"Skämtsam" skylt på jobbet

Jag fick en gång en rätt otrevlig lapp på dörren i min student korridor, det var rörandes tvättstugan som låg mellan mitt och en annan persons rum (jag tror det var något om att jag satte igång torktumlaren för £2 istället för £1.5 för att jag inte hade växel, vilket tog hela 10min extra). Lappen var ej underskriven och var antagligen ett gensvar mot något den andra personen mittemot hade klagat om.

Jag mådde dåligt över lappen i flera veckor efteråt (fd mobbningsoffer som vid den tiden snittat 3 timmar sömn per natt i sex månader....) :crazy: Hur kul är det att gå runt och tro att någon är arg på en och man vet inte ens vem det är?

Fick höra ryktesvägen vem det var (en person som aldrig pratat med mig ens), som hade skrivit den på "skämt" :crazy: Förstår inte varför man skriver en sjukt otrevlig lapp till någon man inte ens känner? Hur ska jag veta att personen försökte vara rolig?
 
Practical jokes är roliga bara om man VET att det är kärlek bakom.
Jag jobbade för en massa år sedan på en stor banks huvudkontor.

En dag fick jag ett paket från en på den tiden känd datortillverkare. Innehållet var synnerligen svårt att bestämma. Det var en fyrkantig metallbox. Jag tillbringade en del tid med att ringa avsändaren och fråga, riva mig i huvudet etc. Sedan fick jag veta att det var vaktmästeriet som roat sig med att sända en dörrstopp, en sådan där som sitter upptill på en dörr som stänger sig automatiskt. Det var rätt typiskt de glada gänget på vaktmästeriet. Jag gillade dem och de gillade uppenbarligen mig. Skämtet gjorde mig egentligen mest glad.
 
Jag har ingen speciell åsikt om just skyltar eller lappar på jobbet, men man måste alltid vara noga med att aldrig skratta åt någon, utan alltid tillsammans med någon och att ta upp problem direkt med den som är berörd och inte försöka skicka indirekta signaler. Jag tror dock inte att skyltar om att torka upp, diska mm har ngn effekt på just de personer som slarvar dock - de vet att de slarvar och skiter i regel i det medan de skötsamma istället får ett sting av dåligt samvete för den gång de verkligen glömt ....
 
Jag tycker att egna lappar på en arbetsplats är oproffessionellt.

Humor är dessutom svårt eftersom det någon uppfattar som roligt uppfattas som plumpt av någon annan.

Vi hade problem med gräsligt äckliga toaletter på min förra arbetsplats, men det togs upp av chefen på ett gruppmöte helt enkelt.

Jag är nog supertråkig, men vissa saker som tas upp här skulle irritera mig en hel del. Men vi munhuggs och skojar muntligen kollegor emellan (med såna man känner väl)
 
Kom igen, på riktigt? Vem kryper på allvar ner i en pall och sover under arbetstid? Och VEM skickar in en pall med en (sovande) person i ett kranlager?! Det går ju inte att jämföra med alla lappar i världen.

Jag har varit med om folk som har sovit på jobbet på nattskiften.
Inte i en lastpall dock, men en soffa i tv-rummet för patienter. ;)

En manlig sjuksköterska fick till och med soffan namngiven efter sig.
Där var han mellan 00-06 varje natt och lät sina underordnade, mindre betalda kvinnliga medarbetare göra hans jobb. :mad:

På mina pass gjorde jag klart tidigt att det inte var ok att "dela upp natten" (har arbetsledande funktion).
Sov folk på mina pass var det min tjänst som rök. Och deras.

För ett tiotal år sedan var det mer regel än undantag att man "delade upp natten" .
Nu har det stramats åt mer och dessutom blir patienterna sjukare och sjukare och därmed mer vårdkrävande, så arbetssituationen ser väldigt annorlunda ut.

Sen tycker jag att möjlighet till rast där man FÅR sova på de tolv timmar långa arbetspassen borde finnas. Långa nattpass är slitiga.

Jag jobbar numera dag.....
 
Jag gillar den här skylten med ordningsregler som hänger ovanför toan. Blev en spricka i kaklet så var tvungen att sätta nåt där.

 
Angående rökning av lagliga cigaretter så ska det givetvis göras på rasten och då blir inte jobbet lidande. Om man väljer att gå ut och röka eller sitta och häcka i personalrummet är väl upp till var och en. Att sitta och glo i personalrummet tycker jag är dötråkigt rent ut sagt och vissa dagar tar jag inte ens hela min rast då går jag hellre och småpular med något.

På mitt jobb är det inte rökarna som slösar tid, rökarna stämplar ut noggrant och röker på sin rast, utan det finns några stycken som alltid har en mängd personliga saker som tydligen måste diskuteras på arbetstid. Tre personer som pratar bort fem minuter, det blir en kvart, detta sker minst en gång i timmen, inte alltid samma personer, under en dag blir det minst två timmar och beroende på vilka som jobbar samtidigt så kan det bli betydligt mer. Och när jag går förbi så hör jag att det är definitivt inte något arbetsrelaterat som avhandlas. Samtidigt som andra håller på att stressa ihjäl sig, det är faktiskt rätt irriterande.
 
Jag har varit med om folk som har sovit på jobbet på nattskiften.
Inte i en lastpall dock, men en soffa i tv-rummet för patienter. ;)

En manlig sjuksköterska fick till och med soffan namngiven efter sig.
Där var han mellan 00-06 varje natt och lät sina underordnade, mindre betalda kvinnliga medarbetare göra hans jobb. :mad:

Det låter ju inte klokt. Jag kan väl tänka mig att det kan vara lätt att råka slumra till t.ex. på rasten, speciellt under ett nattpass, men att man kan med att gå och lägga sig under arbetstid låter helt rubbat.

Speciellt om man inte ens är ensam på arbetsplatsen utan faktiskt vet om risken att bli upptäckt (om nu arbetsmoralen i sig är så låg, borde väl åtminstone det verka avskräckande, kan jag tycka). Och ännu mindre kan jag förstå hur man kan fortsätta trots tillsägelser. Hur kan man inte vara mer rädd om sitt jobb än så?

(Vad gäller tidigare diskussion i tråden anser jag dock ändå att det finns gränser för vad en arbetsgivare/kollegor får göra med sina medarbetare.)
 
Kom precis ihåg en skylt jag alltid ler åt när jag har möte hos en annan division.
"På denna arbetsplats skänker alla medarbetare glädje.
Vissa när de kommer, andra när de går."

Jag tycker att den är harmlös, charmig och ofta oerhört sann.
 
Om man inte har jour i sin anställning har man självklart ingen rätt att sova på arbetstid. Det är ett långvarigt missbruk av systemet (som det du nämner) som bidragit till att det är kris nu.
Så är det absolut!
Det har tagit ganska lång tid att få till en förändring i inställningen till att jobba natt. I alla fall på min arbetsplats (och alla tidigare anställningar jag haft också).

Begreppet "att sova" har också haft olika betydelse för olika personer.
Att sitta i en vilfåtölj i korridoren och snarka högt när patienter kommer anses av vissa som att "inte sova". För mig är det dock solklart att man sover och väldigt pinsamt när patienter uppmärksammar det.
Då är det bättre att vara på soffan, där patienter inte ser en. I alla fall ur patient-personal förtroendeperspektiv.
 
Det låter ju inte klokt. Jag kan väl tänka mig att det kan vara lätt att råka slumra till t.ex. på rasten, speciellt under ett nattpass, men att man kan med att gå och lägga sig under arbetstid låter helt rubbat.

Speciellt om man inte ens är ensam på arbetsplatsen utan faktiskt vet om risken att bli upptäckt (om nu arbetsmoralen i sig är så låg, borde väl åtminstone det verka avskräckande, kan jag tycka). Och ännu mindre kan jag förstå hur man kan fortsätta trots tillsägelser. Hur kan man inte vara mer rädd om sitt jobb än så?

(Vad gäller tidigare diskussion i tråden anser jag dock ändå att det finns gränser för vad en arbetsgivare/kollegor får göra med sina medarbetare.)
Nej, det är inte klokt!
Jag kom in i nattarbetet när det var väldigt många "gamla" nattisar som jobbade. De höll benhårt varandra om ryggen och vidhöll att inget sovande förekom, trots att det faktiskt förekom i mer eller mindre organiserad form.

Det har förekommit att ledningen gjort oanmälda stickprovskontroller för att upptäcka om folk sov.
Vid ett sånt tillfälle varnade vår förra chef personalen innan. :banghead:
Det säger väl det mesta.

Sen luckrades det upp vartefter nya medarbetare och nya chefer kom och att ledningen uppmärksammat och skärpt kraven.
Men det har inte skett smärtfritt utan varit en ganska lång process.

Att slumra till är något annat. Det kan alla göra.

Vi har dock haft några incidenter när personal suttit extravak till patienter och de råkat somna till. Sånt är absolut inte ok. Särskilt inte när det får konsekvenser.
 
Practical jokes är roliga bara om man VET att det är kärlek bakom.
Jag jobbade för en massa år sedan på en stor banks huvudkontor.

En dag fick jag ett paket från en på den tiden känd datortillverkare. Innehållet var synnerligen svårt att bestämma. Det var en fyrkantig metallbox. Jag tillbringade en del tid med att ringa avsändaren och fråga, riva mig i huvudet etc. Sedan fick jag veta att det var vaktmästeriet som roat sig med att sända en dörrstopp, en sådan där som sitter upptill på en dörr som stänger sig automatiskt. Det var rätt typiskt de glada gänget på vaktmästeriet. Jag gillade dem och de gillade uppenbarligen mig. Skämtet gjorde mig egentligen mest glad.
Förra året var jag med om ett practical joke, en kille på en kompis arbetsplats skröt vitt och brett om att han var expert på mobiler och kunde få igång vilken som helst, det slutade med att dom bytte ut hans mobil mot en av mina skapelser där bara front och skal var original, innehållet var massiv aluminium. Dessutom byttes den precis när han slutade och han hade spenderat en stor del av kvällen med att försöka få den att kommunicera med datorn. :rofl:
Morgonen efter dök hans fåne upp genom brevinkastet i en vadderad omärkt påse. Han vet fortfarande inte vem den skyldige var men har slutat skryta om hur duktig han är. :laugh:
 
Totalt osmakligt. Folk runtom i världen straffas faktiskt med piskrapp. Finns inget lustigt i en sådan lapp alls.
Jag uppfattade det tidiga exemplet i tråden om att koka nån i urin om de drog ur sladden som ett skämtsamt sätt att få fram en poäng (dra inte ur sladden). 25 piskrapp känns betydligt mer jordnära, frustrerat och därför inte alls lika ok. Förövrigt: "The problem with practical jokes is that they very often get elected".
 
Jag har ingen speciell åsikt om just skyltar eller lappar på jobbet, men man måste alltid vara noga med att aldrig skratta åt någon, utan alltid tillsammans med någon och att ta upp problem direkt med den som är berörd och inte försöka skicka indirekta signaler. Jag tror dock inte att skyltar om att torka upp, diska mm har ngn effekt på just de personer som slarvar dock - de vet att de slarvar och skiter i regel i det medan de skötsamma istället får ett sting av dåligt samvete för den gång de verkligen glömt ....

Det beror väl på hur väl man känner sina kollegor. Jag är nära vän med flera varav en är min bästa vän.
Vi skrattar åt varandra hela tiden, skadeglada klubben :D
 
På jobbet har vi läsk som vi säljer. I förrådet står således flak med läsk i högar på 5-7 flak.
Någon i personalen envisades med att plocka sin favoritsmak burk för burk ur dessa flak till den gräns där flaken ovanför vilade på ett hårstrå. Så det kunde ha slutat i minst 40-50 burkar kraschade på golvet i förrådet - kul med läsksoppa.
Vi tog upp det på APT. Om den sorten fattades i kylen kunde man väl plocka om och fylla på. Något som alla i personalen ändå gjorde då o då.
Ingen pekades ut. 3 av 7 drack enbart denna dricka.
Tror ni det upphörde? Nix pix. Då satte jag upp en lapp.
Chefen tyckte det var fruktansvärt och rev ner den. -Så kommunicerar man inte.
Det upphörde dock.
Någon i personalen smaskade också godis i förrådet. Inga konstigheter. MEN envisades med att slänga skräpet på hyllorna. Upphörde inte fast vi tog upp det på APT. Ingen lapp denna gång men gu vad jag hojtade när jag hittade skräpet. - Nu har skräpnisse varit här igen!!! Sura miner. Men det upphörde när en person slutade. Fattar fortfarande inte varför hen inte slängde skräpet i sopkorgen 1 meter bort.
Vuxna människor som beter sig som omogna ungar och sen blir upprörda när någon adresserar deras vanor. Va fasen spelar det då för roll om det sitter en lapp någonstans?
 
Många gånger kanske det är svårt att informera samtliga i personalstyrkan pga skiftjobb eller liknande, då är lappar ett smidigt alternativ för att alla ska veta vad som gäller och inte kan kommer senare och säger att ingen har meddelat dem.

För att svara på TS så har vi en bra jargong på jobbet och alla är trygga med varann och vi har högt i tak och roliga lappar förekommer absolut:up:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 332
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp