser jag att fler och fler slutar röka. En del snusar istället, men det påverkar varken arbetskamraterna (passiv rökning) eller arbetsgivaren (tar inte den betalda arbetstiden).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 332
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp