skänkelvikning vs öppna

L

lill_flesky

Hade för ett tag sedan problem med skänkelvikningen när jag tömkörde hästen men det löste sig när jag började träna den när jag ex. ledde henne och så.

Vart nog lite överambitiös med skänkelvikningarna och la in dem i början av varje tömkörningspass som uppvärmning (vilket jag inser nu att jag inte borde ha gjort men men...)
I alla fall så märkte jag bara för någon vecka sen när vi skulle göra lite öppnor att pållan trodde att hon skulle göra skänkelvikning istället, hon bli alldeles till sig och bara flyter iväg i skänkelvikningen och hon själv verkar vara väldigt nöjd med sig själv men bli lite konfundersam över att matte inte berömmer henne :)

Brukar försöka få henne mer framåt när hon börjar kliva in i skänkelvikningen men det ger eg. inget riktigt bra resultat för när jag återigen ber om öppna så kliver hon gärna förbi tyngdpunkten åt sidan och blir mest "korvig" och jag får liksom ingen riktigt koll på henne.

nu har jag mest slopat öppnorna och skänkelvikning ett tag men jag vill ju gärna att det ska kunna gå att jobba både med skänkelvikningar och öppnor under samma pass.

Det lustiga är att jag har inte alls samma problem när jag rider, då skiljer hon alldeles utmärkt på öppnor och skänkelvikningar :confused:

Nu vill jag ha massor av tips på vad jag kan göra åt detta, kanske borde slopa skänkelvikningarna helt, för de kommer ju säkert att funka så länge hon är mjuk och smidig iaf.. eller :confused:
 
Det är inte så konstigt att hon väljer att göra skänkelvikning istället för öppna.

Om man nu ska ta en korrekt av både och så trampar hästen förbi son tyngdpunkt i skänkelvikningen. I öppnan ska hästen tramp in under, till tyngdpunkten. M.a.o får man ut mer av en öppna och (skulle jag vilja säga) inget av en skänkelvikning, vilket ju också innebär att öppnan är tyngre att göra.

När du rider kanske du kan påverka henne mer att bära.

Hade jag skippat något, vilket jag redan har, så hade det varit skänkelvikningarna. Du får mer ut av en korrekt utförd öppna än en skänkelvikning.
 
Joo, tänte det också, men nu vill ju inte öppnorna funka alls när jag tömkör, även om jag låter bli skänkelvikningarna :(
 
Träning, träning och så lite mutor...*flinar* nej skämt o sido...

Har inte testat att tömköra i öppna...gå i öppna själv kanske fungerar?
 
Om du gör öppna utmed en vägg/staket då, då är det ju lättare att reglera tvärningen när man har en fast punkt. Kan ju liksom inte rinna i väg mot "ytterskänkeln" eftersom väggen ligger där. :confused:
 
Är det bara när du tömkör som problemet dyker upp eller är det även under ryttare?

mvh Jessica
 
måste bara hitta ett staket då! :) Går inte att vara på våran ridbanan just nu (ser ut som ett lerbad) men så fort den torkat upp så ska jag prova med att tömköra längs väggen. tack för tipset
 
Bara vid tömkörning, när jag rider så funkar öppnorna riktigt bra.
 
jovisst men det är ju lättare sagt än gjort, försöker övertyga litan att hon ska härma matte men hon tycker vell att det är onödigt ;)
 
Staket går alltid att hitta, spec om du kan göra ngra öppnor i skritt. Jag har ingen ridbana men x antal staket/stenmurar/respektingivande diken etc som pållan tar som en "vägg" dvs håller sig på sidan om. Du kanske bara behöver göra ngra öppnor om dagen vid ett sådant här tlilfälligt staket och sedan kanske hon kommer på att göra dem även där du brukar tömköra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 894
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 227
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2
Svar
35
· Visningar
1 799
Senast: Hazel
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 712
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp